تدارک بیش از 40 برنامه به‌مناسبت هفته میراث‌فرهنگی در گلستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از برنامه‌ریزی و تدارک بیش از 40 برنامه در نقاط مختلف استان در هفته میراث‌فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها خبر داد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از برنامه‌ریزی و تدارک بیش از 40 برنامه در نقاط مختلف استان در هفته میراث‌فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها خبر داد.
کد خبر: ۱۴۵۶۴۳۱
نویسنده شبیر دائمی

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان محمدجواد ساوری ضمن تشریح مهم‌ترین برنامه‌های گرامیداشت هفته میراث‌فرهنگی، گفت: روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی بهترین فرصت برای یاد کردن از ظرفیت‌های فرهنگی‌ تاریخی استان به‌منظور حفاظت بهتر و گسترده‌تر و معرفی آن‌ها است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان بابیان این‌که «میراث‌فرهنگی، مشارکت عمومی و مسئولیت اجتماعی» اصلی‌ترین شعار و رویکرد هفته میراث‌فرهنگی در سال جاری است، بیان کرد: هفته میراث‌فرهنگی از روز 29 اردیبهشت‌ماه که مصادف با روز جهانی موزه خواهد بود آغاز می‌شود و تا 4 خردادماه ادامه دارد و در این ایام در سطح استان شاهد برگزاری برنامه‌های مختلف خواهیم بود.

 

او خاطرنشان کرد: تجلیل از خادمان، حافظان، کنشگران، متخصصان و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی، برگزاری جشنواره غذاهای ثبت ملی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) همراه با شاهنامه‌خوانی، برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در سطح استان، برگزاری نشست‌های تخصصی با مشارکت جوامع علمی و آموزشی، بازدید رایگان از موزه‌های سطح استان، برگزاری تور آشنایی با میراث‌فرهنگی ویژه اصحاب رسانه، دانشجویان و علاقه‌مندان به میراث‌فرهنگی و افتتاح پروژه مرمت بناهای تاریخی از اهم برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته در گلستان است.

 

ساوری همچنین افزود: اجرای برنامه بزرگداشت زبان فارسی و حکیم ابوالقاسم فردوسی در مجموعه تقوی با حضور اساتید ملی و منطقه‌ای، برگزاری کارگاه‌های آموزشی آنلاین و حضوری، اجرای نمایشگاه موقت یافته‌های باستان‌شناسی شهر تاریخی استرآباد(گرگان) در کاخ‌موزه گرگان، برگزاری نمایشگاه عکس آثار ثبتی ملی و جهانی استان و پاک‌سازی و جمع‌آوری زباله در محوطه‌ها و آثار تاریخی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.

 

او در ادامه گفت: از دیگر آیین‌های پیش‌بینی‌شده این هفته در گلستان نیز می‌توان به برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و تخصصی با دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه حفظ و حراست از میراث‌فرهنگی، تجلیل از گنجینه‌های زنده بشری، برگزاری نشست‌های شناسایی و بررسی ضوابط عرصه و حریم آثار تاریخی، حضور مدیران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با موضوع اهمیت حفاظت از میراث‌فرهنگی، برگزاری مراسم میراث و کودک در آمفی‌تئاتر روباز محوطه میراث جهانی گنبد قابوس، تجلیل از دهیاران برتر در حوزه حفاظت و حراست از میراث‌فرهنگی، برگزاری جلسات انجمن میراث‌فرهنگی، غبارروبی از مزار شهدا در سطح استان و ملاقات با جانبازان و ایثارگران همکار اداره‌کل هم‌زمان با روز میراث دفاع مقدس اشاره کرد.

 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان اظهار امیدواری کرد که با اجرای این برنامه‌ها و معرفی هرچه بیشتر هفته میراث‌فرهنگی و موزه‌ها و اماکن تاریخی -‌ فرهنگی در این استان، زمینه‌های حفظ و احیای بیشتر مواریث تاریخی، فرهنگی و معنوی این استان فراهم شود.

 

هفت روز هفته میراث‌فرهنگی سال جاری (29 اردیبهشت تا چهارم خرداد) به ترتیب «موزه برای آموزش و پژوهش»، «میراث‌فرهنگی، حقوق عامه، توسعه پایدار»، «میراث دینی، میراث رضوی»، «میراث زنده، متضمن تاب‌آوری و سازگاری»، «میراث‌فرهنگی، الفبای زندگی»، «میراث‌فرهنگی، همبستگی، اقتدار» و نیز «میراث دفاع مقدس» نام‌گذاری شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها