از سوی سازمان لیگ فوتبال ایران؛

دستورالعمل ثبت قرارداد به باشگاه‌ها ابلاغ شد

گزارشی از تلاش فدراسیون برای کاهش هزینه باشگاه‌ها

سقف کاذب!

در فوتبالی که رقم قراردادها رو به افزایش است، دستمزد بازیکنان و مربیان بیشتر می‌شود و هزینه‌ هتل‌ها، حمل و نقل، غذا و... بالاتر می‌رود، آیا امکان کنترل بودجه باشگاه‌ها وجود دارد؟
در فوتبالی که رقم قراردادها رو به افزایش است، دستمزد بازیکنان و مربیان بیشتر می‌شود و هزینه‌ هتل‌ها، حمل و نقل، غذا و... بالاتر می‌رود، آیا امکان کنترل بودجه باشگاه‌ها وجود دارد؟
کد خبر: ۱۴۱۱۰۹۹
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش

فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اگر پاسخ‌شان منفی هم باشد، تیری در تاریکی رها کرده‌اند تا شاید به هدف بخورد. درباره هزینه باشگاه‌های لیگ‌برتر، شایعاتی به گوش می‌رسد که حاوی نکته مهمی است؛ رکوردزنی در فوتبال ایران. فصل گذشته یکی از باشگاه‌های لیگ‌برتری رقم هزار و پنجاه میلیارد تومان هزینه کرده است. یکی از باشگاه‌های شهرستانی و صاحبنام که تجربه قهرمانی در لیگ‌برتر را دارد، بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد بودجه داشت. باشگاه استقلال در عرض یک سال و اندی نزدیک هزار میلیارد هزینه کرده است. باشگاه پرسپولیس هم نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

رقم بعضی قراردادها
به لطف افزایش بودجه، رقم قرارداد بازیکنان هم افزایش چشمگیری داشته است. مثلا علیرضا بیرانوند قراردادی ۳۰ میلیاردی با پرسپولیس دارد. سجاد شهباززاده مهاجم ناکام استقلال برای فصل جدید قرارداد ۲۲ میلیارد تومانی دارد. قرارداد مهدی قائدی اگر بماند، نزدیک به ۴۰ میلیارد خواهد بود! محمد دانشگر قراردادی به ارزش ۳۵ میلیارد تومان دارد. سال گذشته سیاوش یزدانی قراردادی ۲۵ میلیارد تومانی با استقلال بست و در سپاهان هم کمتر از این رقم نمی‌گیرد. رامین رضائیان هم جزو گرانترین بازیکنان لیگ است و بالای ۳۰ میلیارد تومان می‌گیرد. سعید صادقی فصل گذشته قرارداد ۱۸.۵ میلیاردی با پرسپولیس بست و امسال پول بیشتر می‌خواهد. مهدی ترابی که جزو بهترین بازیکنان لیگ بوده زیر ۳۰ میلیارد نمی‌بندد. رقم‌های مطرح شده در نقل و انتقالات امسال شگفت‌انگیز است. محسن شکاری ۴۰ میلیارد به سپاهان پیشنهاد داده. مدیران باشگاه‌ها می‌گویند بازیکن نامی و برتر زیر ۳۰ میلیارد قبول نمی‌کنند و این یعنی در باشگاه‌های بالانشین و مدعی، مبلغ قراردادها نجومی است. مربیان لیگ برتری هم دستمزد بالایی می‌گیرند. مهدی تارتار بالای ۱۰ میلیارد می‌خواهد. محمد ربیعی زیر ۲۰ میلیارد نمی‌گیرد. یحیی گل‌محمدی هم با دبل قهرمانی در تلاش است تا دستمزدش را به اوج برساند. نکونام جزو مربیان گرانقیمت است و این یعنی دستمزد مربیان و کادر آنها نیز به شکل چشمگیری افزایش داشته است.

حداکثر سقف چقدر است؟!
حالا در این شرایط فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ امیدوار هستند مربیان و بازیکنان نسبت به سال گذشته رقم دستمزد خود را کاهش دهند که تا حدودی غیرممکن به نظر می‌رسد. باشگاه‌های کم‌هزینه فصل گذشته رقمی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کردند و احتمالا آنها هم برای بقا در لیگ‌برتر امسال می‌خواهند رقم‌ها را افزایش دهند. آیا ممکن است تیم‌های مدعی بخواهند به اندازه تیم‌های پایین جدول هزینه کنند؟

در مصوبه جدید سازمان لیگ و فدراسیون برای بودجه فصل جدید باشگاه‌ها، چنین ارقامی به چشم می‌خورد:
۱- حداکثر ۲۵۰ میلیارد تومان به عنوان میانگین اولیه برای تمامی باشگاه‌ها به طور مساوی.
۲- حداکثر ۲۰ درصد سقف پایه بودجه معادل ۵۰ میلیارد تومان اضافه می‌شود به تیم‌های رتبه اول تا چهارم فصل قبل (پرسپولیس، سپاهان، استقلال و تراکتور) و باشگاه‌هایی که سهمیه آسیایی کسب کرده‌اند(نساجی، پرسپولیس، تراکتور و احتمالا سپاهان)
۳- حداکثر ۱۰ درصد سقف پایه بودجه معادل ۲۵ میلیارد تومان اضافه می‌شود به تیم‌هایی که مجوز حرفه‌ای دریافت کرده‌اند.
۴- برای دریافت مجوز ملی حداکثر مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اضافه می‌شود.
۵- حداکثر ۵۰ درصد درآمد حاصله از ترانسفر بازیکنان در پنجره نقل و انتقالات زمستانی فصل قبل و پنجره نقل و انتقالات تابستانی فصل جدید به مبلغ مندرج در ردیف یک اضافه می‌شود.
با جمع این رقم‌ها عدد حاصله در ایده‌آل‌ترین شرایط ممکن برای یک باشگاه بین ۳۲۵ تا ۴۰۰ میلیارد و شاید هم بیشتر بسته به نقل و انتقالات خواهد بود. از سویی اگر باشگاهی بخواهد بازیکن خارجی جذب کند، بودجه ارزی آن با نرخ ۵۰ هزار تومان محاسبه خواهد شد. مثلا اگر باشگاهی با بازیکنی خارجی قرارداد ۵۰۰ هزار دلاری امضا کند، ۲۵ میلیارد تومان در هزینه‌ها ذکر می‌شود؛ این در حالی است که بعضی باشگاه‌ها که به دلار دولتی دسترسی دارند با دلار به مراتب ارزانتر بازیکن خارجی جذب می‌کنند.

ما مصمم هستیم
در حالی که پیاده‌سازی سقف بودجه در فوتبال ایران حداقل درباره چند باشگاه نامی غیرممکن به نظر می‌رسد، منصور قنبرزاده، نایب رئیس فدراسیون فوتبال می‌گوید: «چرا اجرایی نشود؟ ما مصممیم این اتفاق رخ دهد. به نفع خود باشگاه‌هاست.» او اضافه می‌کند: «این موضوع به تایید مدیران باشگاه‌ها هم رسیده است. یعنی خود آنها هم خواهان این موضوع بوده‌اند.»
به همین دلیل در ابلاغیه اخیر، سازمان لیگ این گونه به باشگاه‌ها هشدار داده است: «هر گونه تخطی صاحبان امضا مجاز باشگاه‌ها(منظور مدیر و اعضای هیات مدیره) یا سایر اشخاص حقیقی و حقوقی از دستورالعمل ناظر بر رعایت سقف بودجه، جهت رسیدگی به رکن صالح فدراسیون و در صورت لزوم توسط فدراسیون به مقامات ذیصلاح نیز جهت رسیدگی ارجاع خواهند شد.»
آنها به شکل دیگری هم باشگاه‌ها را تهدید کرده‌اند: «وظیفه نظارت بر این که جمع قرارداد، مزایا و آپشن‌های مندرج در آن به انضمام وجوه قصد شده در الحاقیه‌ها و متمم‌های بعدی، از سقف مذکور تجاوز نکند، به عهده سازمان لیگ و ناظران ذی‌صلاح است. طبق مقررات موجود، سازمان لیگ اختیار دارد تمام حساب‌های مالی مربوط به پرداختی باشگاه‌ها به بازیکنان و کادرش را در هر زمان مورد رسیدگی و تطبیق قراردهد تا از حسن عملکرد باشگاه‌ها اطمینان حاصل شود.»
سقف بودجه که در گذشته جواب نداده، این بار نیز برای قضاوت درباره آن باید مدت کوتاهی منتظر ماند؛ تا پایان همین نقل و انتقالات تابستانی... .

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها