دیپلماسی در مکتب امام‌ خمینی‌ (ره) چطور ترسیم شده است؟

از عزت تا التماس

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه به تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) در زمینه‌های مختلف پرداخت.
یک استاد علوم سیاسی دانشگاه به تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) در زمینه‌های مختلف پرداخت.
کد خبر: ۱۴۱۰۶۰۴
نویسنده مریم شریف زاده

محمد صادق کوشکی در گفتگو با جام‌جم آنلاین گفت: شاید بتوان همه تاکیدات امام خمینی را در حوزه سیاست خارجی در چند مطلب خلاصه کرد، مهمترین مفهومی که در حوزه سیاست خارجی مورد توجه جدی امام خمینی بود بحث استقلال آن‌هم استقلال همه جانبه بود.

وی افزود: تعبیر حضرت امام(ره) این بود که جمهوری اسلامی ایران برای مستقل بودن همه چیز دارد؛ از سابقه تمدنی و تاریخی تا امکانات طبیعی، نیروی انسانی و هر آنچه که برای مستقل بودن لازم است و به همین دلیل امام خمینی می گفتند سیاست خارجی ما در مرحله اول باید تامین کننده استقلال ما باشد.

کوشکی تصریح کرد: استقلال طلبی و نفی وابستگی و مقابله با استعمار و سلطه خارجی، در کنار مقابله با استبداد و ظلم داخلی به عنوان یکی از ارکان اصلی مبارزه در دروان انقلاب اسلامی، و اصول سیاست داخلی و خارجی نظام جمهوری اسلامی، بارها و بارها در آثار امام خمینی آمده و بر آن تأکید شده است.

به گفته این فعال سیاسی، امام راحل بی‌هیچ مبالغه و اغراق بارها در مواضع سیاسی دوران حیات خویش مستقیم به مسئله استقلال به عنوان یکی از اصول و آرمان های انقلاب اسلامی و البته به عنوان یک نیاز اصلی برای سایر کشورهای جهان اسلام پرداخته اند.

وی اظهار کرد: ازجمله مفاهیم و تعابیری که در ادبیات امام خمینی(ره) در تبیین استقلال استفاده شده، می توان به خودکفایی، نفی وابستگی، نفی سلطه غرب و شرق، نفی شرق زدگی و غرب زدگی اشاره کرد.

این فعال سیاسی گفت: امام خمینی (ره) استقلال و آزادی را از آرمان های اساسی و اولیه قیام از همان قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ معرفی می کند و همواره بر عدم وابستگی قیام مردمی ملت ایران به ابرقدرت های شرق و غرب تأکید کرده است، گستره مفهوم استقلال به جز سیاست خارجی؛ موضوع های دیگری نظیر استقلال فرهنگی، سیاسی را نیز شامل می شود.

این استاد دانشگاه گفت: مفهوم بعدی بحث اقتدار است، تاکید امام خمینی این بود که به واسطه هویت دینی جامعه ما و در چارچوب مفهوم برتری و قدرت اسلام که مورد تاکید بود به این معنی که باید عزت اسلام در سیاست خارجی حفظ شود و جایگاه رفیع آن متزلزل نشود.

کوشکی تصریح کرد: مفهوم بعدی استکبار ستیزی و در نقطه مقابل آن اینکه جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی باید پناهگاه مستضعفان باشد، بنابراین این سه موضوع را می‌توان سه ضلع مثلثی دانست که امام خمینی بر اساس این مثلث سیاست خارجی جمهوری اسلامی را تدوین کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها