سال کارهای بزرگ مجلس انقلابی
رهبر انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس یازدهم مطرح کردند

سال کارهای بزرگ مجلس انقلابی

میزان هدر رفت آب در بخش کشاورزی چقدر است ؟

طلا در جوی

بحران آب حالا تنها یک ترجیع‌بند تکراری در گفته‌های مسوولان نیست، این موضوعی است که شهروندان هم به پیامدهای سوء آن واقف هستند.
بحران آب حالا تنها یک ترجیع‌بند تکراری در گفته‌های مسوولان نیست، این موضوعی است که شهروندان هم به پیامدهای سوء آن واقف هستند.
کد خبر: ۱۴۰۹۴۴۹

در این میان همواره از برداشت‌های بیش از اندازه از سفره آب‌های زیرزمینی به عنوان یکی از دلایل رسیدن به چنین موقعیتی حرف زده شده است، اما به باور اغلب کارشناسان مهم‌ترین دلیل در چرایی رسیدن به وضعیت کنونی در رابطه با آب باید به سوءمدیریت‌های احتمالی در این زمینه اشاره کنیم، اگرچه خشکسالی و تغییرات اقلیمی هم به این سوءمدیریت‌ها دامن زده است. یکی از همین موارد مربوط به مقدار هدررفت آب در بخش کشاورزی است. آمارهای این حوزه تکان دهنده است؛ «در حوزه کشاورزی ۹ میلیارد مترمکعب آب هدر می‌رود که برابر با کل آب شرب قطر و چند کشور عربی است.» این جدیدترین اظهار نظر رئیس سازمان ملی بهره‌وری از وضعیت هدر رفت منابع آبی کشور در بخش کشاورزی است.
میرسامان پیشوایی می‌گوید: در برنامه ششم توسعه، ۲۰ درصد از رشد اقتصادی باید از بهره‌وری محقق می‌شد اما فقط ۰.۴درصد از محل بهره‌وری محقق شده است! بر این اساس صدای بهره‌وری به دستگاه‌ها به درستی منتقل نمی‌شود.بقیه اشاره‌های او در ارتباط با حوزه‌های دیگر است اما برای فهم درست این میزان هدررفت آب به این نکته اشاره کنیم که در حالی ۹میلیارد مکعب آب هدر می‌رود که حجم مخزن سد کرج تنها ۲۰۵میلیون مترمکعب است! در این زمینه با استناد به آمارهای دیگری هم می‌توان از حجم هولناکی این میزان هدررفت آگاه شد. یکی از آنها این‌که بخش کشاورزی مصرف کننده نزدیک به ۸۰درصد آب در ایران است! و آب شرب تنها سهمی ۵درصدی دارد. به این معنا که تنها یک صرفه‌جویی معمولی در بخش کشاورزی می‌تواند به ذخیره مقدار قابل توجهی از آب در شرایط کنونی بحران آبی بینجامد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها