اردوغان در مصاحبه تلویزیونی با شبکه دی و سی.ان.ان.ترک:

پیروزی قلیچدار اوغلو در انتخابات به معنی پیروزی آمریکا است

رییس جمهور ترکیه و نامزد ائتلاف جمهور، پیروزی کمال قلیچدار اوغلو نامزد ائتلاف ملت و رقیب خود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به معنی پیروزی آمریکا خواند.
کد خبر: ۱۴۰۹۴۹۴

به گزارش جام جم آنلاین، «رجب طیب اردوغان» پنجشنبه شب در مصاحبه تلویزیونی با شبکه دی و سی.ان.ان.ترک گفت: پیروزی رقیب من به معنی موفقیت نزول خواران لندن نشین، شرکت‌های آمریکایی و تروریست‌ها خواهد بود.

وی با بیان این که «نباید به کسانی که درصدد اخلال در اتحاد و صلح در داخل ترکیه هستند، فرصت دهیم»، افزود: من به خاطر همین دیدگاه، مورد هجمه رسانه‌ها و مجلات غربی قرار گرفتم و آنها هم به خوبی از دیدگاه من نسبت به خود خبر دارند و به همین علت می گویند که اردوغان باید ببازد.

اردوغان ادامه داد: تمام مخالفان من، از همان جایی که سازمان های تروریستی دستور می‌گیرند، هدایت می شوند.

وی اضافه کرد: آنها همچنان به جای امید دادن به جامعه و مردم ترکیه، از لفاظی سیاسی، سیاه نمایی و انتشار محتواهای منفی در تبلیغات استفاده می کنند، ولی مردم ترکیه روز یکشنبه به آنها درس و پاسخ لازم را خواهد داد.

رییس جمهوری ترکیه همچنین گفت: یک نفر سعی دارد که با تنش، قطبی سازی و زبان تلخ سیاست جلو رود ولی این کار، روش ما نیست و ما صرف نظر از این که ملت به چه کسی رای دهد، همه را در آغوش می گیریم و معتقدیم که رای مردم هر کسی که باشد، در نهایت همه ۸۵ میلیون جمعیت ترکیه برنده انتخابات خواهند بود.

وی تاکید کرد: ما به جای ترسیم افق تاریک و طرح گفتمان سیاسی منفی، رویکرد مثبتی به انتخابات و حق انتخاب همه مردم داریم و اقدامات رقبا را تکرار نمی کنیم و با رد ادعای زن ستیز بودن حزب عدالت و توسعه و با رد مطلق خشونت علیه زنان، اعلام می کنیم که هم اکنون ۱۷ زن از حزب ما وارد پارلمان شده و جوان ترین نماینده منتخب مجلس هم، زنی است که از حزب ما به مجلس راه یافته است.

نامزد ائتلاف جمهور در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اظهار کرد: زمانی که ما پیشنهاد آزادی استفاده از روسری و حجاب را اجرا کردیم، رقیب من کمال قلیچداراوغلو بلافاصله برای لغو آن به دادگاه قانون اساسی متوسل شد ولی اکنون این اقدام خود را تکذیب می‌کند.

وی قلیچداراوغلو را به دروغ گویی متهم کرد و با بیان این که او بنیانگذار اختصاصی «اتاق‌های ترغیب» در دانشگاه برای برچیدن حجاب بود، گفت: ژست‌های آزادی خواهانه امروز آنها قابل قبول نیست چرا که آنها با تاسیس اتاق‌های اقناع و ترغیب در دانشگاه‌ها، دختران محجبه ترکیه را دچار رنج و اشک کردند.

اردوغان همچنین ادعا کرد: ما در ۲۱ سال گذشته که قدرت را در اختیار داشتیم، هیچ زنی را از حقوق خود محروم نکردیم و زنان ترکیه اعم از کارگر، مربی، کارآفرین و خانه دار، حقوق جدید و بسیار بیشتری کسب کردند و میزان بهره‌مندی آنها از تحصیلات عالی هم به ۸۸ درصد رسید.

وی خطاب به قلیچدار اوغلو رقیب انتخاباتی خود گفت: او به پایان راه رسیده و در فضای رقابتی به سراغ کسانی رفته که حتی یک درصد هم پتانسیل رای نداشتند ولی ۴۰ کرسی مجلس از حزب خود را به آنها واگذار کرد.

رییس جمهور ترکیه با اشاره به بیشتر بودن آرای حدود پنج درصد افزون تر خود از قلیچدار اوغلو رقیب خود، از مردم برای حضور جدی در پای صندوق‌های رای دعوت کرد و ادامه داد: حتی یک رای هم بسیار مهم است و یک رای برای کسب اکثریت و پیروزی می تواند همه چیز را تغییر دهد.

اردوغان «گام‌های درست برای قرن ترکیه» را مانیفست انتخاباتی حزب عدالت و توسعه و دولت محتمل آینده خود اعلام کرد و افزود: در این مانیفست آموزش، سلامت، حمل‌ونقل، انرژی، کشاورزی و مبارزه با تروریسم در اولویت خواهد بود و در پنج سال آینده، یک بار برای همیشه مساله تروریسم در ترکیه ریشه کن خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت پیروزی در دور دوم انتخابات صبح روز دوشنبه اولین اقدام او چه خواهد بود، گفت: با دوستان خود مشورت کرده و اول از همه به سرعت کابینه دولت جدید را تشکیل خواهیم داد.

نامزد ائتلاف جمهور بیان کرد: رقیب ما می گوید که باید از شمال سوریه خارج شویم؛ در حالی که این راهبرد نادرست است.

اردوغان روند مذاکرات چهارجانبه عادی سازی روابط ترکیه با سوریه را از نگاه خود مثبت خواند و ادامه داد: مذاکرات به خوبی پیش می رود و در حال پیشرفت است و بر روی مکانیسم های مشترک کار می‌شود.

اردوغان «رفراندم» خواندن دور دوم انتخابات ترکیه از سوی قلیچداراوغلو را تقبیح کرد و افزود: در این زمینه ملت تصمیم می‌گیرد و اگر ملت ترکیه بگوید «اردوغان ادامه بده»، مساله تمام شده است. با دو نامزد، رفراندوم برگزار نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، پس از اعلام نتایج انتخابات همزمان پارلمانی و جمهوری ترکیه که ۲۴ اردیبهشت ماه برگزار شد، شورای عالی انتخابات این کشور اعلام کرد که به دلیل کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ یک از سه نامزد، «رجب طیب اردوغان» نامزد ائتلاف جمهور و «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافته‌اند.

بر اساس نتایج اعلام شده، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچداراوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد به دور دوم راه یافتند و سینان اوغان نامزد سوم این رقابت نیز حدود ۲ میلیون و ۸۲۹ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این رقابت را کسب کرد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در داخل این کشور نیز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(هفتم خرداد ماه) برگزار خواهد شد، ولی رای گیری دور دوم در خارج به علت لزوم انتقال همه آرای اخذ شده به داخل این کشور، چند روز قبل از این رویداد سیاسی انجام شد.

شبکه تلویزیونی تی. آر. تی خبر، اعلام کرد که بیش از ۲ میلیون نفر از اتباع ساکن خارج ترکیه در ۷۳ کشور از جمله ایران که در دور اول رای داده بودند، در این دوره نیز در مدت پنج روز با حضور در ۱۵۶ نمایندگی سیاسی ترکیه رای دادند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد که در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، در مجموع حدود ۶۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نفر واجد شرایط رای دادن هستند که ۵۰ هزار نفر از آنها در این دو هفته بین دور اول و دور دوم به سن قانونی رسیده و می توانند رای دهند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

«احمد ینر» رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه از پیش بینی ۱۹۱ هزار و ۸۸۴ صندوق رای در ۹۷۳ شهرستان ۸۱ استان برای اخذ آرای این انتخابات حساس خبر داد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای نخستین بار در تاریخ این کشور به دور دوم کشیده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها