کارشناس مسایل خاورمیانه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین؛

آل خلیفه افترا نزد، به فکر حقوق مدنی شهروندان خود باشد/ رویکرد دستگاه دیپلماسی حکیمانه است

یک کارشناس خاورمیانه در واکنش به ادعای جدید رژیم بحرین مبنی بر دخالت ایران در بحران داخلی این کشور، گفت: آل خلیفه با چشم پوشی آشکار از حقوق مدنی شهروندان و سلب تابعیت از عالم برجسته شیعی خود، بحرین را به آشوب کشیده از این رو نقش جمهوری اسلامی در ناآرامی‌های منامه در کل بی‌اساس و خلاف واقع است.
کد خبر: ۱۰۰۹۰۲۴
آل خلیفه افترا نزد، به فکر حقوق مدنی شهروندان خود باشد/ رویکرد دستگاه دیپلماسی حکیمانه است

«سعدالله زارعی» در گفتگو با جام جم آنلاین، تصریح کرد: حکام بحرینی در چند سال گذشته به تأسی از سایر دول مرتجع منطقه به سرکوب مردم خود پرداخته و با انتساب ایران در تحولات اخیر منامه سعی در فرافکنی و انحراف افکار عمومی در نظام بین‌الملل دارد.

وی تنها راه نجات دولت بحرین را در به رسمیت شناختن حقوق مدنی ملت خود دانست و افزود: اینکه شیخ عیسی قاسم بعنوان بزرگترین شخصیت معنوی و رهبر شیعیان بحرین توسط رژیم آل‌ خلیفه سلب تابعیت می‌شود جای تأسف دارد چرا که هیچ کشوری با نمادهای دینی، فرهنگی و سیاسی خود چنین رفتاری نمی‌کند.

این کارشناس مسایل خاورمیانه نظر به جایگاه این روحانی شیعه، سلب ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی و حصر ایشان را به مثابه محرومیت تمام جامعه بحرینی از تابعیت خود بشمار آورد و اظهار داشت: وقتی چنین عالم برجسته‌ای در قبال انبوه هجمه‌های آل خلیفه مصونیت ندارد، اننظار نمی‌رود، شهروندان عادی بحرین از گزند سرکوبگری و لغو تابعیت در امان باشند.

زارعی خاطر نشان کرد: رجال آل خیفه بهتر است بجای شانه خالی کردن از مطالبات مدنی و خواست بحق مردم در جهت ایجاد عدالت اجتماعی و جلوگیری از نقض گسترده حقوق بشر گام بردارد، شاید آرامش به این کشور بازگردد.

وی با انتقاد از سکوت کشورهای غربی در برابر نقض حقوق بشر و سرکوب مردم بحرین، ابراز داشت: اگر در هر جای دیگری از دنیا حاکمیت با شهروندان خود چنین برخوردی داشت، رسانه‌ها دست به کار شده و فریاد پایمال شدن حقوق بشر توسط آن نظام را سر می‌دادند، این در حالی است که در مواجه با نحوه اداره کشور بحرین هیچ اظهار نظری نمی‌کنند.

زارعی در ادامه با حکیمانه خواندن رویکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان نسبت به مواضع خصمانه رژیم بحرین، عنوان نمود: جمهوری اسلامی در عین حال که با هیچ کشوری سرجنگ ندارد اما از خشونت و سرکوب شهروندان یک کشور هم حمایت نخواهد کرد.

وی افزود: تنها سخن ما این است که حقوق شهروندی در بحرین رعایت شود و در راستای آزادی اندیشه، این ملت رشید؛ صاحب اختیار، احزاب و پارلمانی قدرتمند شود و در پرتو چنین فضایی آل خلیفه با ارج نهادن به خواست مسالمت آمیز مردم خود بحرین را کشوری عزتمند و سربلند و مستقل به منطقه و جهان معرفی کند.

شایان ذکر است: بهرام قاسمی سخنگوی ادعای جدید مسئولان بحرینی در خصوص ارتباط کشورمان با مسایل داخلی بحرین را بی اساس دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه به دولت بحرین توصیه کرد بجای توسل به روش های منسوخ و اصرار بر رویکرد امنیتی، تلاش کند با صداقت و عدالت و رعایت اصول اخلاقی با مردم خود رفتار کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها