دریای خروشان مهر و عشق که پیشتر از وصل رودهای ایمان و مقاومت، ولادت یافته بود، فقط هنگامه گلباران ایران از تهران تا مهرآباد پیشواز را با فرش محبت و وحدت نقش زمین نکرد که شور و شوق و باور خود را در گیتی گسترد تا نشان دهد به استقبال خداباوری از سرنشینان سفینه نجات آمده تا سکان کشتی رهایافته از دیو و دد کشور را به ناخدایی بسپارد که از جنس نور و ایمان بود.
کد خبر: ۱۴۱۰۴۰۳
نویسنده جبار آذین - استاد دانشگاه ومنتقد

وقتی دیو رفت و او آمد، هرجا بود و هرچه گفت و نمود و هدایت کرد، نورافشانی بود و کشتی ایران نوتولد را از هجمه‌ها و صخره‌ها به سلامت گذراند و بر قله عشق و امید نشاند و آن زمان که ندای بازگشت فرا رسید و ماموریتش در زمین پایان یافت، همچنان او با دریا و دریا با او بود و دریای مهر، او را بر بال‌های امواج نور تا کوچ آسمانی همراهی کرد و این وصل نیکان از دریای مهر دیروز، اقیانوس وفادار امروز را ساخت.

از آن پس،‌‌ هرگاه و هر سال که ۱۵خرداد از راه می‌رسد، روح و روان پیروان و یاران وفادار امام راحل و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و احیاگر اسلام راستین و انقلابی در جهان را دو مسأله احاطه می‌کند: یک، حزنی بزرگ در فراق ناخدای باخدا و دوم، تجدیدمیثاق با اهداف و آرمان‌های او.

در روز سالگرد عروج ملکوتی امام‌راحل، ایران و کشورهای مسلمان و ملت‌هایی که از امام، راه رهایی خود و آزادگی را آموخته‌اند یاد و راه او را گرامی می‌دارند و بر پایداری مبارزات خود با ظلم، کفر و پایبندی به اعتقادهای دینی می‌افزایند و در این میان، سازمان‌ها، نهادهای ملی، دینی و فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه در راس آنها رسانه‌ملی، گام‌هایی بلند در بزرگداشت و پاسداشت امام‌راحل برمی‌دارند.

برگزاری هزاران برنامه فرهنگی و اجتماعی و دینی با حضور میلیونی مسوولان و مردم و تهیه و تولید و پخش صدها فیلم و برنامه مناسبتی فاخر و شایسته در سراسر ایران و کشورهای دوست و همراه، از آن جمله است و صداوسیما با پوشش‌های خبری و گزارشی و پخش آثار مستند و نمایشی و گفت‌وگو با شخصیت‌ها، بازگویی و بازخوانی و بازنمایی بیانات و رهنمود‌های رهبر فقید و آسمانی ایران اسلامی، ایفاگر نقش‌های اصلی تبلیغی و ترویج در این راستاست.

از ماه‌ها پیش از انقلاب اسلامی، هنگامه انقلاب، پیروزی انقلاب، وقوع جنگ‌تحمیلی، تثبیت و قوام ایران اسلامی و زمان وصل امام خوبان به شجره نیک آسمانیان و بهشتیان، صدها اثر مستند، ادبی، داستانی، تصویری و نمایشی تولید شده که بیشترین سهم و تاثیر در این حوزه از آن رسانه‌ملی بوده است.

نکته مهم این که تولید آثار هنری و فرهنگی درباره شخصیت‌های بارزی چون امام‌خمینی(ره) و رخدادهای تاریخ‌ساز دینی و مذهبی، کاری سخت و سنگین است که هر هنرمندی، یارای ورود به این عرصه را ندارد، زیرا مسائلی مانند پژوهش کافی و کامل، وفاداری تاریخی، سلامت و صداقت و هنرمندی و احترام به نگاه‌ها و ارزش‌ها و آرمان‌ها در این ارتباط، حرف‌های نخست را می‌زنند. بااین‌همه درخصوص بانی کبیر جمهوری اسلامی، آثاری تولید شده که در حد توانایی و بضاعت سازندگان آنها قابل‌تاملند.

گرچه در چند اثر سینمایی مانند «فرزندصبح» ساخته بهروز افخمی در بطن و حاشیه به امام راحل و مجاهدات او پرداخته شده، ولی در رسانه‌ملی، این موضوع ابعادی گسترده و چشمگیر داشته و افزون بر ده‌ها فیلم و هزاران تصویر مستند، در چند برنامه مناسبتی بامحتوا و سریال‌های تلویزیونی به آن پرداخته شده است.

سریال «آفتاب و زمین» به تهیه‌کنندگی علیرضا سجادپور در اوایل دهه ۸۰ از تلویزیون پخش شد. مجموعه‌ای که قرار بود در چند فصل درباره امام راحل ساخته شود ولی به دلایلی عمدتا و فقط در فصل اول به تولد تا شش‌ماهگی امام پرداخت و تولید آن ادامه نیافت. مجتبی راعی نیز سریال «صنوبر» را در قالب فیلم و سریال درخصوص گوشه‌ای از زندگی امام راحل کارگردانی کرد.

در مجموع اگر بخواهیم نگاهی به آثار تولیدشده درباره امام(ره) داشته باشیم باید گفت که هنوز این موضوع جای کار دارد، زیرا آثار تنها روایت گوشه‌‌ای از بزرگی‌‌ها و عظمت‌های بنیان‌گذار انقلاب اسلامی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها