اهداف نمایشی غرب از كمك‌های نظامی به اوكراین
یك كارشناس روابط بین‌الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاین عنوان کرد:

اهداف نمایشی غرب از كمك‌های نظامی به اوكراین

«جام‌جم» از ماجرای اتهامات زلنسکی به ایران گزارش می‌دهد

بازی تکراری دلقک اوکراینی

از جده تا هیروشیما محل لابی‌های جدید ولودیمیر زلنسکی شده است و رئیس‌جمهور اوکراین حالا با گذشت یک‌سال از جنگ با روسیه چند ماهی می‌شود به‌ دنبال جلب کمک‌های مالی و تسلیحاتی است و سفر به عربستان و ژاپن هم به همین منظور انجام شد.
کد خبر: ۱۴۱۰۳۹۴
نویسنده ​​​​​​​امین صبحی - دبیرگروه سیاسی

اما یک تفاوت مهم درباره این سفرها اتهامات بی‌اساس زلنسکی علیه ایران است؛ این هنرپیشه سابق اوکراینی که چند روز قبل در مظلوم‌نمایی جدیدی یک پیام ویدئویی برای ملت ایران ارسال کرد و بعد از آن هم خواستار تحریم‌های ۵۰ساله علیه ایران شد! اما همه می‌دانیم این بازی که به‌تازگی شکل نویی گرفته اهداف بلندمدت دیگری دارد اما چرا غرب به دنبال کشاندن پای ایران به جنگ اوکراین است؟

رئیس‌جمهور اوکراین و بازیگر سرشناس سابق در ماه گذشته گزینه دیپلماسی التماسی برای دریافت کمک‌های تسلیحاتی را فعال کرده و از یک‌سو به جده و حاشیه نشست سران اتحادیه عرب رفته که البته با انتقاد رسانه‌های عربی هم به خاطر این دعوت همراه شده و درعین‌حال با حضور در هیروشیما سعی کرده نشست سران گروه ۷ را هم از دست ندهد. پلن اصلی زلنسکی برجسته کردن اتهامات بی‌اساس و تکراری علیه ایران درخصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ‌ اوکراین بوده که در پیامی ویدئویی خواسته بود ایران در ارسال این پهپادها به روسیه تجدیدنظر کند!‌ درحالی‌که اساسا‌ ایران بارها این موضوع را با ادله تکذیب کرده بود.

عرصه بین‌الملل یا صحنه تئاتر؟

انگار رئیس‌جمهور اوکراین عرصه بین‌الملل با صحنه تئاتر اشتباه گرفته چراکه چنین ادعاهای شفاهی و بدون مدرکی واقعیت‌های جنگ اوکراین را تغییر نمی‌دهد. آیا شما در خبرها کم شنیده‌اید که ایران برای ادامه مذاکرات کارشناسی با اوکراین بارها اعلام آمادگی کرده است؟ اما در مقابل چه شده است؟ صرفا شاهد طفره‌رفتن طرف اوکراینی از مذاکرات کارشناسی برای بررسی این ادعاها بودیم. البته وزارت امور خارجه هم از خجالت زلنسکی درآمده و اعلام کرده تکرار این ادعاهای واهی همنوازی با جنگ تبلیغی و رسانه‌ای محور ضدایرانی علیه دولت و ملت ایران و برای جلب کمک‌های تسلیحاتی و مالی کشورهای غربی است.

زلنسکی شبیه نتانیاهو

حالا شاید بد نباشد جزئیات جنگ اوکراین را هم بررسی کنیم و به تحلیل جامع‌تری برسیم. بررسی اخبار جنگ روسیه و اوکراین نشان می‌دهد حملات به مناطق مورد مناقشه با روسیه در هفته‌های اخیر افزایش یافته و چندی پیش نیروهای واگنر موفق شدند بار دیگر شهر باخموت را تصرف و ضربه سختی به وضعیت دفاعی اوکراین وارد کنند. درعین‌حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به‌جای قرارگرفتن در جایگاه پاسخگو به‌دلیل شکست‌های اخیر از مسکو روش نتانیاهو را در پیش گرفته و با فرار از مسئولیت‌پذیری در داخل جنگ روانی را به خارج از کشور خود کشانده، کاری که نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در آن خبره است. به همین خاطر او با انتشار ویدئویی تبلیغاتی انگشت اتهام را به سمت ایران گرفته تا به این وسیله بتواند دلیل اصلی شکست‌های ارتش اوکراین را نه بی‌کفایتی فرماندهان اوکراینی، بلکه توان نظامی ایران ترسیم کند و با یک تیر چند نشان بزند و تحریم‌های جدیدی هم علیه جمهوری اسلامی وضع کند. البته وجه دوم آن هم این است که تأکید اوکراین بر نقش پهپادهای ایرانی اقدامی هماهنگ از سوی کی‌یف ــ تل‌آویو است تا برای عملیات خرابکارانه موساد علیه تأسیسات نظامی ایران مشروعیت‌زایی کنند کما این‌که بعد از حمله ناموفق چند ریزپرنده صهیونیستی به مجتمع‌های وابسته به وزارت‌دفاع در اصفهان، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد، این حمله تروریستی ارتباط مستقیم با جنگ اوکراین دارد!

پلنB واشنگتن علیه تهران

چرا اوکراین یکباره بعد از یک‌سال جنگ با روسیه تصمیم گرفت به‌جای اثبات ادعاهای خود علیه ایران، دست به تحریم بزند؟ آیا دولت کی‌یف تنها بوده است؟ ‌قطعا خیر. این وضعیت یک پلن دومی هم دارد و حاکی از آن است که واشنگتن به‌دنبال اجرای پلنB علیه تهران است تا کشورمان را با ادعای دروغین حمایت از عملیات نظامی در اوکراین در رسانه‌های غربی و افکارعمومی اروپا منفور کند و نهایتاً بتواند حوزه پهپادی و صنایع نظامی و هسته‌ای کشورمان را زیر ضرب تحریم ببرد.

آنچه در ذهن سیاستمدار آمریکایی می‌گذرد این است که با تداوم تحریم‌های پهپادی علیه تهران، ایران برای لغو تحریم‌های بین‌المللی علاوه بر پرونده هسته‌ای به مذاکرات «کنترل تسلیحات» هم تن دهد؛‌ قرینه این تحلیل هم ادعای جان کربی، سخنگوی کاخ‌سفید است که مدعی شده بود تهران تاکنون ۴۰۰۰ پهپاد انتحاری در اختیار روسیه قرار داده اما حقیقت این است همکاری نظامی میان ایران و روسیه مساله پنهانی نیست و حداقل سه دهه قدمت دارد ولی نکته اصلی اینجاست تهران هیچ پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار مسکو قرار نداده است.

شکاف در روابط تهران و مسکو

نکته بعدی هم بخش خطرناک این بازی پیچیده یعنی ایجاد شکاف در روابط تهران و مسکو است.‌ موقعیت ژئوپلیتیکی، منابع طبیعی و قدرت نظامی ایران و روسیه سبب شده غربی‌ها ایجاد شکاف در روابط تهران و مسکو را با ابزار تحریم، عملیات روانی و حتی خرابکاری صنعتی ــ نظامی در دستورکار قرار دهند اما ایران مانند ترکیه، امارات،‌ عربستان و ... به‌دنبال روابط راهبردی با تمام بازیگران صحنه بین‌المللی، به‌ویژه قدرت‌های نوظهوری مثل چین و روسیه است. بنابراین جلوگیری از ایجاد نظم جدید بین‌المللی هدف دومی است که غرب آن را اجرا می‌کند.

درک شرایط سخت اوکراین

البته ایران و روسیه بازی غرب را نخورده‌اند و مرور قرینه‌های خبری این نکته را به ما نشان می‌دهد. تهران و مسکو بدون توجه به سنگ‌اندازی و مشکل‌آفرینی واشنگتن، کی‌یف و تل‌آویو به دنبال تکمیل همکاری راهبردی بلندمدت خود هستند و روسیه برای ایران دارای قدرت ژئوپلیتیکی ــ نظامی است که می‌تواند در نظم جدید جهانی متحدی قابل اعتماد باشد. به‌هرحال با تمام این تفاسیر نمی‌توانیم فراموش کنیم که دولت اوکراین به رژیم‌صهیونیستی و آمریکا وابستگی اطلاعاتی ــ نظامی دارد و جنگ رسانه‌ای جدید علیه ایران افکارعمومی جهان و به‌ویژه اروپا را نسبت به ایران، با برچسب برساخته و غیرحقیقی حامی جنگ بسیار بدبین می‌کند. البته ما به‌عنوان کشوری که پیشینه جنگ هشت‌ساله را داریم، شرایط سخت اوکراین را درک می‌کنیم و ایران امیدوار است مناقشه نظامی در این کشور زودتر تمام شود اما قطعا اتهام‌زنی به این و آن و ایران کمکی به اوکراین و مردم این کشور نخواهد کرد.

برچسب جنگی به پهپادهای ایرانی

البته زلنسکی اگر رئیس‌جمهور بدی باشد اما حتما هنرپیشه خوبی است، چراکه برای این جنگ روانی علیه ایران تکه‌هایی از یک پهپاد را نمایش داد و به‌راحتی آن را به ایران منتسب کرد. این یعنی کی‌یف به‌دنبال تکرار ادعای حمایت تسلیحاتی تهران از مسکو است تا بتواند در موازنه جدید بستری فراهم کند تا آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس و حتی خود این کشور سامانه تحریمی جدیدی علیه صنعت پهپادی ایران وضع کنند؛‌ صنعتی که آمریکا و کشورهای غربی حسابی از پیشرفت‌های این حوزه و قدرت ایران در زمینه پهپادی واهمه دارند.

اوکراین مشغول خودزنی است و شورای امنیت ملی اوکراین همین چند روز قبل تحریم برخی شخصیت‌های حقیقی ــ حقوقی کشورمان به مدت ۵۰ سال را کلید زد.‌

این تحریم‌ها مواردی از قبیل ممنوعیت انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری در ایران یا شرکت‌های مرتبط با تهران، ارائه خدمات به سامانه‌های پرداختی و نقل‌وانتقال پول به‌وسیله شهروندان ایرانی، حمل‌و‌نقل هوایی نهادهای مرتبط با جمهوری اسلامی، کالاهای نظامی یا کالاهای با کاربرد دوگانه را هدف قرار داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها