یک هفته نامه تخصصی و معتبر بین‌المللی طی گزارشی تحلیلی در زمینه «تولید انبوه جنگنده صاعقه در ایران» نوشت: ایران در حفظ قابلیت‌های دفاع هوایی‌اش با وجود تحریم‌ها موفق عمل کرده است.
کد خبر: ۷۵۸۰۱۷
موفقیت هوا فضای ایران و مهندسی معکوس جنگنده‌های بومی

هفته نامه انگلیسی «جینز دیفنس» که در امور نظامی فعالیت دارد طی گزارشی تحلیلی در زمینه «تولید انبوه جنگنده صاعقه در ایران» نوشت:به‌خاطر عدم توانایی خرید جت های جنگنده پیشرفته از سوی ایران بدلیل تحریم‌های تحمیلی از سال 79 میلادی و بعد از سقوط شاه ، جمهوری اسلامی ایران مجبور به اتخاذ روش‌های دیگر منجمله نگهداری وسایل و تجهیزات موجود جنگی به ویژه هواپیماهای آمریکایی و البته ساخت نمونه‌های جدیدی جنگنده چون «صاعقه» شده است.

بر اساس این گزارش، طی سال‌های اخیر سران ایران دستور به توسعه سامانه‌های بومی منجمله جنگنده، هواپیماهای گشتی نیروی دریایی و نیز بالگردهای جنگی و چند منظوره داده‌اند.

جینز دیفنس در ادامه نوشت: علاوه بر جنگنده صاعقه، نیروی هوایی ایران هواپیمایی جنگنده به نام «سیمرغ» ( نوعی جنگنده F-5A تبدیل شده به اف 5 بی 2 کابینه) ساخته که بر اساس برخی اخبار این کشور تاکنون 13 هواپیمای این‌چنینی را اصلاح و بازتولید کرده است. ایران پیشتر خبر از تولید جنگنده «قاهر» یا F-313 را که نوعی هواپیمای جنگی رادار گریز است نیز داده بود.

بنوشته این هفته‌نامه انگلیسی، بخش هوافضای ایران بی‌شک در مهندسی معکوس با الهام از نسخه‌های غربی و شاید کمک چین و روسیه موفقیت‌هایی داشته است.

در انتهای این گزارش آمده است: ایران بر اساس نیاز خود تلاش‌ در زمینه توسعه قابلیت‌های بومی سازی را با توجه به این موضوع ‌که این کشور یک جنگنده اف‌16 ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را از ونزوئلا به‌دست آورده و در پی ممندسی معکوس آن است، ادامه خواهد داد.

بی‌شک نمونه‌هایی چون جنگنده صاعقه ثابت می‌کند ایران در مجموع در حفظ قابلیت‌های دفاع هوایی‌اش با وجود تحریم‌ها موفق عمل کرده است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها