سد قیز قلعه سی نماد دوستی تهران و باکو

رویکرد دولت سیزدهم مبتنی بر اولویت دادن به تقویت روابط با همسایگان، فرصت ارزشمندی برای تداوم تحولات مثبت در روابط تهران- باکو ایجاد کرده و افتتاح سد قیز قلعه سی بر روی رود ارس، نشانه موفقیت سیاست همسایگی ایران است.  حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان برای افتتاح این سد عظیم در کنار رودخانه ارس،  نماد اراده سیاسی مقامات ارشد دوکشور برای تقویت مناسبات و وجود سطح بالای اعتماد میان طرفین است.
کد خبر: ۱۴۵۷۳۱۸
نویسنده محسن پاک آیین | سفیر پیشین ایران در آذربایجان

قیز قلعه سی،  سومین سد مشترک دو کشور پس از سد‌های ارس و خداآفرین است که پس از دو دهه به دست مهندسان ایرانی ساخته شده و در ۱۲ کیلومتری سد خداآفرین در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز قرار دارد. تامین حقابه ایران به مقدار ۲ میلیارد مترمکعب در سال از رودخانه مرزی ارس، آب رسانی تحت فشار به ۷۴ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد در آذربایجان شرقی و تامین آب شبکه پایاب اردبیل به وسعت ۶۲ هزار هکتار از جمله اهداف احداث سد قیزقلعه سی است.  

ایجاد دو نیروگاه برقابی ۴۰ مگاواتی در دو طرف سد قیزقلعه‌سی که در مرحله خرید تجهیزات و نصب قرار دارد نیز در آینده می‌تواند مکمل تولید برق و صادرات آن به شهر‌های نخجوان و قره باغ و همچنین تقویت برق رسانی به شهر‌های مرزی استان‌های آذربایجان  شرقی و اردبیل باشد.

پس از سی سال ناامنی و جنگ بین آذربایجان و ارمنستان در آن سوی ارس، اینک باکو و ایروان با شناخت تمامیت ارضی یکدیگر که منجر به آزاد سازی قره باغ شد، زمینه ایجاد صلح و آرامش را فراهم کرده اند. این شرایط قطعا موجب پیشرفت و گسترش روابط ایران با جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان خواهد شد و همه کشور‌های قفقاز از وجود امنیت و آرامش در این منطقه سود خواهند برد. در این میان، افتتاح سد قیزقلعه سی که سومین سد مشترک ایران و آذربایجان پس از بهره برداری از سد‌های ارس و خداآفرین است، پیام آور دوستی و برادری میان دو ملت است و نشان از اراده دو دولت برای تقویت مناسبات فیمابین دارد.

رویکرد دولت سیزدهم مبتنی بر اولویت دادن به تقویت روابط با همسایگان، فرصت ارزشمندی برای تداوم تحولات مثبت در روابط تهران- باکو ایجاد کرده و در عین حال باید انتظار داشت همانند گذشته، برخی عوامل فرامنطقه‌ای مانند رژیم متجاوز صهیونیستی، قومگرایان ورشکسته و رسانه‌های وابسته به آنان، اقداماتی را بخصوص در فضای مجازی برای تخریب مناسبات دوستانه دو ملت، صورت دهند. انتظار است مسئولین ایران و جمهوری آذربایجان که به خوبی عوامل مخرب را می‌شناسند با مراقبت هوشمندانه از پیشرفت‌های حاصل شده در روابط فیمابین، مسیر توسعه مناسبات راهبردی را هموار سازند.

قطعا افتتاح سد قیزقلعه‌سی و متعاقبا بازگشایی سفارت آذربایجان در تهران، مانع بزرگی بر سر راه دخالت‌های دشمنان روابط خواهد بود و ریل گذاری جدید، می‌تواند منافع ملت‌های ایران و جمهوری آذربایجان را بخصوص در حوزه اقتصادی تامین کند.  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها