«جام‌جم» گزارش می‌دهد

دنده‌عقب قیمت‌خودرو

روند افزایشی قیمت خودرو در بازار متوقف شده، خودروهای داخلی و خارجی با کاهش ۲۰ درصدی قیمت مواجه شده‌اند و میزان معاملات در بازار آزاد نیز به شدت کاهش یافته است. در کنار این کاهش قیمت، میزان تقاضا برای خرید از بازار آزاد نیز با رکود همراه شده است. این رکود باعث شده بسیاری از خریداران همچنان امیدوار به کاهش قیمت باشند، به همین دلیل برای خرید خودرو دست نگه داشته و فروشندگانی که نیاز به پول دارند، حاضرند با قیمت پایین‌تر خودروهای خود را به فروش برسانند.
روند افزایشی قیمت خودرو در بازار متوقف شده، خودروهای داخلی و خارجی با کاهش ۲۰ درصدی قیمت مواجه شده‌اند و میزان معاملات در بازار آزاد نیز به شدت کاهش یافته است. در کنار این کاهش قیمت، میزان تقاضا برای خرید از بازار آزاد نیز با رکود همراه شده است. این رکود باعث شده بسیاری از خریداران همچنان امیدوار به کاهش قیمت باشند، به همین دلیل برای خرید خودرو دست نگه داشته و فروشندگانی که نیاز به پول دارند، حاضرند با قیمت پایین‌تر خودروهای خود را به فروش برسانند.
کد خبر: ۱۴۱۱۰۸۹

با کاهش ارزش پول ملی، بسیاری از مردم برای حفظ سرمایه خود اقدام به خرید خودرو کردند که این موضوع باعث بر هم خوردن نظم بازار شد. به طوری که در یکی از ثبت‌های خودروسازان در سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون نفر برای خرید خودرو درخواست دادند، البته خودروسازان با شرط بلوکه‌کردن ۱۰۰ میلیونی توانستند این تقاضا را به سه میلیون دستگاه برسانند که این عدد نیز بیش از دو برابر تولید خودروسازان در یک سال بود. با این وجود، این پیش‌شرط ثبت نامی توانست به واقعی‌سازی تقاضا در بازار کمک کند.

ورود شورای رقابت به بازار خودرو
طی سال‌های اخیر انتقادات فراوانی در خصوص کارکرد شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو مطرح می‌شد و همواره پیکان انتقادات به سمت این شورا نشانه می‌رفت اما ورود این سازمان به قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توانست قیمت را کاهش دهد. به گفته فعالان این حوزه، قیمت خودروها در روزهای اخیر و متاثر از نامه شورای رقابت و افت قیمت مونتاژی‌ها، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد فرو ریخته و نرخ‌ها به بهمن سال گذشته بازگشته است به طوری که یک دستگاه تیگووان کارکرده مدل ۲۰۱۷ که تا ماه قبل ۶.۳میلیارد تومان قیمت داشت، اکنون به کمتر از ۵.۳میلیارد تومان رسیده است و با این حال تقاضای چندانی در بازار برای آن وجود ندارد.

جدی‌شدن واردات خودرو
بازار خودروهای خارجی در سال‌های اخیر تحت تاثیر ممنوعیت واردات خودرو با افزایش قیمت‌های نجومی مواجه شد که هیچ تناسبی با نرخ ارز در بازار نیز نداشت اما با واردات چندین هزاردستگاه خودروی خارجی به کشور و پایان ممنوعیت واردات، افزایش قیمت خودروهای خارجی متوقف شد و در هفته اخیر بسیاری از این خودروهای خارجی با کاهش ۲۰ درصدی مواجه شدند. این کاهش قیمت در خودروهای مدل پایین خارجی بسیار مشهود بوده و به گفته فعالان بازار، قیمت خودروی سوناتا ۲۰۱۱ بیش از ۲۵ درصد کاهش داشته است. در صورت واگذاری خودروهای خارجی می‌توان انتظار داشت که روند کاهشی قیمت خودرو ادامه یابد.

تاثیرات مثبت حذف قرعه‌کشی
استفاده از روش قرعه‌کشی برای واگذاری خودرو، التهابات فراوانی را به بازار خودرو تحمیل کرد اما پس از چندبار خلف وعده وزیر صمت پیشین برای حذف قرعه‌کشی، بالاخره این روش واگذاری حذف شد و مقرر گردید به همه کسانی که برای دریافت خودرو ثبت‌نام می‌کنند، خودرو تحویل داده شود و البته زمان واگذاری ثبت‌نام‌کنندگان متفاوت خواهد بود اما این اطمینان برای ثبت‌نام‌کنندگان وجود خواهد داشت که در یک بازه زمانی بین سه ماه تا یک سال، خودروی خود را تحویل خواهند گرفت.

افزایش عرضه خودرو
تغییر شکل واگذاری از سوی خودروسازان و افزایش ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه را می‌توان مهم‌ترین عامل برای توقف روند افزایش قیمت خودرو عنوان کرد. با توجه به تفاوت قیمت خودروی کارخانه و بازار آزاد، ثبت‌نام خودرو از ارزش بیشتری برخوردار است و بسیاری از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند خودروی مورد نیاز خود را در یک بازه مشخص اما با قیمت پایین‌تر از خودروسازان دریافت کنند، این الگو باعث شد که تقاضا به سمت خودروسازان هدایت شود و میزان معاملات در بازار آزاد به شدت کاهش یابد تا جایی که به گفته یکی از فعالان بازار خودرو، میزان تقاضا برای خرید خودرو از بازار به صفر رسیده است.

لایحه تاثیرگذار خودرو
با توجه به این‌که هنوز بحث واردات خودروهای کارکرده منتفی نشده و بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به تصویب آن ابراز امیدواری کرده‌اند، این طرح توانسته نقش مهمی در بازار مدیریت خودرو داشته باشد. تحت تاثیر این پیشنهاد در روزهای گذشته عکس‌های فراوانی در خصوص قیمت خودروهای کارکرده خارجی وایرال شده به طور مثال خودروی لندکروز مدل ۲۰۱۵ در خارج از کشور با احتساب دلار ۵۰ هزار تومان حدود یک میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده که این رقم به صورت حدودی قیمت یک خودروی دنا پلاس اتومات است، در این شرایط بسیاری منتظرند تا خودروهای کارکرده به کشور وارد شود تا بتوانند خودروی با کیفیت خارجی سوار شوند.

بازار، نیازمند افزایش عرضه
سعید موتمنی، رئیس انجمن نمایشگاه‌داران خودروی تهران با اشاره به وضعیت بازار خودرو می‌گوید: «قیمت خودرو در بازار طی روزهای اخیر کاهش داشته با این وجود به دلیل کمبود عرضه هنوز شاهد تفاوت قیمت میان کارخانه و بازار هستیم اما در صورتی که تولید ۱.۷میلیون دستگاه خودرو در سال جاری محقق شود و شاهد تردد خودروهای وارداتی نو یا کارکرده در سطح خیابان‌ها و جاده‌ها باشیم، ریزش قیمت‌ها به مراتب بیشتر خواهد شد».
به گفته وی؛ با نهایی‌شدن بحث واردات خودرو، انتظارات مثبتی در بازار شکل گرفته است و مشتریان احساس می‌کنند که با ورود نخستین خودروهای وارداتی به بازار، قیمت‌ها بیش از گذشته ریزش خواهد داشت.
وی ادامه می‌دهد:«بحث واردات خودروهای کارکرده هنوز داغ است و به‌تازگی رئیس مجلس نیز در این خصوص صحبت کرده که همین صحبت‌ها اثرات مثبتی برای بازار داشته است. به‌طور مثال یک دستگاه خودروی سانتافه مدل۲۰۱۸ در بازار امارات ۱۰۰هزار درهم(حدود یک میلیارد تومان)‌ ارزش دارد که اگر حتی با احتساب هزینه‌های عوارض و گمرکی و ... به دو میلیارد تومان نیز برسد، باز هم از قیمت حدود ۵.۵میلیارد تومانی آن در بازار فعلی ما به مراتب کمتر است».
وی همچنین با اشاره به موضع اخیر شورای رقابت درخصوص قیمت برخی خودروهای مونتاژی و لزوم کاهش ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومانی عنوان کرد: تحت تاثیر ورود شورای رقابت به نحوه قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی، قیمت این دسته از خودروها کاهش محسوسی داشته است.
موتمنی همچنین به قیمت‌گذاری دو مدل خودروی چانگان وارداتی در روز گذشته از سوی شورای رقابت با نرخ‌های حدود ۸۵۰ و ۹۰۰ میلیون تومانی اشاره کرد و گفت: با این قیمت‌ها دیگر کسی سراغ خودرویی نظیر پژو ۲۰۷ نخواهد رفت.
وزارت صمت وعده داده که در سال جاری میزان تولید خودرو رکورد جدیدی را ثبت خواهد کرد، در صورتی که میزان عرضه به دو میلیون دستگاه برسد، کاهش قیمت خودرو و نزدیک‌شدن قیمت بازار به کارخانه امری دور از ذهن نخواهد بود، امری که نیاز به اهتمام خودروسازان در افزایش عرضه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها