گرسنگی پنهان جدی گرفته نمی‌شود

برآورد شده است تا سال 2050 جمعیت کره زمین به بیش از 9 میلیارد نفر برسد. اکنون جمعیت زمین حدود 7‌‌/‌‌7 میلیارد نفر است. با این یک میلیارد نفر افزایش جمعیت تا سال 2050 باید از اکنون به فکر راه چاره باشیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای این افراد باشیم. قرار نیست از سیاره‌ها و کرات دیگر، زمین و آب وارد کنیم! پس چه باید کرد؟
کد خبر: ۷۲۸۰۴۷
گرسنگی پنهان جدی گرفته نمی‌شود

به گزارش پژوهشکده علوم و صنایع غذایی باید به سمت استفاده از فناوری‌های نوین کشاورزی و اصلاح الگوی کشت قدم برداریم و از منابع آب و خاک به شیوه صحیح استفاده کنیم. در غیر این‌صورت در سطح دنیا و در سطح کشورمان با چالش‌های جدی مواجه می‌شویم. امیدواریم برنامه‌ریزی‌های درستی انجام شود، قوانین درستی وضع شود و مجریان درست به این قوانین عمل کنند تا به اهدافی که برای رسیدن به امنیت غذایی داریم برسیم و در کشور ما گرسنگی و سوء تغذیه وجود نداشته باشد. ما بیش از گرسنگی با سوء تغذیه مواجه هستیم که ناشی از سبک غلط زندگی ماست. در حقیقت ما گرسنگی پنهان در کشور داریم. وقتی از گرسنگی صحبت می‌شود ذهن ما ناخودآگاه به سمت مردم اتیوپی و آفریقا می‌رود که با مشکل گرسنگی مزمن و مفرط مواجه هستند. ما گرسنگی مفرط و مزمن در کشور نداریم. اما گرسنگی پنهان در کشور ما وجود دارد و متاسفانه در این زمینه آماری وجود ندارد. منظور از گرسنگی پنهان این است که سلول‌های بدن مواد مغذی لازم برای ادامه فعالیت‌های متابولیکی عادی خود​ را دریافت نکنند.

امنیت غذایی یعنی دسترسی همه آحاد مردم به موادغذایی سالم و مقوی در هر زمان برای این که یک زندگی فعال و پویا داشته باشند. دسترسی مولفه اول است یعنی باید وفور مواد غذایی وجود داشته باشد که این به معنی دسترسی فیزیکی است. علاوه بر این فرد باید توانایی و استطاعت خرید مواد غذایی یعنی دسترسی اقتصادی داشته باشد. مولفه بعدی سلامت و مقوی بودن ماده غذایی است. در کشور ما و برخی دیگر کشور‌ها این مولفه یک نقطه ضعف است که بخشی از آن به دلیل سبک زندگی و فراموش کردن میوه و سبزیجات در برنامه غذایی است. در هرم غذایی میوه و سبزی یکی از پنج گروه اصلی مواد غذایی است. بنابراین اگر میوه و سبزیجات در برنامه غذایی روزانه ما گنجانده نشود سلول​های بدن ما به مواد معدنی، مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن دسترسی ندارد. بنابراین مواد غذایی که ما می‌خوریم سالم نیست. وجود بقایای سموم بیولوژیک​ و آفت‌کش‌ها در مواد غذایی موجب می‌شود مواد غذایی نتواند تامین‌کننده نیازهای بدن باشد. ما با خوردن موادغذایی به سیری شکمی می‌رسیم، اما به سیری سلولی یعنی آنچه موردنیاز سلول است، نمی‌رسیم. ما با مواد غذایی ناسالم معده را پر می‌کنیم اما این مواد غذایی مورد نیاز بدن نیست. مولفه چهارم در تامین امنیت غذایی ایجاد زندگی فعال و پویاست. این مولفه اکنون در جامعه جهانی در حد استاندارد وجود ندارد. فرزندان با سن کمتر از پنج سال باید از وزن استاندارد برخوردار باشند، مرگ و میر کودکان گروه سنی کمتر از پنج سال باید به حداقل ممکن کاهش پیدا کند، بهره‌وری هوشی در فرزندان ما در حد استاندارد باشد و آمار و بیماری‌های مزمن مانند سرطان به حداقل برسد. این شرایط وجود ندارد یعنی ما امنیت غذایی نداریم. زنگ خطرها از مدت‌ها پیش از سوی محققان، پژوهشگران و موسسات علمی به صدا درآمده است و برنامه‌ریزان باید گوش شنوایی داشته باشند.

ایلیا امیری / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها