جنگنده «قاهر 313» که روز شنبه رونمایی شد، بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های مختلف جهان داشت.
کد خبر: ۵۳۷۴۷۳
بازتاب رونمایی از جنگنده «قاهر 313» در رسانه‌های جهان

در سومین روز از ایام دهه فجر جنگنده بومی با نام «قاهر 313» ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با حضور محمود احمدی‌نژاد ریاست جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم در مورد این جنگنده گفت: کلیه مراحل طراحی و ساخت جنگنده بومی قاهر 313 توسط دانشمندان و متخصصان اقتدار آفرین سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع شده است.

وزیر دفاع در تشریح ویژگی ظاهری جنگنده قاهر گفت: این جنگنده پیشرفته با مشخصات ظاهری پیشرفته دارای سطح مقطعی راداری بسیار کم و همچنین قابلیت انجام عملیات پرواز در ارتفاع پست می‌شود.

سردار وحیدی بهره‌برداری از مواد پیشرفته در ساخت هواپیما و سیستم‌های الکترواویونیک را از دیگر ویژگی‌های پیشرفته «قاهر 313» برشمرد.

اما رونمایی از این جنگنده بومی بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌های جهان داشت. در حالی که بسیاری از رسانه‌های غربی و به خصوص آمریکایی سعی داشتند در قابلیت‌های این جنگنده تشکیک کنند و یا آن را با مسئله هسته‌ای و رقابت تسلیحاتی مربوط کنند، بسیاری از رسانه‌های مستقل ساخت این جنگنده را دستاورد مهمی برای ایران دانستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انشتار این خبر نوشت: ایران جدیدترین جنگنده ساخت داخل خود را رونمایی کرد. مقامات نظامی ایران می‌گویند این جنگنده رادارگریز است.

این خبرگزاری اضافه کرده است که ایران از دهه 1980 برنامه خودکفایی نظامی خود را با هدف مبارزه با تحریم‌های نظامی غرب آغاز کرد و از آن زمان تانک، موشک، نفربرهای زرهی، اژدر، پهپاد و جنگنده‌هایی تولید کرده است.

دو شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس» و «فاکس‌نیوز» و روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارنوت» نیز این خبر را به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس بازتاب داده و نوشته‌اند: ایران جدیدترین جنگنده خود را رونمایی کرد.

خبرگزاری رویترز هرچند که خبر رونمایی از جنگنده «قاهر 313» را به صورت مشروح بازتاب داده، اما تلاش کرد تا دستاوردهای نظامی ایران را با موضوع برنامه‌ هسته‌ای مرتبط کند. این خبرگزاری نوشته است رئیس‌جمهور ایران در مراسم رونمایی از این جنگنده، «قاهر 313» را نمادی از رشد خوداتکایی ایران در عرصه نظامی دانست.

چند روزنامه اسرائیلی از جمله «جروزالم‌پست» خبر رونمایی از «قاهر 313» را به نقل از رویترز منتشر کردند.

خبرگزاری «شینهوا» چین با بازتاب صحبت‌های سردار وحیدی در مراسم رونمایی از این جنگنده، نوشت «قاهر 313» سومین نسل از جنگنده‌هایی است که وزارت دفاع ایران از زمان پیروزی انقلاب این کشور تاکنون ساخته است. «آذرخش» و «صاعقه» دو نسل پیشین این جنگنده هستند.

شبکه بی‌بی‌سی این جنگنده را با جنگنده اف-22 آمریکا مقایسه کرده و نوشته است آنچه که از ظاهر این جنگنده پیداست، نمونه‌‌برداری شده از هواپیمای اف-22 آمریکاست، اما هنوز توانایی‌های آن مشخص نیست و تنها می‌توان به صحبت‌های وزیر دفاع ایران در مورد این جنگنده اکتفا کرد.

این شبکه در خبر خود آورده است که جنگنده تک‌سرنشین «قاهر 313» جدیدترین نمونه جنگنده‌های تولید شده در صنایع نظامی ایران از سال 2007 و پس از جنگنده «آذرخش» است.

شبکه الجزیره خبر خود را به نقل از رسانه‌ها و تلویزیون ایران منتشر کرده و نوشته است که این رسانه‌ها گزارش داده‌اند «قاهر 313» می‌تواند هم اهداف پروازی و هم اهداف زمینی را هدف قرار دهد.

روزنامه گاردین انگلیس با انتشار خبر و تصاویر ویدئویی رونمایی از این جنگنده نوشت: بر اساس گزارش‌های محلی، ایران با رونمایی از جنگنده جدید ساخت داخل خود، خوداتکایی رو به رشد خود در زمینه‌های نظامی را به نمایش گذاشت.

تقریبا تمام روزنامه‌های انگلیس از جمله «دیلی‌تلگراف»، «دیلی‌میل» و «سان» خبر رونمایی از جنگنده جدید ایرانی را بازتاب دادند.

شبکه خبری راشاتودی هم این خبر را منتشر کرده و گزارش کرده است که ایران اولین جنگنده خود با قابلیت‌های نسبی رادارگریزی را رونمایی کرد. این شبکه افزوده است که این جنگنده تک‌سرنشین پیشرفته قادر است با اهداف پروازی و اهداف روی زمین درگیر شود.

این شبکه با توجه به تصاویر منتشر شده از این جنگنده، آن را با دو جنگنده مدل اف-22 آمریکا و تی-50 روسیه مقایسه کرده است. در این گزارش برخی از مشخصات ظاهری جنگنده با جت اف-35 آمریکا مقایسه شده است. در این گزارش آمده است که احتمالا بدنه این جنگنده از جنس‌های کامپوزیتی ساخته شده است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
علی خوشبخت
-
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
۰
۰
باعث افتخار ما ایرانیان است ما چشم دشمنان را كور میكنیم بچه ها متشكم
mohajer
-
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
۰
۰
دمتون گرم ما منتظر بعدی ها و موفقیتهای دیگر هستیم.ایستاده ایم با ولایت.یا علی مدد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها