رئیس پژوهشگاه ارتباطات از آغاز تعاملات بین المللی برای همکاری پژوهشی در زمینه نسل پنجم موبایل خبر داد و گفت: مطالعات انجام شده درباره ۵G از سوی ایران به اشتراک گذاشته می شود.
کد خبر: ۸۲۱۱۸۹
آغاز تعاملات بین‌المللی برای راه اندازی نسل پنجم موبایل

محمد خوانساری با اشاره به برنامه های مطالعاتی برای ورود نسل پنجم تلفن همراه - ۵G - به کشور، گفت: در این زمینه علاوه بر تفاهم نامه های همکاری با شرکت های تحقیق و توسعه خارجی، مذاکرات همکاری و تعاملات بین المللی را آغاز کرده ایم و برنامه مشخصی در جهت همکاری پژوهشی با شرکتهای مطرح دنیا در حوزه تحقیق و پژوهش داریم.

وی با تاکید براینکه قرار است مجموعه پژوهش های صورت گرفته از سوی ایران در زمینه نسل پنجم موبایل، به نوعی در بازار بین الملل به اشتراک گذاشته شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه استاندارد ۵G یک تحول بنیادی در شبکه های ارتباطی محسوب می شود برنامه ریزی ۵ ساله برای ورود به این فناوری از هم اکنون آغاز شده تا ایران اولین کشور خاورمیانه باشد که این فناوری را بومی می کند.

به گزارش مهر، خوانساری با بیان اینکه توافقات اولیه برای همکاری با شرکت های حارجی شکل گرفته است خاطرنشان کرد: هدف از پژوهش در زمینه نسل پنجم موبایل، تنها تولید مقاله نیست و قصد ما تولید اشتراکی دانش و تبادل علمی سازنده در این بازار است تا در نهایت به ثبت اختراع دست یابیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، توانمندسازی نیروی دانشگاهی و بخش خصوصی و قانونگذاری مربوط به این فناوری را از جمله الزامات بومی سازی نسل پنجم موبایل عنوان کرد و افزود: مرکز تحقیقات مخابرات ایران در راستای آینده پژوهی و بسترسازی راه اندازی این فناوری در کشور، فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرده و ارتباطاتی با نهادها و افراد شناخته شده بین المللی برقرار کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران، استانداردسازی برای ۵G را مربوط به سال ۲۰۱۶ عنوان کرد و گفت: پیش بینی شده است که فناوری نسل پنجم موبایل از سال ۲۰۲۰ در دنیا تجاری شود.

خوانساری گفت: در این زمینه نیازمند سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و پژوهش هستیم که دولت می تواند از این موضوع، حمایت کند.

وی با بیان اینکه هنوز برآورد هزینه ای مشخص از تحقیق و توسعه و مطالعات در زمینه ۵G به دست نیامده است خاطرنشان کرد: در این زمینه در حال تهیه پیش نویس هستیم و با نهادهای بین المللی قانونگذار و استاندارساز این حوزه نیز مذاکرات را برای ورود جدی تر بخش پژوهشی به این حوزه آغاز کرده ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها