نگاهی به بیداری و درخشش دختران با فرهنگ و قوانین ایرانی ــ اسلامی

مادران نسل آینده

روز دختر فرصتی است تا علاوه‌بر اشاره به نقش‌آفرینی دختران این سرزمین در عرصه‌های مختلف علمی و ورزشی به پرورش آنها در جامعه ایرانی ــ اسلامی پرداخت.
کد خبر: ۱۴۰۸۹۰۴
نویسنده نازنین میرزایی - گروه جامعه

دختران ایرانی با حفظ شئونات اسلامی و قوانین کشور در رقابت‌های جهانی هم حاضر می‌شوند و جایگاه مناسبی را کسب می‌کنند. بازگوکردن جایگاه زن ایرانی در دنیا برای دختران امروزی و پرورش پشتکار و این ویژگی‌های برجسته اهمیت بسیاری در عزت‌نفس فرزندان و پس از آن سربلندی و افتخارآفرینی برای کشور دارد.

دختران ما دستاوردهای خوبی در جهان به‌دست‌آورده و در کل جوانان ما در حوزه‌های مختلف ازجمله علمی و ورزشی در دنیا درخشیده‌اند. دختران بسیاری را داشته‌ایم که با حفظ حجاب خود عملکرد‌های بسیار خوبی داشتند و اگر اینها به این مسیر ادامه دهند، الگویی جهانی برای دخترهای جهان خواهند شد.

هویت ایرانی، ‌الگوی جهانی

فرشته روح افزا، کارشناس و پژوهشگر در حوزه زنان در گفت‌وگو با روزنامه «جام‌جم» درباره ویژگی‌های دختران در جامعه ایرانی ــ اسلامی اظهار می‌کند: «رشد شخصیتی دختران بسیار مهم است تا در کشورشان سربلند باشند بنابراین اهمیت این موضوع در تربیت نسل آینده تاثیر بسیاری دارد چراکه امروز دختران ما هرچه باشند، آینده جامعه ما هم همان خواهد شد. اگر دختر ما امروز فرهیخته، خوش‌فکر، اهل مطالعه، پاک با رعایت موازین شرعی و هوشمند باشد، نسل بعدی جامعه ما در آینده نیز به همین سمت پیش می‌رود چراکه این دختران، مادران نسل آینده هستند و جامعه آینده را همین افراد می‌سازند.»

این کارشناس ادامه می‌دهد: «فرزندان دختران امروز، نسل آینده کشور هستند، همچنان که دختران امروز در اثر تربیت به جایگاه کنونی خود رسیده‌اند. بنابراین موضوع پرورش دختران با هویت ایرانی ــ اسلامی باید برای دنیا به یک الگو تبدیل شود. دختران ما نشان داده‌اند که می‌توان دختر بود و در عرصه‌های مختلف با رعایت شخصیت و هویت فردی بدون این‌که ابزار جنسی باشند، موفقیت به‌دست‌آورد. دختران دنیا هم می‌فهمند آن چیزی را که اکنون به آنها می‌گویند درست نیست و متوجه می‌شوند که فقط در دنیای مد گشتن و بعضا مدل شدن راه صحیح برای زندگی نیست.»

جامعه به مادران توانمند و موفق نیاز دارد

از نگاه روح‌افزا، برگزاری نمایشگاه کتاب در کشورمان نشان داد که کتاب در این جامعه خریدار دارد. این موضوع نشان‌دهنده آن است که مردم ایران اهل تفکر هستند. اکنون جوانان ما نشان دادند که می‌خواهند در دانشگاه‌ها حضور پیدا کنند و تحصیلات و رتبه‌های خوبی به‌دست‌آورند، مقالات علمی بنویسند و در عرصه علمی مطرح باشند. این موضوع علاقه به پیشرفت علمی اهمیت بسیاری دارد. در اینجا باید پرسید که این موضوعات را چه کسانی به جوانان یاد داده و جواب مشخص است، این نسل از دامان مادران یعنی دختران دیروز پرورش ‌یافته‌اند.این پژوهشگر با بیان این‌که دختران امروز هم در آینده‌ای نه‌چندان دور مادر می‌شوند، می‌گوید: «اگر یک دختر ۱۴ساله بتواند هویت خود را پیدا و به‌درستی تفکر کند و با همان هویت صحیح خود در جامعه ظهور و بروز یابد و وقت، ذهن و عاطفه خود را خرج هجویات نکند، آینده بسیار خوبی ساخته می‌شود و این مادر در جامعه خیلی می‌تواند مفید باشد. اگر بخواهیم مادری فرهیخته را با کسی که نمی‌داند و تنها دغدغه‌اش آرایش و دکوراسیون و تفریحات سطحی است مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم فردی که برای رشد خود تلاشی نکرده، تربیت نسل آینده برای او اهمیت چندانی ندارد.»

روح‌افزا ادامه می‌دهد: «جامعه ما به مادرانی تحصیلکرده، موفق، هوشمند و توانا نیاز دارد و در این راستا باید همراهی و همکاری مناسب صورت گیرد تا به نقطه مورد نظر برسیم.»

دختران از نظر عاطفی در خانواده سیراب شوند

روح‌افزا درباره چگونگی پرورش دختران در جامعه ایرانی ــ اسلامی توضیح می‌دهد: «در این خصوص باید گفت که پدر و مادر از یک‌سو و سیاست‌های دولت از سوی دیگر در این مسیر باید همراه باشد. امام‌رضا(ع) می‌فرمایند که اگر پدر و مادری برای تحصیل پسر و دختر به‌طور یکسان هزینه کنند، اجر هزینه دختر نزد خداوند چهاربرابر است. از این حدیث درمی‌یابیم که یک دختر جامعه آینده را می‌سازد بنابراین تحصیل برای دختر واجب است.»

برنامه‌ریزی‌های مناسب برای پرورش صحیح دختران

این کارشناس حوزه زنان عنوان می‌کند: «دولت هم در پرورش دختران وظایفی دارد. در این راستا تمام قوا موظفند برنامه‌های خود را طوری تنظیم کنند که موضوع خانواده و زنان در برنامه‌ها اولویت داشته باشد. سیاست‌های ابلاغی زنان و خانواده از سوی رهبر معظم انقلاب را داریم که به‌درستی اهمیت دختر در آن سیاست‌ها آمده است، بنابراین نمی‌توانیم نسبت به این موضوع بی‌توجه باشیم.»روح‌افزا با تاکید با تاکید بر این‌که باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای پرورش صحیح دختران صورت گیرد، می‌گوید: «علاوه‌بر سه قوه، رسانه‌ها هم باید در این موضوع فعال عمل کنند. همچنین باید فرهنگ‌سازی از طریق فیلم و سینما هم صورت گیرد، صداوسیما باید در این خصوص فعال باشد چراکه دختران برای رشد به خوراک پاک و مطهر نیاز دارند.»

آموزش‌وپرورش باید در تربیت صحیح معلم کوشا باشد

روح‌افزا همچنین درباره نقش آموزش‌وپرورش در مسیر تعالی دختران عنوان می‌کند: «آموزش‌وپرورش و معلم در این موضوع نقش مهمی دارد، چراکه معلم خواه‌ناخواه الگوی دانش‌آموز است بنابراین آموزش‌وپرورش واقعا باید روی تربیت صحیح معلم کار کند هرچند که دانشگاه تربیت معلم داریم اما برای تربیت صحیح معلم کارهای بسیاری باید انجام شود به‌طورمثال اهمیت بسیاری دارد که یک معلم کلاس‌اول چگونه با دانش‌آموز رفتار کند، آیا با مهربانی به دانش‌آموز علم را منتقل کرده یا در این مسیر فرزند را تحقیر می‌کند.»

وی اظهار می‌کند: «به‌راحتی می‌توان روی موضوع پرورش دختران کار کرد و این موضوع برای کشور هم هزینه‌بر نیست، بنابراین باید در کتاب‌های درسی به دختران هویت‌های صحیح آنها را نشان دهیم. همچنین باید به سلامت روح و جسم و ورزش دختران اهمیت داد و مکان‌های امن را برای ورزش دختران در نظر گرفت. همان‌طور که مکان‌های مختلف را برای ورزشکاران مرد در نظر گرفته‌ایم، برای زنان هم یک محیط سالم و مجزا در نظر گرفته شود. همچنین رسانه‌هایی برای خوراک‌رساندن به دختران باید اختصاص داد. سیاست‌های فرهنگی ما باید به‌طور مجزا روی پرورش دختران برنامه‌ریزی صحیح داشته باشد و امیدوارم زیر بال تربیتی حضرت‌فاطمه(س)، دخترانی مانند حضرت‌زینب(س) و حضرت‌معصومه(س) داشته باشیم که مادران خوبی برای آینده باشند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها