تعامل با اندونزی دریچه برای ورود به بازار بزرگ آسه آن است
یک کارشناس ارشد حوزه روابط بین‌الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاین:

تعامل با اندونزی دریچه برای ورود به بازار بزرگ آسه آن است

گشترش روابط ایران با کشورهای حوزه های آسیا جنوب شرقی و آسه آن می تواند راهکار مناسبی برای مقابله با تحریم های آمریکا باشد
گشترش روابط ایران با کشورهای حوزه های آسیا جنوب شرقی و آسه آن می تواند راهکار مناسبی برای مقابله با تحریم های آمریکا باشد
کد خبر: ۱۴۰۹۱۹۷
نویسنده جواد منصوری سفیر پیشین ایران در چین

هر دولتی برای رسیدن به اهداف ملی خود می‌بایستی از تمامی فرصت‌ها و امکانات برای ارتقای سطح تعاملات و روابط دو جانبه و چند جانبه خود با دیگر دولت‌ها استفاده کند. این یکی از مهم‌ترین وظایف دولت‌ها است که باید در طول دوران خدمتشان انجام دهند.

واقعیت آن است که امروز با توجه به ارتباطات و اتصالاتی که در سطح جهانی وجود دارد به مقدار بسیار زیادی منافع و امکانات آنچنان توزیع شده که دولت‌ها می‌توانند در هر گوشه‌ای از دنیا به نوعی برای منافع و مصالح خود فرصت‌هایی را خلق کنند.

طبیعی است که در این حوزه همسایگان و دولت‌هایی که در منطقه مجاور قرار دارند به دلیل اتصال دائمی و ارتباط آسانتر در اولویت هستند اما این رویکرد اساسا بدان معنا نیست که از فرصت‌ها و امکاناتی که در مناطقی با فاصله جغرافیایی بیشتر قرار دارند غافل شویم.

یکی از مناطقی که طی سال‌های گذشته مورد توجه دولت‌های مختلف جهان قرار گرفته آسیای جنوب شرقی است که البته جهات اقتصادی آن بیش از ابعاد دیگر در دسترس است اما به لحاظ سیاسی و بین‌المللی هم منطقه شرق و جنوب شرق آسیا از امکانات زیادی برخوردار است.

در جنوب شرق آسیا مجموعه‌ای از کشورهای موسوم به آ سه آن قرار دارند. آسه آن، یکی از پیمان‌های منطقه‌ای موفق در سطح جهان طی چند دهه گذشته بوده و در آن مجموعه‌ای از کشورها قرار دارند که توانستند به شکل متوازنی امنیت، اقتصاد، فرهنگ و سیاست خود را پیش ببرند و در واقع آنچنان وابستگی به قدرت‌های مسلط یا آنچنان ضعف و کمبودی که بتواند آنها را از پیشرفت بازدارد نداشتند و این دو نقطه قوتی است که کشورهای این منطقه طی دو دهه گذشته توانستند به ظهور برسانند.

در این میان اندونزی از امکانات و فرصت‌های بیشتری برخوردار است بویژه آنکه بزرگترین جمعیت مسلمان نشین را دارد و کشوری است که به لحاظ سیاسی و بین‌المللی یک اعتبار و تعادلی را حفظ کرده و به همین دلیل برای دولت‌های شرق و غرب جهان، اندونزی به عنوان کشور متوازن و متعادل شناخته می‌شود.

نکته قابل تامل این‌که ما در دو سه دهه گذشته نسبت به آسه آن توجه زیادی را نشان ندادیم و بیشتر درگیر مسائل مربوط به غرب آسیا و اروپا بودیم و شاید تصور می‌کردیم که این منطقه از امکانات و فرصت‌های کافی برخوردار نیست و به همین جهت تلاش کردیم با دیگر دولت‌ها در حوزه غرب تعامل داشته باشیم. اما در یکی دو سال اخیر مشخص شد که اهمیت این منطقه برای ما بیش از چیزی است که تصور می‌شود. بویژه این‌که دولت‌های آسه آن اخیر دو تصمیم بسیار مهم گرفتند که برای ما اهمیت فراوان دارد. یکی این‌که نظام دلار زدایی را آغاز کردند که موضوع مهمی است. دوم این‌که بازار مشترکی را بوجود آورند که ظرفیت بالایی را ایجاد کرده و به این ترتیب حتی در بخش تحریم‌ها هم چندان به آمریکا اعتنایی ندارند. از سویی دیگر کشورهای این منطقه رشد متوازنی را در پیش گرفتند و به موازات توجه به اقتصاد، موضوع فرهنگ هم مورد تاکید قرار دادند و در کنار توجه به این دو بعد، در حوزه علمی و صنعتی هم پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتند.

از این رو معتقدم که سفر رئیس دولت سیزدهم به جاکارتا بسیار هوشمندانه بوده و امیدوارم که تصمیمات مهمی در جریان این سفر و ملاقات میان مقامات سیاسی ایران و اندونزی برای دستیابی به اهداف بلندمدت و همه جانبه اتخاذ شود.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها