سایه سنگین کاهش قیمت مس بر اقتصاد شیلی

شیلی یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده مس در جهان امروز با توجه به کاهش تقاضا و افت قیمت مس درگیر مسائل اقتصادی برای جبران کاهش درآمدهای ارزی خود شده است.
کد خبر: ۸۳۴۰۶۵
سایه سنگین کاهش قیمت مس بر اقتصاد شیلی

براساس گزارش‌های موجود، مس که در طول سال 2014 میلادی تقریبا 15 درصد از ارزش جهانی خود را از دست داده بود، در هفته گذشته نیز بیش از 5 درصد از بهای خود را از دست داد که همین موضوع به تکاپویی تازه در میان فروشندگان منجر و باعث نگرانی بسیاری از تولید کنندگان عمده مس مانند کشور شیلی شده است. این درحالی است که امارهای موجود بیانگر سهم یک‌پنجمی صادرات مس از تولید ناخالص ملی و سه پنجمی درکل صادرات شیلی است. آلبرتو راموس، تحلیلگر اقتصادی آمریکای لایتن در این زمینه می‌گوید: کشور شیلی بیشترین وابستگی مالی را به صادرات مس دارد و بزرگترین خریدارمس این کشور دومین اقتصاد جهان یعنی کشور چین بوده است.

وی به کاهش تقاضای خرید چین نیز تاکید کرد و افزود: همانطور که اشاره شد چین یکی از بزرگترین خریداران مس و شریک عمده تجاری شیلی بوده که امروز با توجه به کاهش رشد اقتصادی اش، به میزان قابل توجهی سفارش‌های خرید این فلز را کاهش داده است بنابراین صادرات 77 میلیارد دلاری مس شیلی به چین تقریبا به نصف کاهش یافته است.

این تحلیلگر اقتصادی مهم‌ترین تاثیر این کاهش صادرات به چین رادر اقتصاد شیلی مربوط به ارزش پول ملی شیلی یعنی «پزو» دانست و اظهار کرد: با توجه به کاهش عمده قیمت این فلز در بازارهای جهانی و همچنین کاهش تقاضا در سراسر جهان بخصوص کشور چین،اکنون شیلی ضربه اقتصادی قابل توجهی را تحمل کرده و هرچند مسئولان می‌گویند جای نگرانی نیست، اما پول ملی شیلی نزدیک به 13 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

آلبرتو راموس، درباره مدیریت بحران اقتصادی در دولت شیلی نیز تصریح کرد: هرچند تاکنون این کشور توانسته بهتر از ونزوئلا بحران ایجاد شده را مدیریت کند و انتظار افزایش غیرقابل انتظار بحران اقتصادی در شیلی دور از ذهن است اما نباید فراموش کنیم به هرحال کل اقتصاد آمریکای لاتین اکنون شکننده است و نمی‌توان برای یک دوره طولانی روی امکانات و امتیازات موجود منطقه برای کنترل بحران‌ها حساب باز کرد.

راموس به برخی اعتصاب‌های کارگران معادن مس شیلی اشاره کرد و گفت: طی ماه‌های گذشته به دلیل کاهش قیمت مس و همچنین رکود، مالکان معادن نتوانستند نیازهای مالی خود را تامین کنند و در بسیاری از موارد حقوق پرسنل به تعویق افتاده است از این رو اعتصاب‌هایی نیز روی داده و همین امر می‌تواند در دوره‌ای کوتاه مدت باعث بروز مشکلاتی در بخش معدنی شیلی که تامین کننده بخش قابل توجهی از درآمدهای کشور بوده، بشود.

وی افزود: اکنون قدرت پول شیلی کاهش یافته که این یعنی کاهش رشد اقتصادی و در آینده نزدیک افزایش قیمت‌ها که موضوعی نگران‌کننده برای اقتصادهای خرد و کلان در کشور صادر کننده مس در منطقه آمریکای‌جنوبی است .

فرصتی طلایی در اقتصاد شیلی

از سوی دیگر براساس مطالعات انجام شده و همچنین اطلاعات منتشر شده از سوی بانک جهانی تا پایان سال 2014 میلادی 8/14 میلیارددلار در صندوق ذخیره ارزی شیلی انباشته شده است که اکنون می‌تواند به کمک اقتصاد شیلی امده و کاهش درامدهای ارزی این کشور را جبران نماید هرچند این امتیاز دربلند مدت نمی‌تواند مورد انتظار باشد. اما تحلیلگران اقتصادی فرصت طلایی کاهش قیمت نفت در جهان را برای اقتصاد شیلی عنوان کرده و می‌گویند: شیلی به عنوان یکی از کشورهای مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی امروز با توجه به کاهش قیمت نفت توانسته هزینه هایش را به میزان قابل توجهی کاهش داده و مبلغ قابل ملاحظه‌ای را برای اقتصاد خود ذخیره کند که همین موضوع می‌تواند امروز کاهش قیمت مس و همچنین رکود صادرات این فلز را جبران کرده و برای دولت مشکل گشا باشد. چون بسیاری از هزینه‌های عمومی و جاری دولت از محل صرفه‌جویی حاصل از کاهش قیمت نفت تامین شده و باعث جلوگیری از افزایش هزینه‌های دولت باشد.

منبع: رویترز 5 سپتامبر 2015

عماد عزتی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها