هیچ عشقی جدا از رنج و فراق نیست
نگاهی به کتاب خاتون و قوماندان به انگیزه انتشار تقریظ مقام معظم رهبری

هیچ عشقی جدا از رنج و فراق نیست

این هفته بعد از بیش از ۱۰ روز، سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور ۲۰۰ کتابفروش، ۱۰۰ ناشر خارجی و ۲۷۰۰ ناشر داخلی در بخش حضوری و مجازی به کار خود پایان داد. آمارهایی که درباره میزان فروش و بازدید از این نمایشگاه ارائه شد، نشان‌دهنده این بود که رکوردهای فروش و استقبال به شکل بی‌سابقه‌ای شکسته شده است‌.
این هفته بعد از بیش از ۱۰ روز، سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور ۲۰۰ کتابفروش، ۱۰۰ ناشر خارجی و ۲۷۰۰ ناشر داخلی در بخش حضوری و مجازی به کار خود پایان داد. آمارهایی که درباره میزان فروش و بازدید از این نمایشگاه ارائه شد، نشان‌دهنده این بود که رکوردهای فروش و استقبال به شکل بی‌سابقه‌ای شکسته شده است‌.
کد خبر: ۱۴۰۹۴۰۵

این استقبال در شرایطی که هیچ‌کس نمی‌تواند منکر افزایش شدید قیمت کتاب باشد، نشان‌دهنده آن است که جامعه چقدر علاقه‌مند و تشنه مطالعه است و اگر صنعت نشر ایران می‌توانست چابک‌تر و بیشتر فعالیت کند و به نیازهای جامعه پاسخ دهد، زمینه‌ها برای استقبال بیشتر و مستمر از کتاب در جامعه وجود دارد. اما این هم که در نمایشگاه کدام آثار فروش بیشتری داشته قابل‌توجه است. برای این‌که تخمینی نسبی از ذائقه مخاطبان داشته باشیم به چند غرفه سر زدیم و درباره پرفروش‌ترین کتاب‌های‌شان پرسیدیم. کتاب‌های داستان، تاریخ شفاهی و مستندنگاری‌های تاریخی در میان کتاب‌هایی است که این روزها مخاطبان زیادی دارد و فروش‌های خوبی را تجربه می‌کند. در برابر، شاهد کاهش مشهود استقبال از خرید کتاب‌های شعر هستیم به گونه‌ای که استقبال از کتاب‌های شاعران پرفروش سال‌های قبل هم در نمایشگاه امسال افت محسوسی داشت. درباره دلایل این امر باید در گزارش‌ها و تحلیل‌های مجزا، بنویسیم ولی شاید یکی از دلایل اصلی این امر آن است که آثار بسیاری از شاعران در فضای مجازی موجود است و مخاطبان دوستدار شعر ترجیح می‌دهند این شاعران را از طریق فضای‌مجازی دنبال کنند و شعرهای تازه‌شان را بشنوند و بخوانند. اما همچنان که گفتیم، کتاب‌های تاریخ شفاهی در نمایشگاه امسال محبوب بود. ازجمله کتاب‌های «خون‌ دلی که لعل شد» خاطرات رهبر معظم انقلاب از دوران مبارزه پیش از پیروزی انقلاب در انتشارات انقلاب اسلامی، «مهاجر سرزمین آفتاب» درباره زندگی خانم کونیکو یامامورا مادر شهید محمد بابایی نوشته حمید حسام و مسعود امیرخانی و «خاطرات سفیر» نوشته نیلوفر شادمهری در انتشارات سوره مهر، مجموعه دوجلدی «ظهور و سقوط خاندان پهلوی» به‌قلم عبدا... شهبازی درباره خاندان پهلوی و افراد مطرح دربار از نشر اطلاعات، «خاتون و قوماندان» نوشته مریم قربان‌زاده درباره زندگی شهید علیرضا توسلی فرمانده لشکر فاطمیون از نشر ستاره‌ها، «حاج‌قاسمی‌ که من می‌شناسم» نوشته سعید علامیان از نشر خط مقدم، «حوض خون»، نوشته فاطمه‌سادات میرعالی در نشر راه‌یار و «ظهور و سقوط» خلاصه‌ای از خاطرات حسین فردوست در موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی پرفروش بود.

محبوب‌های داستانی
کتاب‌های داستان در نمایشگاه امسال بسیار محبوب بودند. از پرفروش‌های داستانی می‌توان از «آب‌نبات هل‌دار» و «آب‌نبات نارگیلی» مجموعه داستان‌های طنز مهرداد صدقی در سوره مهر نام برد که از فرمول آشنای شوخی با دهه ۱۳۶۰ بیشترین استفاده را برای طنزآفرینی کرده، فرمولی که در سینما هم این روزها به‌خوبی جواب داده است. «پس از بیست سال» نوشته سلمان کدیور که درباره ماجراهای منجر به واقعه کربلا به زبان داستانی نوشته شده است، از کتاب‌های محبوب در شهرستان ادب بود. «ستاره‌ها چیدنی نیستند» اثر محمدعلی حبیب‌اللهیان، گل سرسبد کتاب‌های نشر معارف است، کتابی که به موضوع روز یعنی حقوق و آزادی‌های زنان پرداخته و از زندگی یک زن آمریکایی الهام گرفته است که موضوع حقوق زنان، مسأله ذهنی او هم هست و به‌دنبال جواب این سؤال می‌رود. مظفر سالاری، نویسنده‌ای است که هرچه می‌نویسد بسیار پرفروش می‌شود. او در نمایشگاه امسال هم دو کتاب پرفروش داشت یکی «کتاب مرا با خودت ببر»، که به برخی وقایع زندگی امام‌جواد(ع) پرداخته است و درونمایه‌ای عاشقانه دارد. این کتاب پرفروش‌ترین کتاب به نشر بود. کتاب «دختران آفتاب» اثر امیرحسین بانکی، بهزاد دانشگر و محمدرضا رضایتمند در نشر سروش هم به چاپ سی‌ونهم رسیده و محبوب مخاطبان بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها