یک تحلیگر حوزه سیاست خارجی در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد:

نظر مساعد ایران نسبت به میانجیگری های عمان

وزیر امور خارجه بلژیک در واکنش به آزادی تبعه این کشور که به جرم جاسوسی در ایران زندانی بود گفت که وی در پی ۱۵ ماه دیپلماسی محتاطانه آزاد شد.
کد خبر: ۱۴۰۹۵۳۸

به گزارش جام جم آنلاین، «حاجا لحبیب» روز جمعه در حساب توئیتری خود نوشت که «الیویر وند کاستیل» پس از ۴۵۵ روز حبس در ایران آزاد شد و «قرار است پس از ۱۵ ماه دیپلماسی فشرده و محتاطانه امشب وارد بلژیک شود.»

وی افزود: «ما از تمام کسانی که برای آزادی او تلاش خستگی ناپذیری کردند صمیمانه تشکر می کنیم.»

ساعاتی پیش وزارت امور خارجه عمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که میانجی‌گری‌های این کشور بین ایران و بلژیک برای حل مسئله شهروندان بازداشت‌شده دو کشور موفق بوده است.

در پی این توافق، «اسدالله اسدی» دیپلمات بازداشت‌شده ایرانی در بروکسل با یک زندانی بلژیکی به نام «الیویه وندکاستیل» مبادله شده و به کشور باز خواهد گشت. رسانه‌های بلژیک ساعتی پیش اعلام کردند که یک هواپیمای بلژیکی اسدی، را به عمان منتقل کرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای درباره این تحول گفت: سناریوی صهیونیستی- آمریکایی «دروغ بزرگ» با هدف بحران سازی در روابط ایران و اروپا روی پرده رفت و این توطئه درست پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام صورت گرفت.

وی با بیان اینکه «برخی دولت های اروپایی تحت تأثیر القائات رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی نفاق قرار داشتند» افزود: آنها با نقض تعهدات بین‌المللی پس از «بازداشت خودسرانه» دیپلمات ایرانی، او را در دادگاهی نمایشی و کاملا سیاسی و مدیریت شده به ۲۰ سال زندان محکوم کردند.

کنعانی تاکید کرد؛ جمهوری اسلامی ایران از بدو امر با اتخاذ مواضع منطقی و در دفاع از حقوق ایرانیان، ضمن اعلام اعتراض و محکومیت نقض مصونیت دیپلماتیک دیپلمات ایرانی، تمام تلاش خود را برای آزادی این شهروند و دیپلمات ایرانی بکار بست و نهایتا در پی نشست های متناوب و مشترک امنیتی و رایزنی وزرای خارجه ایران و بلژیک طی توافقی دوجانبه با دولت بلژیک، آزادی این دیپلمات به گروگان گرفته شده محقق شد.

وی افزود که دیپلمات کشورمان «تا ساعاتی دیگر به آغوش میهن اسلامی باز می‌گردد.»

به گزارش ایرنا، خبر موفقیت میانجی‌گری عمان در حالی منتشر شد که «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان این کشور، روز یکشنبه (هفتم خرداد ماه)، در پاسخ به دعوت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهور ایران و به منظور انجام سفری ۲ روزه به تهران خواهد آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها