حق با مشتری نیست!
«جام‌جم» از نحوه ارائه خدمات و گارانتی در ایران گزارش می‌دهد

حق با مشتری نیست!

معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خبر داد:

دست دلالان از حراج‌های دولتی کوتاه!

پاییز ۱۴۰۰ بود که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور از انبارهای سازمان اموال تملیکی بازدید کرد. در سال گذشته نیز که فروش اموال تملیکی ۸۶‌هزار‌میلیارد ریال گزارش شد، رکورد جدیدی به حساب می‌آمد.
کد خبر: ۱۴۱۰۱۰۱
نویسنده فرزانه پیری - گروه اقتصاد

سازمان اموال تملیکی وظیفه جمع‌آوری و فروش کالاهای متروکه و قاچاق را به‌عهده دارد. این سازمان مانند دستگاه‌های دیگر هر چند سال یک‌بار قوانین خود را به روز می‌کند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال ۹۰ تغییری در قوانین این بخش مشاهده نشده و حراج‌ها به صورت سنتی برگزار می‌شده اما این رویه از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم تغییر کرده است. اکنون سامانه‌‌ای در این سازمان راه‌اندازی شده که امکان شرکت آحاد مردم در مزایده‌ها فراهم است.

سامانه حراج خرده‌فروشی برخط سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی برای دسترسی آسان مردم درخرید کالاهای مورد نیاز چندی پیش رونمایی شد و در این سامانه با وجود شفافیت و نظارت در همه مراحل، امکان خرید برای همه متقاضیان فراهم شده و فقط به گروه خاصی اختصاص ندارد. دسترسی آسان، برخط بودن تمام فرآیندهای خرید و مالی، امکان خرید برای آحاد جامعه، رایگان بودن فرآیندهای ثبت‌نام تا خرید کالا، بخشی از ویژگی‌های این سامانه است. در این سامانه امکان این‌که دلالان بتوانند کالاها را خریداری و به قیمت بالا در بازار بفروشند، وجود ندارد. تعداد کالا بر اساس نیاز خانوارها و نظارت‌ها شدت یافته، ضمن این‌که قیمت عرضه برای کالاها پایین‌تر از قیمت بازار است.

عضو هیات مدیره و معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درباره فرآیند این سامانه گفت: براساس تبصره (۲) ماده (۲۳) آیین‌نامه معاملات سازمان و بند (۲) ماده (۵۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانه حراج خرده فروشی برخط با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیک) طراحی، پیاده‌سازی و اجرای آزمایشی آن عملیاتی شد.

سعید غلامی باغی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی روزنامه جام‌جم با بیان این‌که حراج خرده‌فروشی به افزایش حس رقابت پذیری در شرکت‌کنندگان با افشای قیمت‌ها منجر می‌شود، تاکید کرد: سهولت دسترسی به اطلاعات، امکان جست‌وجوی کارآمد در سامانه با طیف گسترده‌ای از گزینه‌های مختلف، صرفه‌جویی در زمان، تسهیل در فرآیندهای مالی، حاشیه سود بالا، دریافت و تحلیل اطلاعات قیمت‌های پیشنهادی ازجمله مزایای این حراج الکترونیکی است.

معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی عنوان کرد: ایجاد بستر کاملا رقابتی و شفاف برای فروش و تعیین تکلیف کالاهای در اختیار سازمان، امکان استفاده عموم افراد جامعه از سامانه به‌صورت فراگیر و خرید کالا از سازمان به‌صورت خرده فروشی، رایگان بودن انجام تمام فرآیندهای سامانه قبیل ثبت نام، ورود، مشاهده دسته‌بندی کالاها و ارائه پیشنهاد و آسان بودن مراحل خرید آنلاین برای مشتریان متناسب با نیازهای خانوار از دیگر ویژگی‌های برگزاری حراج برخط است. وی تاکید کرد: در این سامانه امکان بازگشت سریع ودایع افراد غیربرنده حراج ظرف حداکثر ۲۴ ساعت (۲۰ درصد مبلغ پایه به‌عنوان ودیعه سپرده‌گذاری می‌شود) فراهم شده است.

غلامی باغی با اشاره به وضعیت گارانتی کالاهای اموال تملیکی در حراج توضیح داد: همه کالاهای عرضه شده در این حراج بدون ایراد است و تا لحظه آخر تحویل کالا به مشتری این ضمانت وجود دارد که اگر نقصی در آن وجود داشته باشد، جایگزین آن را به مردم عرضه کنیم.

معاون بهره‌برداری و فروش اموال منقول سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به تفاوت مزایده الکترویکی و حراج الکترونیکی اشاره کرد و گفت: در مزایده الکترونیکی بازه زمانی حدود یک هفته است و اعلام قیمت‌ها به‌صورت محرمانه و از طریق پاکت خواهد بود در حالی که در حراج الکترونیکی بازه زمانی محدود به یک روز و اعلام قیمت‌ها آشکار است و همه شرکت کنندگان در حراج می‌توانند قیمت‌ها را ببینند و چند مرتبه اعلام قیمت کنند.

به کجا مراجعه کنیم؟
خریداران به سامانه ستاد الکترونیک دولت (ستاد ایران) به نشانی setadiran.ir (ثبت‌نام / ورود/ دسته بندی کالاها ـــ دارای آگهی‌ـــ گزینه حراج خرده فروشی اموال تملیکی) یا تارنمای سازمان اموال تملیکی به نشانیtamliki.ir (حراج خرده فروشی برخط) یا پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانیsso.my.gov.ir/login مراجعه کنند.در مزایده ۱۵درصد قیمت پیشنهادی به‌عنوان سپرده دریافت می‌شود اما در حراج الکترونیکی ۲۰درصد قیمت پیشنهادی به‌عنوان ودیعه سپرده است، ضمن این‌که سقف نصاب معاملات دوبرابر معامله‌های کوچک و تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها