در بیست‌ودومین هفته اعتراض به نتانیاهو، صدها هزار نفر در تل‌آویو و حیفا به خیابان‌ها آمدند

اسرائیل روی آرامش نمی‌بیند

حضور ۱۲۰هزار نفری معترضان به سیاست‌های نتانیاهو در تل‌آویو، بار دیگر زنگ خطر را برای نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و کابینه‌اش به صدا در‌آورده است. از سوی دیگر، طبق آنچه تحلیلگران صهیونیست نسبت به آن تاکید دارند، سر کار آمدن افرادی مانند گانتز و لاپید در صورت سقوط کابینه نتانیاهو نیز منجر به پایان اعتراض‌ها و لشکر‌کشی‌های خیابانی دو جریان مخالف در اراضی اشغالی نخواهد شد. در چنین شرایطی قرار نیست تل‌آویو و حیفا روی آرامش را به خود ببینند.
حضور ۱۲۰هزار نفری معترضان به سیاست‌های نتانیاهو در تل‌آویو، بار دیگر زنگ خطر را برای نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و کابینه‌اش به صدا در‌آورده است. از سوی دیگر، طبق آنچه تحلیلگران صهیونیست نسبت به آن تاکید دارند، سر کار آمدن افرادی مانند گانتز و لاپید در صورت سقوط کابینه نتانیاهو نیز منجر به پایان اعتراض‌ها و لشکر‌کشی‌های خیابانی دو جریان مخالف در اراضی اشغالی نخواهد شد. در چنین شرایطی قرار نیست تل‌آویو و حیفا روی آرامش را به خود ببینند.
کد خبر: ۱۴۱۰۹۲۰
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

اخیرا برای بیست‌و‌دومین هفته متوالی، ده‌ها هزار معترض در تل‌آویو و دیگر شهرهای اسرائیل در اعتراض به طرح دولت بنیامین نتانیاهو برای ایجاد تغییران اساسی در نظام قضایی تظاهرات کردند.بنا بر گزارش برخی رسانه‌های محلی در فلسطین اشغالی، تنها حدود ۱۲۰هزار نفر در مرکز شهر تل‌آویو برای بیست‌و‌دومین هفته متوالی تجمع اعتراضی برگزار کردند. نتانیاهو و کابینه افراطی او مدعی است که هدف از طرح تغییرات ساختاری نظام قضایی رژیم صهیونیستی، ایجاد توازن بین قوای مقننه و قضاییه است اما منتقدان آنها با رد این استدلال، هشدار می‌دهند که با اجرای تغییرات مدنظر کابینه نتانیاهو، قدرت افسارگسیخته و بدون مهاری در اختیار کابینه و قوه اجرایی قرار خواهد گرفت .تظاهرات در فلسطین اشغالی در شرایطی انجام شده که کابینه نتانیاهو و اپوزیسیون با میانجیگری اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور رژیم صهیونیستی در حال مذاکره برای سازش درباره طرح اصلاح ساختار قضایی هستند اما هنوز نتیجه ملموسی از این مذاکرات به‌دست نیامده است.

نقشه گانتز علیه نتانیاهو
درحالی که اعتراض‌های سراسری در اراضی اشغالی در واکنش به لایحه اصلاحات قضایی نتانیاهو و تصویب آن توسط کنست ادامه دارد، بنی‌گانتز و همراهانش در تل‌آویو صرفا روی یک گزینه متمرکز هستند؛ برگزاری انتخابات زودهنگام!
آنچه طی روزهای اخیر برای مخالفان نتانیاهو اهمیت دارد، تکرار انتخابات است. حتی به‌نظر می‌رسد عقب‌نشینی مطلق نتانیاهو از لایحه جنجالی اصلاحات قضایی نیز آنها را خوشحال نسازد. نظرسنجی‌ها در اراضی اشغالی نشان می‌دهد اگر امروز برای ششمین‌بار طی سال‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی انتخابات برگزار شود، نتانیاهو و همراهانش دیگر شانسی برای تشکیل کابینه ندارند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب موسوم به اتحاد ملی، بزرگ‌ترین حزب کنست خواهد بود که ۲۸ کرسی در مقایسه با ۲۶ کرسی حزب لیکود (‌حزب متبوع نتانیاهو‌) کسب خواهد کرد. مخالفان ۶۳ نفره نتانیاهو در‌مجموع می‌توانند ۶۳ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را در مقابل ۵۳کرسی ائتلاف کنونی به‌دست بیاورند. حزب موسوم به راست میانه وحدت ملی به رهبری بنی‌گانتز پیشتازی خود را بر حزب راستگرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو بار دیگر به‌دست آورده است. این در حالی است که نتانیاهو تصور می‌کرد با مانور تبلیغاتی کاذب روی جنگ غزه می‌تواند اوضاع خود را در نظرسنجی‌های داخلی در اراضی اشغالی تقویت کند. اکنون به‌نظر می‌رسد اکثر ساکنان اراضی اشغالی متوجه پشت‌پرده‌های آتش‌بس غزه و اصرار پشت‌پرده صهیونیست‌ها به مصر و سازمان ملل متحد مبنی بر ایجاد آتش‌بس (‌از سر ضعف در برابر جهاد اسلامی فلسطین) شده‌اند.

ادامه چرخه بحران در اراضی اشغالی
صورت مسأله در اراضی اشغالی مشخص است؛ اگر تحت هر شرایطی کابینه نتانیاهو سقوط کند و بار دیگر شاهد برگزاری انتخابات زودهنگام باشیم، وی شانسی برای بقا در راس معادلات قدرت در تل‌آویو نخواهد داشت. در چنین شرایطی بنی‌گانتز و همراهانش مانند یائیر لاپید قصد ندارند اعتراض‌های خیابانی را متوقف کنند!
نتانیاهو اکنون نگران روند فزاینده رویگردانی نسبت به کابینه‌اش و حزب لیکود است. به‌نظر می‌رسد که حمایت از گانتز در ماه گذشته در هفته‌های پس از تصمیم نتانیاهو برای توقف موقت اصلاحات قضایی، هنوز متوقف نشده است! پس از جنگ اخیر غزه، نتانیاهو صرفا برای چند روز، آن هم در سایه فریب افکار‌عمومی درخصوص جنگ توانست موقعیت خود را در نظرسنجی‌ها بهبود بخشد اما اکنون بار دیگر ورق به ضرر وی برگشته است! اما نظرسنجی هفته گذشته کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی نشان داد که نارضایتی عمومی از عملکرد کابینه نتانیاهو همچنان وجود دارد و روند روزافزونی نیز به خود گرفته است.

نظرسنجی‌هایی که به سود نتانیاهو نیست
انتخابات برنامه‌ریزی شده بعدی در اراضی اشغالی برای پایان سال ۲۰۲۶ در‌نظر گرفته شده است، گرچه ممکن است در هر زمانی در صورت سقوط کابینه نتانیاهو این انتخابات برگزار شود. این همان هدفی است که گانتز و همراهانش به‌دنبال آن بوده و حتی در همین راستا، در انتظار خروج یکی از احزاب ائتلافی از کابینه نتانیاهو و تحقق خواسته خود هستند. نکته قابل تامل این‌که در نظرسنجی اخیر، ائتلاف راست افراطی صهیونیست فقط ۱۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به خود اختصاص خواهد داد. این در‌حالی است که ائتلاف بن‌گویر و اسموتریچ (‌رهبر جریان راست افراطی در اراضی اشغالی) اکنون دارای ۱۴ کرسی در کنست هستند. این نظرسنجی نشان داد که اگر دو حزب اصلی اتحادیه مشترک به‌طور جداگانه شرکت کنند، جناح اوتزما یهودیت به رهبری ایتامار بن‌گویر شش کرسی و فراکسیون بزالل اسموتریچ چهار کرسی دریافت خواهد کرد‌. این نظرسنجی نشان داد که حزب فوق‌ارتدوکس شاس میزراحی و حزب یهودیت متحد تورات ارتدوکس اشکنازی به ترتیب در ۱۰ و هفت کرسی باقی خواهند ماند. حزب راستگرای سکولار اسرائیل بیتنو در شش‌کرسی باقی خواهد ماند. حزب جناح چپ مرتز که در انتخابات قبلی از آستانه انتخاباتی عبور نکرد، پنج کرسی دریافت خواهد کرد که این موضوع قطعا به ضرر نتانیاهو خواهد بود‌.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها