کم‌کاری سینما برای تصویرسازی از بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران را بررسی‌کردیم

سینما بدون تصویر روح‌ا...

تابلوی جدید روح‌الامین برای امام‌رضا رونمایی شد

تصویرساز اهل‌بیت‌

آیین رونمایی‌از«مائده»،تازه‌ترین تابلوی نقاشی حسن‌روح‌الامین باموضوع عشق به ساحت نورانی وملکوتی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) دیروز در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم که با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد و محمود سالاری، معاون هنری وزارت ارشاد همراه بود، از حسن روح‌الامین، نقاش و تصویرساز ایرانی که اغلب با آثار واقعگرایانه‌اش از وقایع اسلامی ـ شیعی، شناخته می‌شود با حضور خدام حرم امام رضا‌(ع) و اهدای یک نشان به حسن روح‌الامین آغاز شد.
کد خبر: ۱۴۵۶۴۲۴
تصویرساز اهل‌بیت‌
تکثیر روح‌الامین‌ها
در این مراسم محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرد. سالاری گفت: متاسفانه پس از ظهور مدرنیته، جریانی هنر آیینی را از هنر فاخر جدا ساخت؛ البته در حال حاضر مایه مباهات و فخر است که بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) وارد حوزه هنر فاخر شده است. آستان قدس در دوره‌ای مرکز ترویج و نشر هنر فاخر بوده است. این بنیاد با حضور انسان‌های علاقه‌مند این مسیر را طی می‌کند. شما مستحضر هستید که کتاب «احسن الکبار» در دوره شاه طهماسب نوشته شد و این کتاب را مصور کردند؛ این یعنی هنرمندانی که منبع الهام‌شان دین، آیین و بیانات ائمه است به معرفتی خاص مجهز می‌شوند. او خاطرنشان کرد: تکنیک در هنر مدرن جایگاه خود را دارد اما در هنر دینی و آیینی آنچه اهمیت بسیار دارد معرفت است. شاعر فاخر نیازمند منبع الهامی است که منبعش معرفت است. معرفت موجب تولید هنر دینی و آیینی می‌شود و اثری که امروز می‌بینیم حاصل ذوب هنرمند در روایت و ولایت است که از او اثر فاخر درمی‌آید. چنین هنرمندی اگر مردم را به نماز دعوت کند، مردم اجابت می‌کنند؛ دعوت حقیقی زمانی اتفاق می‌افتد که هنرمند با معرفت کار می‌کند. من به هنر برادر عزیزم حسن روح‌الامین غبطه می‌خورم و متاسفانه که نتوانستیم روح‌الامین‌ها را تکثیر کنیم. امیدواریم دوره اوج و بلوغ هنر اسلامی و ایرانی را بازیابی کنیم. 
   
استعدادی درخشان در عرصه هنر 
در ادامه نیز محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خدای متعال را شاکریم که امروز در این محفل در ایام دهه کرامت در کنار هنرمندان، اصحاب فضل و فرهنگ و ادب، این جلسه در حال برگزاری است. از برادر متعهد و برادر انقلابی حسن روح‌الامین تشکر می‌کنم؛ به‌رغم این‌که سال‌های عمر پربرکت او به ۴۰ نرسیده، جلوه‌های معرفت ویژه‌ای نسبت به ائمه اطهار دارد.  وی افزود: به انقلاب اسلامی عزیزمان افتخار می‌کنیم که این چنین استعدادهای درخشانی را به عرصه هنر تحویل داده است و امیدوارم روح‌الامین مسیر حرکت در سنت هنری متعلق به مکتب انقلابی را که در آن عشق، عاطفه، عدالت و عقلانیت توامان وجود دارد با قوت ادامه دهد. اسماعیلی ادامه داد: این دهه با نام حضرت فاطمه زهرا‌(س) آغاز شده و در روز ۱۱ ذی‌القعده در روز ولادت موسی‌الرضا‌(ع) به اوج نورانیت خود می‌رسد. آغاز این ماه در حوزه ادبیات دینی ما نیز بسیار مغتنم است. ان‌شاءا... همه ما از برکات این ایام برخوردار باشیم. او گفت: باید سنت برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و هنری را ذیل این اعداد قرار دهیم. انقلاب اسلامی در تقویم شیعی و اسلامی به پیروزی رسیده است. این تقویم، تقویم اصیلی است و مبنای برنامه‌های فرهنگی و هنری باید ذیل این تقویم قرار گیرد؛ جشنواره‌های متعدد بلندبالای ما نیز در این جایگاه قرار گرفته که خود به برنامه‌ای گسترده منجر شده است. چنین تقویمی کار را با سرعتی صد‌چندان جلو می‌برد. وزیر ارشاد تاکید کرد: این موفقیت را به برادرم حسن روح‌الامین تبریک عرض می‌کنم. فراموش نمی‌کنیم ایشان تابلویی را بعد از شهادت حاج‌قاسم عزیز ترسیم کردند و دل‌های ما را جلا دادند. چند سالی است که ایشان موفق می‌شود به سفارش بنیاد بین‌المللی امام رضا‌(ع) اثری را آماده کند؛ امسال نیز مجلس اطعام همراهان و فقرا و ... در کنار امام رضا‌(ع) از سوی ایشان به تصویر کشیده شده است. ان‌شاءا... جشنواره‌های فرهنگی و هنری امام رضا‌(ع) نیز که از گسترده‌ترین جشنواره‌های ماست، در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.
تصویرساز اهل‌بیت‌

   
غم سیدالشهدا را فقط امام رضا‌(ع) التیام می‌دهد
حسن روح‌الامین نیز در این مراسم اظهار کرد: آن چیزی که باید درباره این اثر عرض کنم این‌که زمانی که تابلوی «مضطر» را کار کردم، احساس کردم که مخاطبان بسیار اذیت شدند و احساس می‌کنم هر جراحتی که از غم سیدالشهدا (ع) به شیعیان وارد می‌شود را فقط امام رضا‌(ع) التیام می‌دهد. از خدا خواستیم به قلب مجروح شیعیان آرامشی بدهد. از کسانی که در اثر مضطر حضور داشتند عذر‌خواهی می‌کنم. در زمان خلق اثر جدید، هو الکریم ابن الکریم در ذهنم بود. در ادامه این برنامه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سعیدی‌زاده مدیر‌عامل بنیاد امام رضا‌(ع)، محمد هاشمی قائم‌مقام وزیر ارشاد، محمود سالاری معاون هنری و محمد اللهیاری، مدیرعامل بنیاد رودکی نشان درجه یک هنری را به حسن روح‌الامین اهدا و از آخرین اثر این هنرمند با عنوان «مائده» نیز رونمایی شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها