نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «هناس» با حضور عوامل در تحریریه «جام جم»؛

«هناس» صدای مظلومیت شهدای هسته ای ایران را به گوش دنیا می رساند

حدودا سه سال پیش احسان محمد‌حسنی، رئیس سازمان اوج در نشستی خبری از توقیف دو فیلم سینمایی «مصلحت» و «لباس شخصی» از تولیدات این سازمان خبر داد.
کد خبر: ۱۴۰۹۹۳۱
نویسنده ساناز قنبری - گروه فرهنگ و هنر

او در این نشست درباره ملاحظات قوه‌قضاییه سخن گفت و عنوان کرد: «سوءتفاهمی برای قوه قضاییه رخ داده است که در حال گفت‌وگو هستیم و حتما حل می‌شود. درباره هر دو فیلم همین قوه قضاییه مشکل دارد.»

این در حالی بود که فیلم مصلحت با نام‌های سابق «پدری» و «مصلحت نظام» به کارگردانی و نویسندگی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه در سی‌و‌نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و توانست دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول را برای حسین دارابی به همراه داشته باشد.امروز و بعد از گذشت حدودا سه سال از محاق فیلم مصلحت، محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده این پروژه در گفت‌وگویی با جام‌جم اعلام کرد که بالاخره بعد از سال‌ها بلاتکلیفی، خبرهای خوبی از اکران این فیلم به گوش رسیده.

​​​​​​​ او در این‌باره می‌گوید: «این فیلم قرار است در‌ نخستین قدم با حضور دانشجویان و نخبگان دانشگاهی در دانشگاه‌های صنعتی‌شریف، امیرکبیر و تهران نمایش داده شود و تشکل‌های‌ دانشجویی‌ و علاقه‌مندان برای هماهنگی اکران دانشگاهی این فیلم می‌توانند با شماره ۰۹۳۰۴۱۰۳۰۰۸تماس بگیرند یا از طریق درگاه اینترنتی https://esayar.ir اقدام به ثبت‌نام کنند.»

شفاه همچنین تاکید می‌کند: «طی این سال‌ها رایزنی‌ها و جلسات متعددی درباره این فیلم با قوه قضاییه داشتیم اما با نکات و ملاحظاتی که گاه و بیگاه نهادهای مختلف درباره اکران این فیلم به ما وارد می‌کردند عملا اکرانش به تعویق می‌افتاد.

در حال حاضر هم هر‌لحظه ممکن است برای اکران عمومی فیلم مشکلی به‌وجود آید اما همین که مصلحت در دانشگاه‌ها اکران می‌شود را به فال نیک می‌گیریم. طی این سه سال هیچ‌وقت به ما صراحتا نگفتند که مصلحت توقیف است اما وقتی اکران فیلمی را وابسته به ملاحظاتی می‌کنند یعنی فیلم را توقیف کردند.»

مصلحت با سرمایه‌گذاری مشترک سازمان اوج و حوزه هنری ساخته شد و داستان آن در اوایل دهه ۶۰ روایت می‌شود؛ داستانی درباره پسر یکی از مسئولان قوه قضاییه که در جریان درگیری‌های خیابانی اوایل انقلاب، یکی از افراد معترض را به قتل می‌رساند.

در فیلم مصلحت، فرهاد قائمیان در نقش یک روحانی که از مسئولان رده بالای قوه قضاییه است و پسرش مرتکب قتل شده به ایفای نقش پرداخته است.

وحید رهبانی، مهدی حسینی‌نیا، مجید نوروزی، نازنین فراهانی و امیر نوروزی دیگر نقش‌های اصلی این فیلم را بر‌عهده دارند.

دارابی بعد از ساخت فیلم مصلحت، فیلم «هناس» را کارگردانی کرد که این فیلم با بازی مریلا زارعی، بهروز شعیبی و سیاوش طهمورث تابستان سال ۱۴۰۱ به اکران عمومی در آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها