مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اجماع، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک را به عنوان نائب رئیس هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی انتخاب کرد.
کد خبر: ۱۴۱۰۴۷۹

به گزارش جام جم آنلاین، ایران به عنوان نائب رئیس مجمع عمومی سازمان ملل و گزارشگر کمیته خلع سلاح سازمان ملل انتخاب شد. با این تصمیم، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از پنج نائب رئیس مجمع عمومی از گروه آسیا- اقیانوسیه در نشست آتی مجمع که از سپتامبر آینده و با حضور مقامات عالیرتبه کشور‌ها آغاز به کار خواهد کرد، منصوب شده است.

نواب انتخابی رئیس مجمع عمومی علاوه بر مدیریت نشست‌های مجمع آتی، به همراه ۵ عضو دائم شورای امنیت اعضای کمیته عمومی را تشکیل می‌دهند که مسئولیت تعیین دستورکار و اولویت بندی نشست‌های مجمع را عهده دار خواهد بود.

مجمع عمومی همچنین با اجماع کاندیدای جمهوری اسلامی ایران را به عنوان به گزارشگر کمیته خلع سلاح و عدم اشاعه مجمع عمومی و عضو هیات رئیسه این کمیته منصوب کرد.

این انتصاب در حالی صورت می‌گیرد که طی هفته‌های گذشته، نمایندگی آمریکا در نیویورک تلاش گسترده‌ای در محافل دیپلماتیک برای جلوگیری از انتصاب ایران در این دو سمت انجام داده بود. پیشتر ۵۶ عضو گروه آسیا-اقیانوسیه کاندیداتوری کشورمان برای این پست را به تایید رسانده بود.

نمایندگان اسرائیل و آمریکا پس از تصویب این تصمیم، ضمن تکرار اتهامات واهی علیه برنامه موشکی و هسته‌ای کشورمان نسبت به انتخاب ایران اعتراض کردند.

هیئت جمهوری اسلامی ایران در پاسخ، ضمن اعتراض به سیاسی کردن موضوع اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره عضوی مسئول و فعال در نشست‌های مجمع عمومی بوده و صدایی رسا برای کشور‌های در حال توسعه است.

این هیئت ضمن انتقاد از سیاست ریاکارانه آمریکا افزود: این طنز تلخی است که دولت آمریکا در حالی که خود به صورت یکجانبه و غیرقانونی و در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام خارج شده است، جمهوری اسلامی ایران را به نقض این قطعنامه متهم می‌کند و اظهارات فرافکنانه نماینده اسرائیل علیه ایران را تداوم سیاست این کشور برای سرپوش گذاشتن به جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین و منطقه است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها