رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی در گفتگو با جام جم آنلاین :

مالیات برارزش افزوده 9 درصدی از دلایل قاچاق 90 درصدی گوشی

رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی گفت : متاسفانه نبود همکاری کافی و وجود اتحادیه های موازی باعث شده است که بازار گوشی سرو سامان نگیرد.
کد خبر: ۹۷۱۱۸۵
مالیات برارزش افزوده 9 درصدی از دلایل قاچاق 90 درصدی گوشی

غلامحسین کریمی در گفت و گو با جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که با فعالیت شرکت های رسمی برای واردات گوشی تا چه حد قاچاق آن کمتر شده است گفت : متاسفانه هنوز هم میزان قاچاق گوشی به کشور بالاست ومی توان گفت 90 درصد گوشی ها قاچاق است که برای حل این موضوع باید تصمیم گیری های اساسی صورت گیرد.

وی افزود : اخذ 9درصد مالیات بر ارزش افزوده از وارد کننده رسمی باعث شده است که انگیزه قاچاق بیشتر باشد .

به گفته رییس اتحادیه تجهیزات مخابراتی در صورت فراهم شدن بستر لازم باید 15 میلیون گوشی از مبادی قانونی وارد کشور شود اما متاسفانه در شرایط فعلی کمتر از یک میلیون و 500 دستگاه گوشی از طرق قانونی وارد کشور می شود.

وی با اشاره به اینکه تعرفه 5 درصدی واردات گوشی در حال حاضر رقم مناسبی است گفت : پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از سوی وارد کننده باعث شده تا بسیاری ترجیح دهند از مجاری غیر رسمی گوشی وارد کشور شود و بر این باوریم اگر اخذ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از وارد کننده حذف شود قاچاق گوشی به سمت ورود قانونی سوق پیدا خواهد کرد.

کریمی در پاسخ به این پرسش که شرکت های وارد کننده رسمی که ترخیص بارهای آنها در گمرک از چند هفته پیش آغاز شده چه تعداد گوشی وارد کشور کرده اند گفت: به 4-5 هزار گوشی هم نرسیده است و دلیل آن هم این است که برای وارد کنندگان رسمی به دلیل پرداخت 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده واردات قانونی صرفه اقتصادی نداشته است .

وی خاطر نشان کرد: در صورت حذف 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از واردات، واردات قانونی گوشی افزایش یافته و درآمد حقه دولت نیز از محل اخذ تعرفه گمرکی افزایش می یابد اما در شرایط کنونی قاچاقچیان از این وضعیت سود می برند .

وی همچنین بر لزوم فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم نسبت به داشتن گارانتی معتبر گوشی تاکید کرد و گفت :هنگام خرید حتما باید فاکتور رسمی کد دار از فروشنده دریافت شود ونام گارانتی معتبر درآن قید شود .همچنین مردم از قبول گارانتی های تقلبی که به نام اینتل به مردم داده می شوند خودداری کنند.

به گفته کریمی در خصوص گوشی‌هایی که دارای گارانتی هستند به طور طبیعی در مدت زمان گارانتی فرد نباید هزینه‌ای جهت تعمیر گوشی خود پرداخت کند. البته در این زمینه شرایطی نیز وجود دارد وبه عنوان مثال اگر دستگاهی داخل آب‌ افتاده یا ضربه خورده باشد گارانتی آن ابطال می‌شود.

رئیس اتحادیه تجهیزات مخابراتی ادامه داد: گاهی نیز ممکن است مدت زمان گارانتی به پایان رسیده باشد یا گوشی فاقد گارانتی باشد که در این موارد لازم است میان سرویس دهنده و سرویس گیرنده توافقات لازم پیش از انجام کار صورت بگیرد. از سوی دیگر ضروری است مردم از حقوق خود آگاه شوند تا بتوانند شرایط بهتری را تجربه کنند.

سیما رادمنش -جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمود
-
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۳
۰
۰
لطفا دلایل بی ضرر یرای دولت را مطرح كنید ، و اینقدر ریشه ای بررسی نفرمایید

نیازمندی ها