شب سیاه فوتبال اسپانیا در ورزشگاه مستایا

زخم عمیق نژادپرستی

تمام طرفداران فوتبال بر این نکته صحه می‌گذارند که غیر قابل پیش‌بینی بودن و جذاب بودن این رشته ورزشی موجب شده در سراسر دنیا هواداران میلیاردی داشته باشد.
کد خبر: ۱۴۰۹۰۵۷
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش

از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین تیم‌های دنیا در دوران فعالیت خود لحظات شاد و بی‌نظیری برای هواداران‌شان ساخته‌اند. اما در این میان برخی مواقع استثناهایی هم وجود دارد که شاید تاثیر و بازتاب آن به مراتب بیشتر از لحظات شاد و به یاد‌ماندنی دنیای فوتبال باشد. یکی از این موارد یکشنبه شب و در ورزشگاه مستایا در جریان بازی والنسیا و رئال‌مادرید رخ داد.

از زمان ورود اتوبوس تیم ‌رئال به ورزشگاه، مشخص بود که قرار است جنجال و حواشی زیادی در این بازی اتفاق بیفتد. از همان دقایق ابتدایی بازی تعداد زیادی از هواداران تیم میزبان شروع به توهین نژادی به وینیسیوس جونیور کردند و با الفاظ زشت او را خطاب قرار دادند. با نزدیک شدن به دقایق پایانی بازی و افزایش حساسیت این دیدار، این شعارها روی این بازیکن هم تاثیر بیشتری گذاشت و پس از درگیری مختصری که پیش آمد، او به سرعت به سمت داور رفت و حتی تماشاگری را که به او توهین کرده بود به داور و دیگر مسئولان نشان داد که فایده‌ای نداشت. در همین لحظه هواداران والنسیا بار دیگر شعارها علیه وینی را از سر گرفتند و این بار فریاد «وینیسیوس، بمیر!» در ورزشگاه به گوش می‌رسید که به شدت باعث ناراحتی این بازیکن برزیلی شد. در همین لحظات بود که یکی از تلخ‌ترین تصاویر دنیای فوتبال در لنز عکاسان حاضر در ورزشگاه ثبت شد. تصاویر نشان می‌داد که وینی پس از این‌که این شعار در ورزشگاه طنین‌انداز شد نتوانست احساساتش را کنترل کند و اشک‌هایش سرازیر شد. نقطه اوج این جنجال‌ها زمانی بود که این بازیکن با یکی از بازیکنان والنسیا درگیر شد و داور در کمال تعجب، مهاجم رئال را با کارت قرمز از زمین اخراج کرد.

حمله شدید به لالیگا

همه خوب می‌دانستند که این پایان ماجرا نیست و منتظر واکنش وینی در فضای مجازی بودند. ‌ستاره برزیلی رئال مادرید که دل پری از اتفاقات این بازی داشت، با انتشار پستی در اینستاگرام نوشت: «این نه اولین بار بود، نه دومین بار و نه سومین بار... نژادپرستی اتفاقی عادی در لالیگاست. فدراسیون هم کاری با این موضوع ندارد و حریفان هم از آن استقبال می‌کنند. از این بابت خیلی متاسفم!»

او در ادامه اسپانیا را کشوری نژادپرست خطاب کرد و در ادامه نوشت: مسابقاتی که زمانی به رونالدینیو، رونالدو، کریستیانو و مسی تعلق داشت امروزه به نژادپرستان تعلق دارد. اسپانیا کشوری زیبا و ملتی دوست‌داشتنی دارد که از من استقبال گرمی داشتند اما متاسفانه با این رفتارها خود را به عنوان یک کشور نژادپرست در دنیا نشان داده‌اند. متاسفانه من در برابر اتفاقاتی که هر هفته رخ می‌دهد هیچ دفاعی از خودم ندارم. با این وجود با قدرت مقابل نژاد‌پرستان می‌ایستم و به کار خودم ادامه خواهم داد حتی اگر کار سختی باشد.»

توجیه عجیب رئیس لالیگا

بعد از این اتفاقات و همبستگی بیشتر بازیکنان دنیای فوتبال با وینیسیوس، همه منتظر واکنش مقامات لالیگا به این اتفاقات بودند. اما خاویر تباس، رئیس لالیگا که انتقادات صریح وینیسیوس و دیگر اعضای تیم رئال مادرید به مذاقش خوش نیامده بود در صفحه اجتماعی‌اش نوشت: ما تلاش کردیم به تو توضیح دهیم که لالیگا چه کارهایی برای مبارزه با نژادپرستی می‌تواند انجام دهد. اما تو در هیچ کدام از جلساتی که خودت تاریخش را مشخص کرده بودی، حضور پیدا نکردی. قبل از این‌که لالیگا را مورد انتقاد و تهمت قرار دهید باید خود را به درستی آگاه و اصلاح کنید. همین چند جمله کافی بود تا ستاره برزیلی رئال این بار انتقادهای تندی را علیه رئیس لالیگا مطرح کند. او که از واکنش تباس خشمگین شده بود خطاب به او نوشت: «بار دیگر به جای انتقاد از نژادپرستان، رئیس لالیگا به شبکه اجتماعی آمد تا به من حمله کند. هرچقدر که حرف بزنی و وانمود کنی که چیزی را نمی‌خوانی، باز هم چهره رقابت تو متزلزل شده است. به پاسخ‌هایی که به پستت داده شده نگاه کن و شگفت‌زده شو. سانسور خودت تنها باعث می‌شود که هم‌ردیف نژادپرستان باشی. من رفیق تو نیستم که با هم درباره نژادپرستی حرف بزنیم. من خواهان اقدامی فوری و تنبیه بازیکنان هستم. هشتگ‌ها اهمیتی برای من ندارند.»

در این میان گفته می‌شود که فدراسیون فوتبال اسپانیا به شدت از اتفاقات رخ داده در ورزشگاه مستایا شوکه شده و به دنبال این است که تنبیه و مجازات شدیدی را اعمال کند. بنا بر برخی از گزارش‌ها ممکن است بخشی از سکوها یا تمام ورزشگاه برای مدتی بسته شود.

حمایت همه‌جانبه از وینی

آنچه بعد از پایان بازی رئال و والنسیا در فضای مجازی به چشم می‌خورد، حمایت چهره‌های سرشناس دنیای فوتبال از وینیسیوس مقابل این حملات نژادپرستانه بود. کارلو آنچلوتی پس از پایان بازی در نشست خبری به این وضعیت اعتراض کرد و با انتشار تصویری از خودش و این بازیکن در اینستاگرامش از لالیگا خواست برای پایان این شرایط کاری کند.

فدریکو والورده هم پس از پایان بازی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «ما با هم به این باشگاه آمدیم و تا پایان می‌جنگیم. همانطور که در بازی به تو گفتم، دوست داشتم گلی بزنم تا تو را در آغوش بگیرم و آن را به تو تقدیم کنم چون این سبک من برای همراهی تو و دفاع از تو در زمین است.» رودریگو گوئس، دنی کارواخال، ادر میلیتائو و تیبو کورتوا و دیگر بازیکنان رئال مادرید نیز همگی با انتشار تصویر وینیسیوس در صفحه اینستاگرام‌شان از او حمایت کردند. این حرکت فقط مختص بازیکنان رئال نبود و ‌ره‌یس جیمز، اشرف حکیمی و کیلیان امباپه هم با بازنشر پست این ستاره برزیلی از او حمایت کردند و نوشتند: «تو تنها نیستی، ما با تو هستیم و حمایتت می‎‌کنیم.»

ژاوی هرناندز، سرمربی بارسا هم با محکوم کردن این اتفاقات، گفت: «متأسفانه مواردی از نژادپرستی در اسپانیا وجود دارد. متأسفم و این مایه شرمساری است. مایه تأسف است که در سال ۲۰۲۳ چنین اتفاقاتی می‌افتد و بدون توجه به نام بازیکن و باشگاه باید آن را محکوم کرد. مانند اتفاقی که درمورد وینیسیوس رخ داد و من هنوز واکنشی قاطعانه از والنسیا ندیده‌ام. ما باید نژادپرستی را یک بار برای همیشه ریشه‌کن کنیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها