پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه به اتهامات علیه ایران

نفوذ ایران مبتنی بر قدرت نظامی نیست/مگر عربستان وهابیت را تبلیغ نمی‌کند؟

سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد

سفر روحانی به 3 کشور آفریقایی در سال آینده

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر رئیس جمهور به سه کشور الجزایر، اوگاندا و آفریقای جنوبی قبل از نوروز انجام نخواهد شد و احتمالا در آینده نزدیک می توانیم تاریخ مشخصی را تعیین کنیم.
کد خبر: ۱۰۰۹۰۵۲
سفر روحانی به 3 کشور آفریقایی در سال آینده

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، بهرام قاسمی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید رئیس جمهور ظاهرا قرار است هفته آینده به الجزایر و دو کشور آفریقایی سفر کند آیا این سفر انجام خواهد شد؟ گفت : بحثهایی وجود داشت که سفر رئیس جمهور به سه کشور الجزایر ، اوگاندا و آفریقای جنوبی انجام شود و در مورد ساز و کارسفر و تشریفات مربوط به آن هم بحثهایی صورت گرفت و پیش بینی می شد این سفر قبل از نوروز تدارک شود.

وی اضافه کرد: با اطلاعی که دارم با توجه به انجام نشدن همه مراحل مورد نیاز یا مسائل پیش از سفر ، این سفر در اسفند صورت نخواهد گرفت اما در دستور کار خواهد ماند .

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص حواشی ایجاد شده پیرامون مصاحبه روز گذشته محمد جواد ظریف اظهار داشت: متن مصاحبه چیزی بوده و حواشی که توسط برخی از دوستانی که حوصله، وقت و شاید ذوق بیشتری برای پرداختن به این مسائل را دارند چیز دیگر. نکاتی که آقای دکتر ظریف مطرح کردند به این شکل نبوده است.

قاسمی اضافه کرد: از ایشان در مورد آینده سوال شده بود و جواب داده بودند که هنوز برای صحبت پیرامون مسائل آینده زود است و به نوعی به بعد از انتخابات احاله کرده بودند؛ اینکه چه اتفاقی می افتد و چه پیشنهاداتی به ایشان می شود در همان هنگام و همان شرایط تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

مذاکره با عربستان درباره مناسک حج

وی درباره آخرین نتایج مذاکره با عربستان درباره مناسک حج نیز گفت: مسئولیت مذاکره با عربستان در خصوص حج برعهده سازمان حج و زیارت است و وزارت خارجه مسئولیتی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تا جایی که اطلاع دارم مذاکرات تا حدی مثبت پیش رفته است؛ در خصوص برقراری ساز و کار و مکانیزم برای داشتن امکانات کنسولی در ایام حج تفاهمات و مذاکرات مورد بررسی قرار گرفته است .

قاسمی اضافه کرد: اجازه دهیم سازمان حج و زیارت اقدامات لازم را انجام دهد و در زمان لازم نتایج مذاکرات را اعلام خواهد کرد .

خطاهای راهبردی آمریکا

بهرام قاسمی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره تلاش آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در ارمنستان به منظور آموزش نیروهای حافظ صلح گفت: بحران قره باغ ، بحرانی دیرینه است که از دوران پس از فروپاشی شوروی ادامه دارد.

وی تاکید کرد: مشکلات میان دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید با خویشتن داری ، متانت و تعامل آنان حل و فصل شود .

قاسمی تصریح کرد: حضور آمریکا در مناطق مختلف جهان بویژه در منطقه غرب آسیا و دیگر مناطق ، عمدتا حضور موفقی نیست و به علت خطاهای راهبردی دچار اشتباهات فاحش شده و آثاری ایجاد کرده که دهها سال ادامه دارد .

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران ده انتخابات را در آمریکا شاهد بوده و 7 رئیس جمهور این کشور را تجربه کرده است و تجربیات ما نشان می دهد که هیچ یک از سیاست های آمریکا کارساز و موثر نبوده و عمدتا نتایج معکوسی داشته است.

ترکیه از تکرار بدرفتاری با ایرانیان جلوگیری کند

قاسمی با اشاره به اتفاقات اخیر در مرزهای ایران و ترکیه گفت: البته این مسائل جدید نیست به ویژه پس از کودتای نافرجام در ترکیه.

وی افزود: ما همواره به شهروندان خود اطلاع رسانی و آنان را به احتیاط ترغیب کرده ایم که باتوجه به شرایط خاص ترکیه از سفرهای غیرضرور به این کشور بپرهیزند.

قاسمی گفت: پس از وقایع اخیر در مرز ایران و ترکیه، دستورهای لازم از طریق وزارت امور خارجه به سفارتخانه و کنسولگری هایمان در ترکیه داده شده است و در گفتگو با مقامات این کشور برای جلوگیری از تکرار اینگونه اتفاقات تلاش های بسیاری شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: با عوامل خاطی در ترکیه برخورد شده است اما این کافی نیست و منتظریم که امنیت و وضع ویژه و مطلوب تری برای شهروندان کشورمان در مرزهای ترکیه ایجاد شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها