انتصاب دکتر علی‌ اکبر احمدیان به‌عنوان دبیر جدید شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، از مهم‌ترین انتصابات سال‌های اخیر در حوزه امنیت ملی بوده است.
کد خبر: ۱۴۰۹۰۴۲
نویسنده مهدی گیوه‌کی - مدیرمسئول

 سردار احمدیان دارای حکم امام خمینی(ره) در نیروی دریایی سپاه و از معماران اولیه تحول در این نیرو ست که سال‌ها نیز با حکم رهبر انقلاب، رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران بوده و ۱۶سال نیز ریاست مرکز راهبردی سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عهده داشته که از مهم‌ترین بخش‌های این نهاد انقلابی است.

سردار احمدیان به‌عنوان یکی از ذخایر دفاع‌مقدس در حالی با کارنامه‌ای ارزنده و پربار در سال‌های گذشته بر صندلی دبیری مهم‌ترین و بالادستی‌ترین نهاد امنیت ملی جمهوری اسلامی می‌نشیند که پیش از وی افرادی چون دریابان شمخانی، سعید جلیلی، علی لاریجانی و روحانی بر این صندلی نشسته بودند که هرکدام بنابر دوره مسئولیت خود در خصوص وضعیت داخلی ایران و موقعیت کشورمان در منطقه و جهان، عملکرد خاص خود را داشتند. بد نیست به همین مناسبت مروری کوتاه بر آخرین وضعیت کشورمان در محیط بین‌الملل داشته باشیم. البته در داخل نیز پس از اغتشاشات پاییز سال گذشته، تحلیل سه کشور اروپایی و آمریکا این بود که کار جمهوری اسلامی تمام است ولی خب آنچه دشمنان می‌خواستند، نشد و توطئه آنها باردیگر نقش بر آب شد.

شاید در گذشته و در ۱۰سال ابتدایی انقلاب، موضوع امنیت ملی در کشورمان بیشتر در قالب نگاه‌های سنتی و کلاسیک یا سخت‌افزارانه به این موضوع پیگیری می‌شد که البته منطقی هم بود، کشوری که هشت سال درگیر جنگی نابرابر با بیش از ۳۰کشور دنیا بود، ناچار بود بر این اساس امنیت ملی خود را معماری کند ولیکن حداقل در ۳۰سال گذشته جمهوری اسلامی با هدایت رهبر انقلاب براساس یک استراتژی امنیت ملی مشخص و باچارچوب که رفت و آمد دولت‌ها تاثیری در آن ندارد در حال حرکت است؛ استراتژی‌ای که با هدف حراست از جمهوری اسلامی ایران و پیشبرد منافع ملی در خارج از کشور و در عین حال پاسخگو به چالش‌ها و فرصت‌ها در داخل طراحی شده و تغییر و تحولات در لایه‌های مختلف امنیت ملی در این ساختار است. براساس همین استراتژی مشخص امنیت ملی، امروز باتوجه به تغییر هندسه قدرت و نظم جدید بین‌الملل، جمهوری اسلامی در جایگاهی بسیار مهم قرار گرفته است.

رهبر معظم انقلاب سال گذشته به سه ویژگی مهم نظم جدید جهانی اشاره کردند که عبارتند از: «انزوای آمریکا، انتقال قدرت به آسیا، گسترش ایدئولوژی مقاومت و توسعه میدان‌های آن.» در هر سه این موارد نقش محوری ایران به‌عنوان کشوری قوی و تاثیرگذار دیده می‌شود. اتفاقات مهمی نظیر توافق ایران و عربستان با میانجیگری چین، تنظیم قراردادهای طولانی‌مدت همکاری ایران ـــ چین و ایران ـــ روسیه در حوزه‌های مختلف که با انگیزه‌های مشترک ایران و روسیه در مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا پیوند خورده است، تلاش برای حذف دلار از تعاملات اقتصاد بین‌الملل، بازگشت موفق و سربلند سوریه به اتحادیه عرب، توقف جنگ در یمن، نشست چهارجانبه برای حل و فصل ماجرای سوریه با حضور ایران، روسیه و ترکیه و موضوعاتی از این دست، همگی نشان از نقش مهم ایران در معادلات بین‌المللی و همچنین امنیت ملی ایران دارد که مشخصا براساس یک استراتژی ازپیش تعیین‌شده جلو می‌رود. تمامی شواهد بر کاهش قدرت و تأثیرگذاری آمریکا در سطح بین‌المللی دلالت دارد. ظهور قدرت‌های جدید مانند ایران، روسیه، چین و... این مفهوم را می‌سازد که نظم جهان به صورت کامل در حال تغییر است، جمهوری اسلامی ایران در این تغییر نظم بین‌المللی،دارای نقش کلیدی است و شورای‌عالی امنیت ملی به‌عنوان پیشران و بازوی اصلی اجرای استراتژی امنیت ملی نظام، جایگاهی بسیار مهم و نقش موثری دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها