جام جم آنلاین - آرشیو

خزانه روضه‌های حاج مقصود

خزانه روضه‌های حاج مقصود

از همان روز اولی که مهاجرت نصفه نیمه کرده بودم برای تحصیل در دانشگاه تبریز، عادت داشتم آخر هفته‌ها و اگر نشد، وسط هفته یکی دو روز برگردم خوی و البته تا آخرش طوری شد که عموما آخر هفته‌ها کلاس داشته باشم و به اجبار بمانم تبریز. و این برای من سختی مضاعف داشت.

سینما معطل آیین‌نامه اکران ۱۴۰۳

سینما معطل آیین‌نامه اکران ۱۴۰۳

عصر روز شنبه جلسه شورای صنفی نمایش برای بررسی آیین‌نامه اکران برگزار شد اما با وجود این‌که فصل دوم اکران سال ۱۴۰۳ هم تعیین شد اما هنوز آیین‌نامه جدید که مدیران سازمان سینمایی وعده آن را داده بودند، تعیین‌ تکلیف نشده است و جلسه اخیر شورای صنفی با معرفی دو فیلم برای اکران نوروزی به کار خود پایان داد.

خداحافظی با زیرالدو، چهره جهانی هنر کاریکاتور

خداحافظی با زیرالدو، چهره جهانی هنر کاریکاتور

زیرالدو آلوس پینتو، کاریکاتوریست برزیلی و از چهره‌های تأثیرگذار هنر کارتون روز گذشته ۶ آوریل در ۹۱ سالگی در آپارتمان خود در ریودوژانیرو درگذشت تا برزیل به‌عنوان یک کشور صاحب‌نام در عرصه هنر کارتون، یکی از چهره‌های تابناک خود را از دست بدهد.

آپاراتچی؛ داستان یک قهرمان زنده

آپاراتچی؛ داستان یک قهرمان زنده

فیلم «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر و تهیه‌کنندگی سجاد نصراللهی‌نسب که اولین‌بار در بخش نگاه نوی چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد، یک درام اجتماعی همراه با کمدی موقعیت است. این فیلم با برداشتی آزاد از رمانی با همین نام نوشته روح‌ا... رشیدی ساخته شده است.

چهارشنبه عید سعید فطر است

چهارشنبه عید سعید فطر است

پژوهشگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام کرد: چهارشنبه روز عید سعید فطر است و در غروب سه‌شنبه هلال ماه در آمریکا شمالی، جنوبی و مرکزی، تمام قاره آفریقا، تمام قاره اروپا به استثناء منتهی الیه شمال و آسیا، هلال ماه با چشم غیرمسلح قابل رویت است؛ بنابراین چهارشنبه ۲۳فروردین‌ماه مصادف با اول شوال خواهد بود.

صحنه، بهاری می‌شود

صحنه، بهاری می‌شود

سال گذشته، سالی پررونق برای هنر نمایش بود و آمارها نشان‌دهنده این است که تئاتر ایران در سال ۱۴۰۲، پیشرفتی محسوس را نسبت به سال ۱۴۰۱ شاهد بود. اگر با زبان آمار و ارقام سخن بگوییم، در سال گذشته ۵۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار به معنی آن است که تعداد نمایش‌هایی که اجرا شده ۱۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.

سخت‌ترین سکانس زندگی یک کارگردان

سخت‌ترین سکانس زندگی یک کارگردان

پرواز زودهنگام رضا داوودنژاد به سوی خانه ابدی در آخرین روز تعطیلات فروردین پس از سال‌ها مبارزه با بیماری کبدی، خبری ناگوار برای اهالی فرهنگ وهنر بود؛ بهاری که هنوز شروع نشده برای خانواده داوودنژاد و اهالی فرهنگ و هنر و مردمی که او را دوست داشتند، تبدیل به خزان شد.

چگونه روشنفکری ما به اسرائیل ختم شد؟

چگونه روشنفکری ما به اسرائیل ختم شد؟

قضیه غزه و نتیجه دفاع ۴۵ ساله جمهوری اسلامی از آزادی فلسطین و پدیدار نمادین روز قدس که به آینه جهانی شدن دفاع از مظلومیت فلسطین و انزجار جهانی از اسرائیل ختم شد یک حقیقت شگفتی‌آور و باور‌نکردنی را در حاشیه مسأله شکوهمند پیروزی حق و افشای باطل ظاهر می‌سازد و آن ضمنا ظاهرشدن ماهیت پوچ شبه‌روشنفکری مدرن و پیرامونی و مصرفی ایرانی است.

دومینوی سقوط صهیونیست‌ها در جشنواره‌‌های جهانی

دومینوی سقوط صهیونیست‌ها در جشنواره‌‌های جهانی

همان‌گونه که رهبر انقلاب پیش از روز قدس امسال در دیدار با مسئولان نظام پیش‌بینی کرده بود، راهپیمایی روز قدس فراتر از کشورهای اسلامی در جای‌جای جهان برگزار شد و طیف وسیعی از مردم در این روز صدای آزادیخواهی مردم فلسطین را سر دادند و با توجه به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه،خواهان آتش‌بس فوری در منطقه شدند اما یکی از نکات قابل‌توجه در این روزها رویکرد سینماگران به موضوع غزه و جنایات رژیم صهیونیستی است.

موسیقی ردیفی سالن ندارد!

موسیقی ردیفی سالن ندارد!

گزافه نیست اگر بگوییم موسیقی ایران یکی از اصیل‌ترین، شکوهمندترین و گسترده‌ترین هنرهای گیتی است که هم به واسطه قدمت و هم تعدد اقوام، همواره موجب فخر و مباهات هر ایرانی از گذشته دور تا امروز بوده است.

رویاى فیروزه‌اى

رویاى فیروزه‌اى

شناساندن کتیبه فارسی برج مقبره مومنه خاتون در شهر نخجوان به مخاطبان صفحه زیر آسمان وطن، لذتی دو چندان دارد. این برج مقبره بسیار زیبا و شگفت‌انگیز که به نام‌ مقبره مومنه خاتون شناخته می‌شود به‌عنوان مروارید درخشان معماری اسلامی و شاهکار آثار سنتی در جمهوری آذربایجان کنونی نامیده می‌شود و آن را نماد جمهوری خودمختار نخجوان در نظر می‌گیرند.

‌نسل‌کشی را متوقف کنید

‌نسل‌کشی را متوقف کنید

با شروع «طوفان الاقصی» و در ادامه، تجاوز مستمر رژیم‌صهیونیستی به باریکه غزه که براساس آخرین آمار بیش از ۳۲هزار شهید و ۷۵هزار زخمی به‌دنبال داشته، رسانه‌های جهان صحنه‌های بی‌سابقه‌ای از واکنش‌های مردمی در سراسر جهان را به ثبت رساندند.

هویت ایرانی؛ همراهی جهانی

هویت ایرانی؛ همراهی جهانی

ایرانی با هر بشر دیگری توفیر دارد؛ همین که به خویشتن خویش واقف شود و خودش را که بازیابد، فلک را سقف می‌شکافد و طرحی نو درمی‌اندازد. ایرانی، آنی نیست که به قول سپهری: مقلوب شرایط دیگران یا شرایط محیطی شود. ایرانی چنان که حافظ فرمود: آن نیست که از چرخ روزگار زبونی کشد، بلکه چرخ و هر چرخه‌ای را بر هم می‌زند و شرایط خودش را به خواست متعالی خویش پیش می‌برد.

تمساح استاندارد با فیلمنامه‌ای خونی

تمساح استاندارد با فیلمنامه‌ای خونی

«تمساح خونی» اولین اثر جواد عزتی در مقام کارگردان در نخستین اکران خود در چهل‌ودومین جشنواره فجر توانست نظر مثبت منتقدان و مخاطبان حرفه‌ای سینما را جلب کند و همین امر باعث شد تا عوامل این فیلم با اطمینانی بیش از پیش وارد گود اکران نوروزی شوند و تمساح خونی جزو اولین فیلم‌های اکران نوروزی سال ۱۴۰۳ روی پرده نقره‌ای سینما برود. اکرانی که در همین روزهای اولیه خود با شکستن رکورد فروش اولین روز اکران سینمای ایران، باعث شد آینده درخشانی برای این فیلم رقم بخورد.

ببینید | نماهنگ سه زبانه «قدس ای یقین» منتشر شد

ببینید | نماهنگ سه زبانه «قدس ای یقین» منتشر شد

نماهنگ سه زبانه «قدس ای یقین» به مناسبت گرامیداشت چهل و سومین سالگرد روز جهانی قدس منتشر شد.

ببینید | «خونه» برای قدس، قبله اول

ببینید | «خونه» برای قدس، قبله اول

به مناسبت روز جهانی قدس و خروش مسلمانان و آزادگان جهان در برابر رژِیم صهیونیستی، مرکز موسیقی حوزه هنری نماهنگی را به نام «خونه» منتشر کرد.

ببینید | نماهنگ‌هایی که به افتخار «قدس» و «فلسطین» تماشایی شدند

ببینید | نماهنگ‌هایی که به افتخار «قدس» و «فلسطین» تماشایی شدند

تعدادی از هنرمندان در گونه‌های مختلف تلاش کردند تا طی ماه‌های گذشته با انتشار آثار متعدد نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین محور مقاومت در آزادی قدس شریف آثاری را تولید کنند.

صدای پای مقاومت در بازی‌های رایانه‌ای

صدای پای مقاومت در بازی‌های رایانه‌ای

واقعه کربلا انقلابی که حلقه وصل آزادگان جهان در طول ۱۳۸۴ سال گذشته‌ بوده و جلوه‌های آن را به‌خوبی می‌توان از قیام توابین و مختار تا حماسه‌آفرینی‌های هشت سال دفاع مقدس، پیروزی جنگ ۳۳ روزه لبنان، حماسه‌آفرینی مدافعان حرم در سوریه، عراق و... به‌خوبی رصد کرد. اتفاقی که بی‌شک نقش محوری رسانه‌ها در آن از مرثیه‌خوانی،مقتل‌خوانی،روضه،خطبه،نقالی،تعزیه،دسته‌های عزاداری و...مشهود است که اگر رسانه‌ها نبودند شاید آن‌گونه که بایداین واقعه بزرگ درمیان آزادگان جهان شناخته نمی‌شد.

هویت اسلامی رمضان

هویت اسلامی رمضان

ادراک وجوه گوناگون ماه رمضان‌المبارک و هستی منشوری آن بسیار ارزشمند است. این رویداد الهی، سیمای تربیت دنیایی دارد که پیوند دارد با سیمای آخرتی آن، یک وجه تربیت مادی دارد که رابطه دارد با هستی معنوی آن که سلوک عبد است و عبودیت است و تقرب به معبود و هدف هستی معنوی آدم است، یک آیین و سنت همگانی و ظاهری است که وجه نمادین است برای معنای درونی و باطنی‌اش و سلوکی که از عامی تا عارف و اولیای خاص معبود را تربیت می‌کند برای لقاءا....

فیلمسازان نسل نو مقابل اسرائیل

فیلمسازان نسل نو مقابل اسرائیل

هنر و ادبیات در فلسطین همیشه به‌عنوان شکلی از مقاومت در برابر تجاوز و اشغالگری دیده شده است. هنرمند فلسطینی هیچ‌گاه نخواسته و نتوانسته است خود را از مصائب و رنج‌های هر روزه ملتش جدا ببیند. حتی هنرمندان فلسطینی که در کشورهای دیگر، کشورهای مختلف اروپایی، آمریکایی یا آسیایی زاده شده‌اند وشاید درتمام زندگی خود فرصت دیدن زادگاه پدری خود رانداشته‌اند،ازماجرای فلسطین واندوه مردمش برکنار نبوده‌اند.

3 صفحه

نیازمندی ها