سکه و دلار به پایین‌ترین نرخ خود در سال۱۴۰۲ رسید

سقوط آزاد طلا و ارز

افزایش قیمت دلار از زمستان سال ۹۶ آغاز شد و سال‌های ۹۷ و ۹۹ بیشترین نوسان را تجربه کرد. پایان کار دولت دوازدهم و آغاز دولت سیزدهم شرایط به‌گونه‌ای بود که کسری بودجه در اقتصاد ایران چتر خود را گستراند و از همان ابتدا دولت سیزدهم با مشکل تامین مالی همراه شد.
افزایش قیمت دلار از زمستان سال ۹۶ آغاز شد و سال‌های ۹۷ و ۹۹ بیشترین نوسان را تجربه کرد. پایان کار دولت دوازدهم و آغاز دولت سیزدهم شرایط به‌گونه‌ای بود که کسری بودجه در اقتصاد ایران چتر خود را گستراند و از همان ابتدا دولت سیزدهم با مشکل تامین مالی همراه شد.
کد خبر: ۱۴۱۱۰۸۵
نویسنده محمدحسین علی‌اکبری - گروه اقتصاد

چندی بعد مشکلات ارزی پیش آمد و دلار که قبلا نرخ ۳۳ هزار تومان را دیده بود در زمستان سال گذشته به ۶۲ هزار تومان رسید تا این‌که در اسفند ماه مرکز مبادله طلا و ارز راه‌اندازی شد و تقریبا ثبات را در این بخش به دنبال داشت. طلا و دلار دیروز ریزش قیمت را تجربه کردند که مهم‌ترین دلیل آن عرضه ارز در مرکز مبادله طلا و ارز بود. دیروز کانون صرافان نرخ دلار را ۴۱ هزار و ۷۵۹تومان برای خرید و ۴۲ هزار و ۱۸۰ تومان برای فروش قیمت‌گذاری کرد. در تابلوی معاملاتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز قیمت هر اسکناس دلار ۴۲هزار و ۱۲۴ تومان و نرخ حواله دلار ۳۸هزار و ۲۹۵تومان اعلام شد. در بازار غیررسمی نیز نرخ دلار از پایه ۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد و تا زمان تنظیم این گزارش به ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. «جام‌جم» دلایل کاهش قیمت طلا و ارز را در این گزارش بررسی کرده که در ادامه می‌خوانید.

سقوط قیمت سکه از هفته‌های گذشته و به دنبال افت بهای انس جهانی طلا و نرخ ارز شروع شد و این روند پس از تعطیلات خردادماه نیز ادامه داشت. قیمت دلار آزاد از کانال ۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد و به‌گفته برخی تحلیلگران هنوز با کف قیمت خودش در سال جاری فاصله دارد اما سکه امامی برای اولین بار در امسال در محدوده ۲۹ میلیون فروخته می‌شود و نرخ طلا ۱۸ عیار با رسیدن به رقم دو میلیون و ۴۰۹ هزار تومان، حدود ۱۲‌درصد کمتر از قله تاریخی خودش که اردیبهشت امسال شکل گرفته، ارزش دارد.
قیمت دلار به ۴۹‌هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و این رقم روز ۱۹ فروردین روی تابلو صرافی‌ها مشاهده شده است. از طرفی بیشترین قیمت دلار آزاد امسال ۵۵‌هزار و ۵۰ تومان محسوب می‌شود. قیمت یورو نیز دیروز در بازار آزاد با کاهش ۳۳۰ تومانی به ۵۴ هزار و ۲۰۰ تومان تنزل پیدا کرد. نرخ پایانی یورو در معاملات عصر سه‌شنبه ۵۴‌هزار و ۵۳۰ تومان بوده که به‌معنی افت ۲۶۰ تومانی ارزش این اسکناس است. البته نمودار یورو نشان می‌دهد اسکناس اروپایی دیروز به کمترین سطح خودش در سال جاری رسیده است. چون تا دیروز رقم ۵۴‌هزار و ۲۴۰ تومان را کف قیمت یورو در سال ۱۴۰۲ می‌دانستیم. درهم امارات تا ظهر دیروز معادل ۱۳ هزار و ۸۰۰‌تومان فروخته شد یعنی حدود ۹۰‌تومان کمتر از دیروز. البته درهم که معمولا با دلار رابطه مستقیمی دارد، هنوز ۱۸۰‌تومان تا کف قیمت امسال خودش فاصله دارد، چون روز ۱۹ فروردین امسال درهم امارات را ۱۳‌هزار و ۶۲۰ تومان می‌فروختند.

کاهش قیمت سکه
سکه امامی ظهر دیروز به‌شکل تکفروشی معادل ۲۹‌میلیون و ۴۵۱‌هزار تومان فروخته شد. رقمی که دقیقا ۳۵۰‌هزار تومان از نرخ فروش سکه امامی در آخرین خریدوفروش‌های سه‌شنبه کمتر است. سکه امامی سه‌شنبه با رسیدن به رقم ۲۹ میلیون و ۸۰۱ هزار تومان به کمترین سطح خود در سال جدید رسید و حالا در شروع معاملات دیروز سکه امامی به محدوده پایین‌تری رسیده و با ادامه این روند کف قیمت جدیدی برای آن در بازار طلا شکل می‌گیرد. بیشترین قیمت سکه امامی در سال جاری رقم خیره‌کننده ۳۴ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان بوده است. عددی که در روز تاریخی ۱۰ اردیبهشت به ثبت رسیده و حالا در مقایسه با آن روز قیمت سکه امامی تقریبا پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یعنی معادل ۱۵درصد ریخته است.سکه تمام‌بهار آزادی دیروز در کانال ۲۶ میلیون فروخته شد. هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی معادل ۲۶ میلیون و ۳۹۵ هزار به‌فروش رسید که به‌معنی کاهش ۵۰۶هزار تومانی ارزش آن نسبت به سه‌شنبه است. حالا قیمت سکه تمام‌بهار آزادی به‌کمترین سطح امسالش رسیده است. آن طرف بیشترین قیمت سکه تمام‌بهار آزادی که به تمام‌سکه طرح قدیم هم معروف است، روز ۱۰ اردیبهشت ۳۰ میلیون و ۸۸۶ هزار تومان به‌ثبت رسیده است. یعنی نسبت به آن روز قیمت سکه تمام‌بهار آزادی ۱۴.۵درصد تنزل پیدا کرده است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی به ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به سه‌شنبه شاهد کاهش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت آن هستیم. حالا قیمت نیم‌سکه، کمترین ارزش آن در امسال است. نیم‌سکه یک‌بار در روز ۱۰ اردیبهشت تا محدوده ۱۹میلیون و ۷۵۰ هزار تومان پیشروی کرد و الان در مقایسه با آن روز نزدیک ۱۸‌درصد پایین آمده است. هر گرم طلا ۱۸ عیار درحالی دو میلیون و ۴۰۹ هزار تومان معامله شد که عصر سه‌شنبه دو میلیون و ۴۵۷هزار تومان ارزش داشت. حالا همزمان با افت ۴۸ هزار تومانی قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار، ارزش آن به پایین‌ترین سطح از ابتدای سال جاری رسیده است.

قیمت‌ها در مرکز مبادله چقدر است؟
در تابلوی معاملاتی مرکز مبادلات ارزی دیروز، نرخ اسکناس یورو ۴۵ هزار و ۵۱ تومان و نرخ حواله یورو ۴۰هزار و ۹۵۵ تومان اعلام شده است. همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم نیز ۱۱‌هزار و ۴۷۰ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۴۲۷ تومان تومان اعلام شده است.

سیاست‌های ثبات‌ساز
اصغر بالسینی، تحلیلگر مسائل ارزی با اشاره به سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز به خبرنگار ما تصریح کرد: سیاست‌های بانک مرکزی باعث شد نوسانات مخرب و غیرضروری که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ بازار با آن مواجه بود عملا تحت‌کنترل بانک مرکزی قرار گیرد. ضمن این‌که ثبات و پ‍یش‌بینی‌پذیر بودن نرخ ارز یک مؤلفه بسیار کلیدی در سیاست‌گذاری حوزه‌های مختلف به‌ویژه در بخش صنعت و تولید است که سیاست‌های اخیر بانک مرکزی از این جهت هم حائز اهمیت بوده است. بالسینی در پاسخ به این‌که بانک مرکزی چطور توانسته به ثبات نسبی در بازار ارز کمک کند، گفت: نکته اول این‌که بعد از تغییر مدیریت بانک مرکزی عملا شاهد فعالیت‌ها و حضور مؤثر بانک مرکزی در حوزه‌های مختلف سیاست‌گذاری ارزی هستیم. از برگزاری اتحادیه پایاپای آسیایی به‌عنوان ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها تا حرکت به سمت تنوع‌بخشی به روش‌های مبادلاتی پولی بین کشور‌های منطقه و بهره‌مند شدن اقتصاد ایران از روش‌هایی است که به جای ارز‌های بین‌المللی مانند یورو و دلار ارز‌های منطقه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد. این تحلیلگر مسائل ارزی با اشاره به نکته بعدی که به ثبات بازار ارز کمک کرد، گفت: بانک مرکزی با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران به‌عنوان مرکزی که قرار است هدایت ابزار‌های مختلف برای اثرگذاری بر بازار ارز را در اختیار داشته باشد گام کلیدی برداشته است. بالسینی افزود: با توجه به این‌که نیاز‌های مختلف ارزی در کشور وجود دارد، بانک مرکزی باید براساس نقشه تجاری ارزی کشور تقاضا را هم به‌عنوان تخصیص ارز در اختیار خود بگیرد. به همین دلیل به نظر می‌رسد اینها ابزار‌های مؤثری است که باعث شده باوجود سفته‌بازی‌هایی که در بازار ارز شاهد هستیم، بازار به سمت ثبات حرکت کند.

به همه نیازهای رسمی پاسخ می‌دهیم
مسعود توکلی، معاون مرکز مبادله طلا و ارز پیشتر در گفت‌و‌گویی با «جام‌جم» به چگونگی عملکرد این مرکز اشاره کرد و گفت: بخشی که تحول در بازار ارز را به دنبال داشت، تحول در تالار ارز خدماتی بود که به بخش اسکناس مربوط می‌شد. وی افزود: این اقدام تقاضا را از بازار غیررسمی کاهش داد. ما مشکلی در گذشته داشتیم که برخی تقاضاها در بازار رسمی پاسخ داده نمی‌شد یا روند آن بسیار مشکل و عاملی برای روانه شدن تقاضا به بازار غیررسمی بود، مانند ارز دانشجویی. در سرفصل‌های ارز خدماتی تلاش شد تا پوشش حداکثری داشته باشیم و نیازهای واقعی ارزی احصا شد تا بتوانیم تمام نیازهای واقعی ارزی را پوشش دهیم. همچنین فرآیندها هم کوتاه شد و این اتفاق تقاضا را به سمت بازار رسمی سوق داد. وی همچنین توضیح داد: همه تلاش بانک مرکزی این است که تقاضا به بازار رسمی سوق پیدا کند. آگاهی بیشتر از تقاضای بازار موجب مدیریت بهتر آن خواهد بود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها