تلاش برای تقویت فضای گفتمانی
مروری بر جلسات اندیشه‌ورزی شورای فرهنگی سازمان؛

تلاش برای تقویت فضای گفتمانی

نگاهی به سلسله‌نشست‌های تحول محتوایی صداوسیما

رسانه‌ ملی خانه اندیشه‌ ورزان

رسانه‌ ملی در دوره مدیریت جدید و در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی، از همان روزهای نخستین دغدغه توجه به اهمیت جایگاه اندیشه‌ورزی در ابتدای زنجیره ساختار و تولیدات رسانه‌ای را سرلوحه برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت خود قرار داد تا بتواند متناسب با هدف‌گیری نظام جمهوری اسلامی در جهت حرکت تمدنی‌اش خود را بازسازی و بازآرایی کند‌.
رسانه‌ ملی در دوره مدیریت جدید و در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی، از همان روزهای نخستین دغدغه توجه به اهمیت جایگاه اندیشه‌ورزی در ابتدای زنجیره ساختار و تولیدات رسانه‌ای را سرلوحه برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت خود قرار داد تا بتواند متناسب با هدف‌گیری نظام جمهوری اسلامی در جهت حرکت تمدنی‌اش خود را بازسازی و بازآرایی کند‌.
کد خبر: ۱۴۱۹۴۲۸
نویسنده مریم فلاح - نویسنده و پژوهشگر

به همین منظور با دعوت از اندیشه‌ورزان دانشگاهی و حوزوی در سلسله نشست‌های طرح تحول رسانه مجدانه پذیرای نظرات، راهکارها و پیشنهاد‌های راهگشای آنان شد. مشروح پاره‌ای از این هم‌اندیشی‌ها پیش از  این در روزنامه جام‌جم منتشر شده است. این هم‌افزایی فکری - رسانه‌ای همچنان ادامه دارد و فصل به فصل در غالب حلقه‌های اندیشه‌ورزی با بهره‌گیری از تجربه و نگاه صاحب‌نظران و ایده‌پردازان در پی ایجاد تحولی رسانه‌ای است‌. در ادامه مروری دیگر داریم بر گزیده اجمالی آنچه در این جلسات تبیینی مطرح شده است. 

غلامعلی حداد عادل:  بررسی وضعیت زبان در رسانه‌ ملی 
یکی از مقومات اصلی هویت ملی ما «زبان» است. زبان محاوره هیچ وقت زبان رسمی و زبان معیار نبوده است. ‌زبان محاوره جایگاه خودش را در ادبیات دارد اما در دستگاهی مثل صداوسیما باید مراقب باشید از زبان شکسته در جای خودش استفاده شود. این یکی از آفاتی است که از فضای مجازی دامنگیر جامعه شده است. موضوع دیگر، مسأله ورود بی‌حساب واژه‌های بیگانه است که رهبری هم نسبت به آن احساس نگرانی دارند. نکته دیگر این‌که هر کس بخواهد صداوسیمای ایران را اداره کند، باید سیاست روشن و منطقی برای رابطه زبان فارسی با زبان‌هایی مثل ترکی،عربی، کردی، بلوچی و گیلکی داشته‌باشد. یکی از سیاست‌ها و واقعا گشایش‌هایی که با انقلاب اسلامی در ایران حاصل شد، گشوده شدن راه بر زبان‌های مادری و محلی و قومی بود. ما به عنوان فرهنگستان با تمام وجود و با هر چه امکانات داریم در خدمت صداوسیما هستیم. بنده به این جمع‌بندی رسیده ام که صداوسیما از نظر مدیریتی برای ساماندهی به امر زبان و ادبیات فارسی، باید یک فرد شاخصی را که خودش هم بهره‌مند از ذوق ادبی باشد، در حد یک معاون انتخاب کند و او را مسئول امر زبان قرار دهد. این شخص باید با کمک افراد ذی‌صلاح، یک برنامه جامع پنجساله برای وضع زبان و ادبیات فارسی در صداوسیما طراحی کند.

حسین یکتا: راهبرد سیاسی برای جذب آحاد مردم  
خواهش می‌کنم در رسانه با مدیریت جدید و با سیاست‌های جدید برای قضیه سرمایه اجتماعی، قرارگاه اجتماعی،حکمرانی حلقه میانی بین صداوسیما و آحاد توده مردم یک تدبیر راهبردی سیاستی بشود. ما هم هر چه امکان، دانش و تجربه نیروی انسانی داریم را به میدان می‌آوریم. من خدمت آقا در آن دیدار جهادی‌ها گفتم ما سه روز می‌رویم اعتکاف، پنج روز می‌رویم راهیان نور، هفت روز می‌رویم اربعین. در طول سال سال  چقدر  کار جهادی می‌‌کنیم. وقتی بسیج دانشجویی دانشگاه قم اعلام کرد می‌خواهیم برویم حرکت جهادی، ۱۲۰۰دختر با تیپ‌های مختلف ثبت نام کردند! این یعنی یک عمل اجتماعی. حالا که این پذیرش در نظام وجود دارد و خدا اعتماد، اعتبار، برکت و آبرویش را به اعتبار شهدا داده است، رسانه هم هزینه می‌کند و آنتن می‌گذارد، باید رویکرد را به یک انسجام برسانیم. پیشنهاد تشکیل یک قرارگاه عملیاتی با جایگاه سازمان را داریم، ما هم حکمرانی حلقه میانی‌اش برای امر اجتماعی باشیم.

احمد عبودتیان: فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی از طریق رسانه 
در فرآیند پنجگانه انقلاب، مرحله سوم، بحث دولت اسلامی است که به دو دلیل حل نشده است: یکی از جهت کارگزار و حکمران اسلامی و دوم به لحاظ الگوی حکمرانی اسلامی. نوزدهم دی ۱۴۰۰، حضرت‌‌آقا خطاب به مسئولان فرمودند: باید مردم را در ساحت تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، اجرا و نظارت بیاورید. آقا فرمودند الگوی حکمرانی اسلامی، مردم سالاری دینی است، یعنی مردم زمام کار دست‌شان باشد. رهبری برای همه مردم اعم از حزب‌اللهی و غیرحزب‌اللهی الگویی را برای ۴۰ ساله‌ دوم ترسیم کردند و آن ایجاد حرکت مردمی و حضور مردم در همه میدان‌هاست. شاخص‌های بیانیه گام دوم از سال ۵۳ در طرح کلی اندیشه اسلامی در نگاه رهبری وجود داشته است اما ایشان سال ۹۷ آن را بیان می‌کند چون حالا دیگر جریاناتی مثل عمار، فاتحان دفاع از حرم، جبهه فرهنگی، جریان حل مسأله مردمی، جریان حضور مردم در سوانح و بلایا شکل گرفته‌اند. کتاب دوباره فردوس را می‌خواندم و دیدم مسأله حضور جهادی یک ساختار ذهنی و الگویی مبتنی بر دیدگاه اسلامی بوده که از ابتدا در نگاه حضرت‌آقا وجود داشته و ایشان بعد از انقلاب دوباره احیایش می‌کنند. دوره امام، دوره‌ اقتضای نظام‌سازی و ایجاد نهادهای انقلابی است. در دوره دولت‌سازی که مقارن با رهبری حضرت‌آقاست، اقتضا و الگو، ایجاد نهضت‌های فراگیر و جنبش‌های مردمی است.  در بحث گفتمان‌سازی در رسانه از طریق الگونمایی، یک مانع وجود دارد و آن مانع این است که نمی‌‌توانیم کار مردم را نشان دهیم، در واقع گرفتار فرم‌زدگی شده‌ایم.

کاظم فروتن: حمایت از خانواده و جوانی جمعیت 
باید مسأله فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیت ترسید. همان‌طور که تنظیم خانواده با برنامه‌ریزی قوی کشوری از «خانه‌های بهداشت» و مراکز بهداشتی-درمانی شروع شد، امروز هم باید فرهنگسازی رشد جمعیت را از همان‌جا شروع کنیم. اکثر استان‌های ما زیر سطح جانشینی فرزندآوری‌ قرار دارد. نرخ باروری در ایران نسبت به کشورهای منطقه در وضعیت بسیار اسفناکی قرار دارد و این مسأله نشان می‌دهد که کشورهای غربی برای ایران به‌عنوان یک نظام انقلابی اسلامی که با اعتقادات خاص برآمده از مردم است، نسخه ویژه نوشته‌اند که ما هم برای نسخه ویژه اینها، باید برنامه ویژه داشته باشیم. نرخ رشد جمعیت‌مان در سال‌های ۱۴۲۵ - ۱۴۲۰ به صفر می‌‌رسد و در سال ۱۴۸۰ جمعیت ایران حدود ۳۰میلیون می‌شود. به‌رغم اجرای قانون جوانی جمعیت، تعداد موالید در سال ۱۴۰۱ روند نزولی داشته است. ۲۵ سال دیگر درصد جمعیت سالمندان به نحو چشمگیری بالا خواهد بود. اکنون جمعیت کشورمان وارد فاز ‌میانسالی شده و بیش از ۴۰ درصد جمعیت کشور در سن ۳۰ تا ۶۰ سالگی هستند. پنجره جمعیتی این است که دوسوم جمعیت کشور در سن ۱۵ تا ۶۴ سالگی که سن فعال است، باید قرار داشته باشند. ما پنجره جمعیتی‌مان ‌تقریبا از سال ۱۳۸۰ شروع شده و در سال ۱۴۲۵ الی ۱۴۳۰بسته می‌‌شود. پنجره جمعیتی فعال‌مان پنج - شش سال بیشتر باز نیست. بعد از آن به سمت سیر نزولی می‌رویم که جبرانش خیلی سخت است.  رسانه ‌ملی چه در سطح مرکز و چه در سطح استان‌ها باید روی این پنج - شش سال به‌عنوان یک زمان طلایی برنامه‌ریزی کند و فرهنگ فرزندآوری را طی این مدت تقویت کند. ‌میزان ازدواج‌ها در همه استان‌ها به‌جز سیستان‌و‌بلوچستان روند کاهشی داشته. تأکیدم این است که باتوجه به شرایط، استان‌ها را  اولویت‌بندی کنیم.  اکثر استان‌های کشورمان زیر حد جانشینی، فرزندآوری دارند. استان‌های گیلان، مازندران، سمنان، تهران، اصفهان، مرکزی، همدان، کرمانشاه و آذربایجان‌شرقی جزو استان‌های ‌کاملا خطرناک از نظر ‌میزان سالمندی است.

حجت الاسلام کمال خداداده: هم‌افزایی کانون‌های فرهنگی مساجد با رسانه‌ملی 
کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سال ۱۳۷۲ با این هدف که بتواند در تربیت مؤمن مجاهد یا هنرمند مجاهد انقلابی تلاشی داشته باشد تأسیس شد و امروز حدود ۲۶ هزار کانون ثبت شده در کشور داریم. با رسانه‌ملی، عملیات‌های مشترک خیلی زیادی را می‌توانیم در گستره کشور با ۱۳هزار کانون روستایی رقم زنیم.  پرتال سامانه بچه‌های مسجد، زیست‌بوم مجازی کانون‌های مساجد است. در پرتال سامانه بچه‌های مسجد، ۱۴۵۶سرود تولیدی ثبت شده و ۴۰۷۸ گروه سرود تقلیدی ثبت شده داریم. ما سرود را یک کار تربیتی در مسجد می‌دانیم. در سامانه، تقریبا همه گروه‌های سرود به روز هستند. کانون فرهنگی یک روستایی در مشهد که ۵۰۰ خانوار دارد، همه ساله رویدادی فرهنگی را برگزار می‌کند که امسال ۱۲۰۰نفر بازدید کننده داشت. در سامانه بچه‌های مسجد به‌دنبال آن هستیم شبکه‌ای را مدیریت کنیم که اینها بتوانند همدیگر را پیدا کنند، با هم آشنا شوند، هم‌افزایی کنند و ارتقا و توانمندی خودشان را از سازمان ما بخواهند.

مهدی کدخدایی: تبصره ای برای تبلیغ رسانه‌ای 
هر کدام از تولیدکننده‌های نانو داستانی دارند از جنس اشتغالی که شاید بتوانند ایجاد کنند، ‌بستر تولیدی که پیش رو می‌توانند داشته‌باشند و ویژگی‌ها و مزایایی که یک محصول جدید از آن برخوردار باشد؛ از هر زاویه‌ای که به این نگاه کنیم، مانند منشوری است که نوری به آن تابانده می‌شود و از دلش کلی طیف رنگی به دست می‌آید و هر کس می‌تواند بیاید این رنگ را شرح و حاشیه بدهد. برخی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نانو آن‌قدر توانمند شدند و تراز کارشان گسترده شده که نه تنها نیاز داخل را برطرف می‌کنند که تولیدات را به اقصی نقاط جهان عرضه و صادر می‌کنند. در بحث‌های آسیب‌شناسی یا توسعه، برخی از این ‌شرکت‌ها بسیار مایل هستند اجازه تبلیغ در سیما را داشته باشند. برای‌شان خیلی مقدس است که اسم شرکت و مجموعه‌شان در رسانه گفته شود. امیدواریم بر اساس تبصره‌ای به برخی از آنها که ویژگی‌هایی را دارند این اجازه داده شود.

حبیب خسروشاهی: معرفی پروژه رصدخانه ایران 
رصدخانه ملی، بزرگ‌ترین پروژه تاریخ علم کشور است که سه فاز خیلی عمده داشت: طراحی مفهومی، تفصیلی و ساخت. این پروژه، طراحی از پایه بوده و ما هیچ نمونه‌ای نداشتیم که از آن الگوبرداری کنیم. از مشاوران خارجی و کسانی که در دنیا متخصص و بهترین بودند، استفاده کردیم. برای مکان‌یابی اجرا، بیش از ۴۰نقطه را مطالعه کردیم.  ما یک پیشینه بسیار درخشان در نجوم داریم و صدها سال پیش در این زمینه حرف داشتیم ولی مدت‌های طولانی است از دست دادیم. رصدخانه ملی باید این را احیا کند. برای معرفی پروژه‌هایی مثل چشمه نور ایران و این پروژه و هر پروژه مهمی که واقعا ملی است، آستانه پیچیدگی تعریف کنید. این پروژه‌ها را با یک نگاه ویژه و یک تیم ویژه‌ای که خیلی جسورند و واقع بین هستند و منافع کشور را لحاظ می‌کنند، انجام دهید. برکتی که علوم پایه برای صنعت کشور دارد، باید برجسته بشود. دانش علوم پایه موتور محرک پیشرفت است.

سهیل اسعد: ایران، مادرایدئولوژیک آمریکای لاتین 
موضع‌گیری‌های جمهوری اسلامی ایران خیلی برای آمریکای لاتین محترم است. خیلی از سیاسیون و فعالان اجتماعی و اقتصادی آمریکای‌لاتین اعتراف می‌کنند واقعا ایران هست که می‌تواند در رأس مبارزات امپریالیسمی قرار بگیرد. آمریکای‌لاتین همیشه دنبال یک «مادرایدئولوژیک» بوده است. یعنی این‌که یک کسی باشد که خطوط را به‌صورت عملیاتی به آنها یاد بدهد. جمهوری اسلامی می‌تواند برای‌شان مادرایدئولوژیک باشد. اصل و جوهر مبارزات آمریکای‌لاتین «روستایی» است. جمهوری اسلامی طی ۴۵ سال گذشته برای روستاهای آمریکای‌لاتین هدفی را دنبال نکرده و فقط می‌رود در قلب پایتخت و فقط با نخبگان کار می‌کند. در لبنان حزب‌ا... با قوت روستاها حزب‌ا... شد. مجاهدین، شهدا و رهبران حزب‌ا... همگی روستایی بودند. اگر جمهوری اسلامی می‌خواست در قلب بیروت با نخبگان بیروت کار کند، به جایی نمی‌رسید. روستایی‌های آمریکای‌لاتین مغفول واقع شده و این اشتباه بزرگی است. خبرهای آمریکای‌لاتین در روستاهاست. در روستاها یا مناطق محروم آمریکای‌لاتین، مفهوم شبکه‌های محلی وجود دارد. آمریکایی‌ها در بومی‌سازی خیلی هنر دارند. خیلی از کارهای عمیق ذی‌نفوذ آمریکا در منطقه، اصلا به ذهن‌تان هم نمی‌رسد که پشت‌صحنه‌ آن آمریکاست، آن‌قدر که قشنگ ظاهرسازی می‌کنند. یکی از مشکلات جدی ما این است که فرصت‌های طلایی داشتیم اما چون آقایان اصرار داشتند حتما پرچم و آرم ایران باشد، فرصت‌های طلایی حیف شدند.
خیلی از کشورها از ما درخواست کردند تجربیات موفق جمهوری اسلامی را برای‌شان ارائه کنیم. می‌گویند موضع‌گیری‌های ما در مقابل تحریم‌های بین‌المللی و اقتصاد مقاومتی هنری است که باید ارائه شود. خیلی از کشورها دنبال این الگوهای موفق هستند.

احمدحسین شریفی: وظیفه رسانه در زندگی 
از ابتدای دهه ۹۰ مقام معظم رهبری به‌طور ویژه به مقوله سبک زندگی توجه دادند و خطرات بی‌توجهی به این مقوله و خطراتی که از ناحیه سبک زندگی غربی، جامعه و فرهنگ ما را تهدید می‌کند‌، گوشزد کردند. در مقابله با تلاش همه‌جانبه‌ای که غربی‌ها در ترویج سبک زندگی‌شان علی‌الخصوص در جامعه ما به کار گرفتند؛ به تعبیر حضرت‌آقا شبیخون فرهنگی، اساسا آن‌گونه که این خطر جدی است و هویت ما را تهدید می‌کند و به تعبیر ایشان زیان‌های بی‌جبرانی بر کشور ما وارد کرده، احساس خطر نکردیم و اقدامی هم انجام نداده‌ایم. حتی کار علمی در حوزه اخلاق اجتماعی و اخلاق عمومی، آن‌گونه که شایسته است، صورت نمی‌گیرد. ما عرصه عظیمی از حکمت‌مان را که تاریخ‌ساز بوده و جزو افتخارات ما نیز محسوب می‌شود تقریبا رها کرده‌ایم و آن، حوزه حکمت عملی یعنی اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مُدن است. این حوزه‌های ناظر به فرهنگ و امتداد فلسفه و حکمت‌مان که افتخار جهان اسلام و افتخار حکیمان‌مان بوده را رها کردیم! ارباب و اصحاب رسانه هم آن‌گونه که باید و شاید انجام وظیفه نکردند. به‌عنوان طلبه‌ای که در این عرصه تخصصی ندارم، تصورم این است که مهم‌ترین و اساسی‌ترین کار ویژه رسانه در حوزه سبک زندگی معنا پیدا می‌کند. کار رسانه این نیست که بحث‌های اندیشه‌ای - فلسفی را به زبان فلسفه مطرح کند.  رسانه با همه‌ مخاطبان سر‌و‌کار دارد. همه جا و همه زمانی هست و ‌زبانش تقریبا غیرتخصصی است اما هنرمندانه. چندین قوه شناختی مخاطبش، از باصره و سامعه و خیال و عقل و تجربه، به اضافه غرایز یعنی احساسات، عواطف و هیجانات همه را به یک گونه‌ درگیر می‌کند. پس اثرگذاری‌اش زیاد است به‌ویژه در حوزه رسانه‌های تصویری.

شیخ علی جعفری: ظرفیت‌ همکاری کمیته امداد و رسانه‌ملی
کمیته امداد حدود پنج‌میلیون عائله یا به فرموده حضرت‌امام «ولی‌نعمت» دارد. یک نقد به کمیته امداد این است که چون به سمت سازماندهی دولت‌محور و بروکراتیک رفته، از آن فضای تشکلی ــ کمیته‌ای دور شده و سروشکل سازمان پیدا کرده است.  کمیته امداد، یک نوع سازماندهی جدید کم‌هزینه‌ مردمی‌ را دنبال می‌کند. بزرگ‌ترین دستاورد تاریخی کمیته امداد این است که حامل و حاوی یک سنت انقلابی خیریه در دنیاست که از ادبیات خیریه‌ای، کنش‌ها، داستان‌ها و قصه‌های خیریه‌ای که با روحیات انقلابی گره‌خورده، شکل گرفته است. باید شیوه تعامل صداوسیما و کمیته امداد از اطلاع‌رسانی به رویکرد روایتگری تغییر کند. تا پایان سال ۱۳۰ جلد از انبوه خاطرات و روایات تلخ و شیرینی که در این بستر برای انقلاب رخ داده، جمع‌آوری شده و منتشر می‌شود.  برویم به سمت راهبران شغلی کمیته امداد که قهرمانان نادیده کمیته امداد هستند.  انبوهی از این قهرمان‌ها که شخصیتی انقلابی دارند را می‌توان شناخت و به جامعه معرفی کرد تا الهام‌بخش نسل آینده‌ مددکاران ایران و شخصیت‌بخش فضای روان‌شناسی و مشاوره در ایران باشند. کمیته امداد، تجربه‌ای موفق در ثبت دانش سازمانی دارد. اولا دانش سازمانی امر فرهنگی است و باید فرهنگی‌ها ثبتش کنند. ثانیا با هزینه‌های کم و با مشارکت کامل به‌طور درون‌سازمانی انجام شود.

محمد آرام: تبیین مسائل اقتصادی کشوردر حوزه ارزی  
دشمن اتاق فکر واحدی دارد که با ایجاد سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی همزمان شروع به اطلاع‌رسانی می‌کند. یک‌سری معامله‌گر در کف بازار در جاهای مختلف اعم از بازار تهران، غرب تهران و در بازارهایی مثل هرات‌، سلیمانیه و امارات معاملاتی انجام می‌دهند و در آن کانال‌ها منعکس می‌کنند.بعد هم زمان شما می‌بینید قیمت بازار آنلاین رو به افزایش است. در شرایطی هستیم که درآمدهای ارزی‌مان نسبت به هزینه‌ها مازاد است. آنچه تردید حاصل کرده، انگیزه‌ها و انتظارات افراد است یعنی دارندگان ارز، متقاضیان ارز هستند و سرمایه‌گذاران ارز؛ آنها را تهییج می‌کنند و وقتی مردم به صحنه می‌‌آیند، عملا آنچه برآورد می‌کنند، به همان نتیجه می‌رسند. هرچه انتظارات تغییر می‌کند، وحشت‌زدگی و هیجانات هم تغییر می‌کند. عواملی که قیمت ارز را می‌‌سازد ناشی از انتظارات و هیجانات است، باید این برای مردم توجیه شود که اگر حتی برای سرمایه‌گذاری در ارز پول می‌دهد، بخشی از این پول بابت این انتظارات و هیجانات است. هیجان اگر کم و زیاد شد، پول شما قطعا سوخت می‌شود. بازار ارز مربوط به افرادی است که ریسک پذیرترند. پیشنهادم این است به جای «ریسک دارد» بگوییم این بازار«احتمال زیان و خسارت دارد.» اگر بتوانیم این طور تعبیر کنیم که این بازار، خسارت، زیان و غبطه ایجاد می‌‌کند، این خودش کمک می‌کند مردم عمق را بهتر بفهمند. باید این را برای مردم‌ جا بیندازیم که مقدار رشد ثابت است، نه درصد رشد. ما به مردم درست آموزش نداده‌ایم و حتی برخی اطلاعات معاملاتی ندارند. الحق و الانصاف امروز صحنه جنگ و محل مبارزه، در رابطه با ارز است. در مجموعه بحث‌های خبری ــ تحلیلی صدا وسیما باید یک بسته سیاستی در حوزه ارز هم داشته باشیم تا نکات تخصصی را با مهارت رسانه ای و با زبانی قابل درک برای مردم توضیح دهد.

صابر میرزایی: نقش رسانه در شکل‌گیری انتظارات و اطلاعات مردم
مسیر پیشرفته‌تر شدن، لزوما فقط صنعتی‌شدن نیست. ممکن است در صنعت غرق اما از سایر مزیت‌های‌مان غافل شویم و بعد نتوانیم کمر راست کنیم. اگر می‌خواهیم قدرتمند شویم، ۸۰میلیون کم است. به جمعیت بیشتری احتیاج داریم، نمی‌توانیم جمعیت‌مان را سر کارهای کارگری صرف کنیم. باید نیروی کارگری‌مان را از کشورهای منطقه تامین کنیم و جمعیت‌مان را سر اموری که کیفیت بیشتری دارند، ببریم. دیگر این‌که اگر ساختارها را درست نکنیم، اصلا پیشرفتی اتفاق نمی‌افتد و در این مسیر صداوسیما نقش مهمی می‌تواند داشته باشد، چرا که انتظارات و اطلاعات مردم را شکل می‌دهد. اطلاعات در ضمیر مردم دانش بسیطی ایجاد می‌کند و آن دانش ضمنی، نگرش را عوض می‌کند. نگرش که عوض شد، شخصیت عوض می‌شود.  به‌دنبال آن، خواسته‌ها تغییر می‌کند. راه طولانی پیش‌رو داریم؛ ترمزمان در سطح دولت، «ساختار» است که تعارض منافع ایجاد می‌کند. در سطح فرهنگ نیز باید تغییراتی در روحیه و خواسته‌های مردم ایجاد شود. مطالبه‌گری رسانه از وزارتخانه‌ها در شکل‌گیری رفتار آنها خیلی تاثیر دارد. اگر انتظار این را داشته باشیم که رسانه به علوم آگاهی داشته باشد، انتظار دوری است. ولی انتظار داریم که کشور را بشناسد و مشکل اصلی کشور را که تعارض منافع دستگاه‌ها با یکدیگر است، بشناسد.

عبدالحسین شاهوردی: دستاوردهای پژوهشگاه رویان 
«رویان» یک فرهنگ کاری است نه یک ساختار یا سازمانی که ناباروری یا سلول‌های بنیادی را کار کرده است. سرمایه رویان، لطف خداوند و حمایت مقام معظم رهبری بوده. دوراندیشی «زنده‌یاد دکتر کاظمی‌آشتیانی» و اعتمادی که رهبری به ایشان داشت، یک فضایی  ایجاد کرد که بتواند آن حس «ما می‌توانیم» را در جامعه زنده نگه دارد. دو دهه از بحث سلول‌های بنیادی و بحث ناباروری می‌گذرد و امروز بیش از ۱۰۰ مرکز ناباروری در کشور توسط دانشگاه‌ها و بخش خصوصی شکل گرفته و در شکل‌گیری و آموزش این مراکز، مجموعه رویان جهاد دانشگاهی نقش مؤثری داشته است. نزدیک به ۲۰۰۰دانشجوی فوق‌لیسانس و دکتری از دانشگاه‌های مختلف در مجموعه رویان فارغ‌التحصیل شدند. نشریه آندرولوژیا آمریکا که به مدت دو دهه، تمام مراکز ناباروری را در سطح جهان بررسی کرده، در معرفی ۱۰ مرکز برتر، رویان را نهمین مرکز اعلام کرد. اگر یک مجموعه‌ای بخواهد هویت داشته باشد حتما باید ریشه داشته باشد. پژوهش، ریشه رویان است. چشم‌انداز پژوهشگاه رویان این است که با هدف ارتقای سلامت جامعه، تبدیل به قطب تحقیقاتی فناوری در علوم زیستی با سلول‌های بنیادی و زیست فناوری در تراز بین‌المللی شود. چه خوب که صداوسیما، خیرین را به سمت بحث‌های پژوهشی هم هدایت کند.

روح‌ا... دهقانی فیروزآبادی: معرفی نخبگان واقعی 
درحوزه تعددگرایی و آمارگرایی مدام می‌گوییم چه تعداد محصول، نفر و شرکت داریم، گرچه ارزشمند است ولی از جایی به بعد بحرانی برای حرکت درست می‌کند و به ما آسیب می‌زند. مردم اقتدار را در علم و فناوری دیده‌اند و بالاخره لمسش هم کردند ولی در اقتصاد، واقعا انتظار دارند به عینه ببینند.  ما اعلام آمادگی می‌کنیم که یک کارگروه مشترکی تشکیل شود و روی محتواهایی که می‌خواهد با عنوان نخبگی و عنوان دانش بنیانی منتشر شود، نظارت کند. کلی مجموعه هستند که واقعا افتخارات عجیب و غریبی ایجاد کرده‌اند ولی اصولا دنبال این ‌که مطرحش کنند، نیستند.  نخبگان واقعی کارشان این است که بروند یک گوشه بنشینند و به کار خود برسند. این نخبگان واقعی، عموما در تیتر یا روی آنتن رسانه نمی‌آیند. امروز نخبه، یکی از بزرگ‌ترین واژگان تحریف شده است. باید رویکرد طلبکاری نخبگان را به رویکرد بدهکاری تبدیل کنیم. مهم است که در برنامه‌ها، تبلیغات و ‌در صحبت‌ها کم‌کم این رویکرد عوض شود که در موضوع نخبگان به‌جای تحویل گرفتن یک سری آدمی ‌که احساس می‌کنند همواره باید از کشور طلبکارباشند، این نگاه تبدیل شود به رویکرد بدهکاری و آنها را با چالش نخبگی‌شان درگیر کنیم. صداوسیما باید مطالبه‌ استفاده از دانش‌بنیان‌های واقعی را داشته باشد.

حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی: احاطه به تاریخ انقلاب و قیام امام
 بعد از گذشت ۶۰ سال، هنوز قیام ۱۵ خرداد و اندیشه‌ها و انگیزه‌های قیام‌آفرینان آن برای ما روشن نشده است. نباید فکر کنیم که امام سال ۱۳۴۱ به‌یکباره به صحنه آمد. امام قبل از دهه ۲۰ حتی در دوران رضاشاه در اندیشه تشکیل حکومت بودند. کسانی که سال ۴۱ به صحنه آمدند، سال‌های ۱۸ و ۱۹ در درس اخلاق امام حضور داشتند. بعد از شهریور ۱۳۲۹ در هر فرصتی تلاش می‌کردند که روحانیون را آگاهی ببخشند و بیدار کنند. وقتی امام نهضت را آغاز کردند، بلافاصله انگیزه را برای مراجعبیان کردند. امام از اول می‌دانست چه کار می‌‌خواهد بکند و ملت هم ملتی بود که هدف امام را به‌درستی شناخته بود . امام در قیام ۱۵ خرداد ملتی ساخت که همه اقشار جامعه را در بر داشت. امروز بسیاری از خاطرات شفاهی مردم از دوران پهلوی فراموش شده و این ضربه بزرگی به تاریخ انقلاب ما وارد کرده است. از آن بدتر این‌که دست‌هایی به کار افتاد که نگذارد واقعیت‌ها به‌درستی نوشته و بیان شود. هجمه شدیدی از داخل و خارج در جهت تحریف انقلاب شد؛ بر اثر سطحی‌نگری‌ها خیلی دروغ‌ها گفته شد و تحریف تاریخ انجام گرفت. یک وقت افرادی که اهل تحقیق نیستند، سطحی می‌نویسند. گاهی هم دشمن و معاند و مخالف با این نیت در نوشته‌اش امام و انقلاب را زیر سؤال می‌برد. ای‌کاش صداوسیما برنامه‌ای می‌گذاشت تا کسانی که احاطه به تاریخ زندگی امام دارند، بتوانند با دلایل عقلی و شواهد مستند شبهاتی که در مورد امام مطرح می‌شود را پاسخ دهند.

عباس علی‌آبادی: نگاه رسانه‌ای به دستاوردهای مپنا 
مپنا محصول انقلاب اسلامی است. بعد از جنگ در وزارت نیرو، شرکتی تاسیس شد که اسمش را «مپنا» یعنی «مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ‌ایران» گذاشتند. مپنا اولین و بزرگ‌ترین پیمانکار عمومی‌ ایرانی در صنعت نیروگاهی در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا‌ست و توانسته کشور را از وابستگی نجات دهد. در حوزه تجهیزات پیشرفته نیروگاهی، کاملا خوداتکا هستیم. با نگاه به نمودار رشد مپنا، می‌بینیم فقط در دهه ۹۰ از ۲۹ هزار میلیارد ریال در سال ۹۰ به ۴۹۱ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰‌ رسیده است. ۲۶ هزار مهندس و فوق‌لیسانس و دکتر در‌ این سازمان در داخل کشور و در ۴۰شرکت زیرمجموعه کار می‌کنند. نخبه‌هایی که بهترین‌های کشور هستند.  شاید بیشتر از ۱۰۰ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و وزیر آمدند مپنا را دیدند و درباره‌اش مطلب نوشتند. روایت‌هایی که‌ اینها از مپنا گفتند، خودش یک کتاب است و جا دارد صداو‌سیما به آنها بپردازد. یا دستاوردهایی از قبیل برنده شدن در مناقصه الجزایر که البته هیلاری کلینتون آن را از ما گرفت و داد به آمریکایی‌ها و در مناظره‌اش با ترامپ این موضوع افشا شد و بعدها در کتاب «تصمیم دشوار» اعتراف کرد که مناقصه را از ما که کشوری تحریمی هستیم، گرفت تا به دنیا ثابت کند که نیروگاه‌سازی فقط کار آمریکایی‌ها است و... همین یک سوژه را ببینید چقدر ارزش دارد که درباره آن کار رسانه‌ای انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها