صندوق بین‌المللی پول در پایگاه آماری خود اقتصاد ایران را به عنوان بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۲۲ معرفی کرده است.
صندوق بین‌المللی پول در پایگاه آماری خود اقتصاد ایران را به عنوان بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۲۲ معرفی کرده است.
کد خبر: ۱۴۰۹۴۳۵

به گزارش جام جم آنلاین، «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور در پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیایی در جمع رؤسای بانک‌های مرکزی کشور‌های عضو گفت: ایران در سال ۲۰۲۲ ازنظر شاخص برابری قدرت خرید با ۱۶۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی به عنوان بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته شده است.

آمار‌های صندوق بین‌المللی پول هم بر این ادعا صحه می‌گذارد؛ این نهاد بین‌المللی در پایگاه داده‌های آماری خود ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۲ را ۱۵۹۶ میلیارد دلار برآورد کرده و ایران را به‌عنوان بیست و دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان در این سال در مقایسه با ۱۹۳ کشور شناخته است.

بر این اساس اقتصاد ایران از اقتصاد‌های ۱۷۱ کشور دیگر دنیا بزرگ‌تر است و فقط ۲۱ کشور تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران در این سال داشته‌اند.

کسب رتبه بیست و دومی اقتصاد ایران با وجود سال‌ها تحریم از ظرفیت‌های درون‌زای اقتصاد ایران و تحلیل رفتن تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا حکایت دارد.

ایران در سال ۲۰۲۱ نیز با تولید ناخالص داخلی ۱۴۵۵ میلیارد دلاری بر اساس شاخص قدرت خرید بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته شده بود و بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۳ نیز همین جایگاه را حفظ خواهد کرد.

این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال جاری ۹۶ میلیارد دلار افزایش یابد و به ۱۶۹۱ میلیارد دلار برسد. در سال ۲۰۲۲ نیز ارزش تولید ناخالص داخلی ایران ۱۴۱ میلیارد دلار افزایش یافته بود./صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها