استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

آکریل آمید، میراث سرطانی فست فودها / دمای 75 درجه ویروس کرونا را از بین می برد

امروز به گواه تقویم‌های جهانی روز جهانی ایمنی غذا است. هدف از این روز جلب توجه و الهام‌بخشیدن به اقدامات لازم برای کمک به پیشگیری، شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا، کمک به امنیت غذایی، سلامت انسان، رونق اقتصادی، کشاورزی، دسترسی به بازار، گردشگری و توسعه پایدار است.
امروز به گواه تقویم‌های جهانی روز جهانی ایمنی غذا است. هدف از این روز جلب توجه و الهام‌بخشیدن به اقدامات لازم برای کمک به پیشگیری، شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا، کمک به امنیت غذایی، سلامت انسان، رونق اقتصادی، کشاورزی، دسترسی به بازار، گردشگری و توسعه پایدار است.
کد خبر: ۱۴۱۰۹۶۲
نویسنده آیسا اسدی - روزنامه‌نگار

سازمان بهداشت جهانی و سازمان فائو به طور مشترک برگزاری روز جهانی ایمنی غذا را برعهده دارند. این روز بین‌المللی فرصتی برای تقویت تلاش‌ها برای اطمینان از ایمن‌بودن غذایی است که می‌خوریم و کاهش بار بیماری‌های ناشی از غذا در سطح جهان است. شعار امسال هم «استانداردهای غذایی جان انسان‌ها را نجات می‌دهد» با هدف شناخت اهمیت استانداردهای مواد غذایی در نظر گرفته شده است. استانداردهای غذایی به ما کمک می‌کند مطمئن شویم آنچه می‌خوریم بی‌خطر است. هدف از روز جهانی ایمنی غذا تشویق همگان، از تولیدکننده گرفته تا مصرف‌کننده، به اتخاذ و انتظار استانداردهای ایمنی غذا در طول زنجیره تامین است. این استانداردها به کاهش بیماری‌های ناشی از غذا کمک می‌کند که همگی تقریبا به طور کامل قابل پیشگیری هستند. با تخمین ۶۰۰میلیون مورد بیماری ناشی از غذای ناسالم در سال، غذای ناایمن تهدیدی برای سلامت انسان و اقتصاد کشورها است و به طور نامتناسبی بر افراد آسیب‌پذیر و به حاشیه رانده‌شده، به ویژه زنان و کودکان، جمعیت‌های آسیب‌دیده از درگیری‌ها و مهاجران تاثیر می‌گذارد. تخمین زده می‌شود که سالانه ۴۲۰ هزار نفر در سراسر جهان پس از خوردن غذای آلوده جان خود را از دست می‌دهند و کودکان زیر پنج سال ۴۰ درصد از بار بیماری‌های ناشی از غذا را به دوش می‌کشند و سالانه ۱۲۵ هزار کودک جان خود را از دست می‌دهند. اگرچه آمارهای رسمی تازه‌ای در این رابطه در ایران موجود نیست اما پژوهشگران با استفاده از داده‌های سامانه نظام ثبت و طبقه‌بندی علل مرگ وزارت بهداشت در بازه زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ میزان مرگ‌ومیر به دلیل بیماری‌های منتقله از راه غذا در ایران را بررسی کردند. بر اساس این پژوهش، سالانه ۸۵۰ نفر در ایران به واسطه مسمومیت غذایی جان‌شان را از دست می‌دهند. بر اساس یافته‌های این مطالعه، بیشترین موارد مرگ بر اثر بیماری‌های منتقله از راه غذا مربوط به سنین ۶۰ سال و بالاتر و مردان است. بیشتری متوفیان از افراد ساکن مناطق شهری و در فصول گرم بودند.

۱- ۱۶۰۰۰۰۰
تعداد نفراتی که روزانه به دلیل استفاده از مواد غذایی ناایمن بیمار می‌شوند

۲- ۳۴۰
این عدد تعداد کودک زیر پنج سالی را نشان می‌دهد که روزانه به دلیل غذای ناایمن جان خود را از دست می‌دهند

۳- ۷۰۰۰۰۰
این هم تعداد نفراتی است که سالانه به دلیل عفونت‌های میکروبی واردشده از طریق غذا جان خود را از دست می‌دهند

۴- ۲۰۰
تعداد بیماری‌های مختلفی که به سبب استفاده از غذای ناایمن ایجاد می‌شود؛ از اسهال گرفته تا حتی سرطان

۵- ۹۵۰۰۰۰۰۰
رقم میلیارد دلاری، خسارتی است که مواد غذایی ناایمن به اقتصادهای متوسط تحمیل می‌کند

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها