اداره‌کل دامپزشکی در شرایطی که با بالا رفتن شدت بیماری تب برفکی در زنجان اجرای طرح ضربتی واکسیناسیون دامهای سبک و سنگین در روزهای آتی را در دستور کار قرار داده با نارضایتی دامداران مواجه شده است.
کد خبر: ۸۹۱۸۶۰
تب برفکی در زنجان بالا رفت

به گزارش جام جم آنلاین،​ بیماری تب برفکی چندی است که در بین دامهای زنجان شیوع پیدا کرده است اما برخلاف تلاش مداوم دامپزشکان اداره‌کل دامپزشکی استان از نیمه دوم سال 94، همچنان این بیماری همانند طاعون به جان دامهای سبک و سنگین و به ویژه دامهای جوان افتاده است.

بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دام است که به دلیل شدت خسارت اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود. این بیماری سبب کاهش تولید دام شده و در تجارت دام و فرآورده‌های خام دامی نقش تاثیرگذاری را ایفا می‌کند.

به گفته محمدباقر حاج‌کاظمی، معاون فنی دامپزشکی استان زنجان در حال حاضر 30 کانون بیماری تب برفکی در استان شناسایی شده که عمده این کانونها مربوط به شهرستان‌های زنجان، خدابنده و ایجرود است.

در شرایطی که مسئولان از تلاش چند ماهه خود برای مقابله با بیماری تب برفکی در جای جای استان زنجان می‌گویند اهالی روستاهای واقع در حومه زرین‌رود خدابنده ادعا می‌کنند که پس از گذشت بیش از دو هفته از شیوع بیماری تب برفکی اکیپهای دامپزشکی در این مناطق حضور یافته‌اند.

ساکنان روستاهای منطقه زرین رود عنوان می‌کنند که کارشناسان این اداره‌کل با وجود حضور در روستاهایشان از اعلام ابتلای دام‌های سنگین به بیماری تب برفکی خودداری می‌کنند.

به گفته اهالی کارشناسان و دامپزشکان اعزام شده به روستاهای این منطقه از جمله «پیرمرزبان»، «زاغچ» و سایر بی‌حالی گاوها و شدت بزاق خارج شده از دهان آنها را ناشی از تغییر رژیم غذایی دام‌ها همزمان با تغییر فصل‌ها عنوان می‌کنند.

منصور صمصامی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان زمینه با بیان اینکه در حال حاضر در برخی از روستاها از جمله پیرمرزبان، زاغچ و سایر مناطق خدابنده و شهرستانهای دیگر بیماری دام‌های سنگین مورد تست و بررسی کارشناسان ذی‌ربط قرار می‌گیرد، می‌افزاید که با توجه به برخی از علایم ظاهری در دام‌های سنگین احتمال ابتلای دامها به تب برفکی وجود دارد اما باید این مهم مورد بررسی هر چه بیشتر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دامداران این نواحی به واکسینه نشدن دام‌های سنگین مبتلا به بیماری تب برفکی شاکی هستند، می‌گوید که واکسن در دام آلوده معجزه‌ای نمی‌کند در نتیجه اقدام دامپزشکان در واکسینه نکردن دامهای آلوده کاملا به جا است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان که معتقد است این دستگاه در بحث واکسیناسیون دامها علیه بیماری تب برفکی هیچ کوتاهی نکرده است، به اجرای طرح واکسیناسیون دام سنگین در 5 دی‌ماه سال 94 علیه این بیماری اشاره می‌کند که تا 15 بهمن ماه اجرای آن ادامه داشت به طوری که 53 هزار و 712 راس گاو و گوساله تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.

اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان علاوه بر آن در خارج از طرح یاد شده، طرح دیگری را از 21 بهمن ماه سال 94 آغاز کرد که تا به امروز ادامه دارد، به طوری که از زمان اجرا تا 10 فروردین ماه 11 هزار و 146 راس دام سنگین و 136 هزار و 918 راس دام سبک تحت پوشش واکسیناسیون تب برفکی قرار گرفته است.

در شرایطی که مسئولان دامپزشکی استان زنجان میزان تلفات ناشی از ابتلای دام سبک به بیماری تب برفکی را 167 راس و دام سنگین را بیش از 20 راس اعلام می‌کنند یکی از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان که شاهد تلف شدن دامهای سبک و سنگین تنها در هفت روستا از جمله پیرمرزبان گل تپه، زاغچ، قوزلو و ارقین بلاغ خدابنده بوده اعلام می‌کند که تنها در روستاهای منطقه زرین رود 500 راس دام سبک و بیش از 30 راس دام سنگین تلف شده است.

اما صمصامی با رد کامل این آمار، اظهارات روستاییان مبنی بر بالا بودن تلفات دامها را با هدف ایجاد حساسیت معنی می‌کند و با صراحت اعلام می‌دارد که این آمارهای ارائه شده از سوی اهالی به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی با بیان اینکه طرح ضربتی واکسیناسیون تب برفکی را از اردیبهشت ماه آغاز می‌کنیم، عنوان می‌کند که به دلیل قاچاق دام و جابجایی دام در استانهای کردستان، قزوین، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی شیوع این بیماری در سطح کشور تشدید شده است در نتیجه از دامداران تقاضا داریم تا از فروش دام خود پرهیز کنند.

منبع: تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها