دیپلماسی دفاعی دریایی جمهوری اسلامی ایران چطور در دنیا تصویرسازی کرد؟

برمدار اقتدار

دیپلماسی دفاعی دریایی جمهوری اسلامی ایران که بر مدار صلح پایه‌‌گذاری شده برای رسیدن به چشم‌انداز اصلی و اهداف دریایی کلان یک مسیر طولانی را طی کرده است و در همین بستر ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا که توسط متخصصان وزارت دفاع ساخته شده است و ناوبندر مکران پس از هشت ماه دریانوردی و طی بیش ۶۵‌هزار کیلومتر مسیر دریایی که با هدف طی یک دور ۳۶۰‌درجه دور کره زمین بود، روز شنبه با پایان ماموریت به وطن بازگشت و در بندرعباس پهلو گرفت، روندی که به تعبیر سرلشکر باقری عملیات ۳۶۰‌درجه ارتش، سرآغاز تاریخ قدرت دریایی ایران اسلامی است.
دیپلماسی دفاعی دریایی جمهوری اسلامی ایران که بر مدار صلح پایه‌‌گذاری شده برای رسیدن به چشم‌انداز اصلی و اهداف دریایی کلان یک مسیر طولانی را طی کرده است و در همین بستر ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا که توسط متخصصان وزارت دفاع ساخته شده است و ناوبندر مکران پس از هشت ماه دریانوردی و طی بیش ۶۵‌هزار کیلومتر مسیر دریایی که با هدف طی یک دور ۳۶۰‌درجه دور کره زمین بود، روز شنبه با پایان ماموریت به وطن بازگشت و در بندرعباس پهلو گرفت، روندی که به تعبیر سرلشکر باقری عملیات ۳۶۰‌درجه ارتش، سرآغاز تاریخ قدرت دریایی ایران اسلامی است.
کد خبر: ۱۴۰۸۸۸۹
نویسنده فرشته مسلمی - روزنامه نگار

ناو‌گروه۸۶ متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناو‌بندر مکران دارای نمایندگانی از ۲۹استان کشور است که ماموریت خود را از ۲۹شهریور پارسال آغاز کرد. این ناو‌گروه در طول انجام ماموریت خود چهار مرتبه از خط‌استوا عبور کرد و در مدت ماموریت خود در بندرهای بمبئی هندوستان، بندر جاکارتا، بندر ریودوژانیرو، بندر کیپ‌تاون و صلاله پهلوگیری کرده و از تنگه مالاکا،‌ دریای سلبس، اقیانوس آرام، تنگه ماژلان، اقیانوس اطلس، اقیانوس هند و دریای عمان گذر کرد.

این نخستین ناو‌گروه جمهوری اسلامی ایران بوده که با عبور از اقیانوس آرام به دور زدن کره زمین اقدام کرده و وارد قاره آمریکا شده که نشان‌دهنده توانمندی متخصصان داخلی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرچم کشورمان را در سراسر پهنه این سیاره آبی به اهتزاز در آورده و اقتدار و توان کشور را به نمایش گذاشت و در مسیر بازگشت خود در محدوده خلیج عدن ماموریت اسکورت شناورهای تجاری را انجام داد. نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با انجام این ماموریت طولانی نشان داد هر جا منافع کشورمان اقتضا کند حضور دارد.

به گفته فرمانده ناوشکن دنا، مأموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نمایش اقتدار و توانمندی صنعت دریایی و توان مهندسان دریانوردی کشورمان بود که در این مأموریت به ظهور رسید. در پهلوگیری‌ها، برای میزبانان جای تعجب داشت که ناو دنا ساخت ایران در حال انجام مأموریت است.

از خفت پهلوی تا دنای ایرانی

اما علت تعجب دنیا از ابهت دنای ایرانی چیست؟ این موضوع به قبل از انقلاب برمی‌گردد. وقتی ایران تا پیش از انقلاب اسلامی نیروی دریایی نداشت یا فقط برای خدمت به آمریکا و انگلیس بود که وارد این وادی می‌شد و همین سبب شد آنها مانع از قدرت گرفتن نیروی دریایی کشورمان شوند، دقیقا چنین پیشینه‌ای باعث می‌شود ساخت ناوگروهی به این عظمت آن هم در اوج تحریم‌ها موضوع بسیار پیچیده‌ای باشد.

یعنی نیرویی که در زمان پهلوی خفت کشید، پس از پیروزی انقلاب اسلامی از تهدید و جنگ به شگفتی‌آفرینی در عرصه تولید ناو و از مصادره نفتکش‌ها و دخالت غربی‌ها به سفر دور دنیا رسید.البته حضور ایران در دریا و شکل‌گیری قدرت دریایی، هرچند در دوره صفویه و با اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس و جزیره هرمز کلید خورد اما مداخله انگلیسی‌ها عاملی بود که این موضوع به سرانجام نرسید و وقتی هم قاجار به آخر خط رسید و همزمان با جنگ جهانی اول، انگلیس تنها برای حفظ منافع خود اقدام به تشکیل پلیس جنوب در ایران کرد تا از سواحل و بنادر ایران به‌نفع خود بهره‌برداری کند.

درواقع پول ملت در راه حفظ منافع بیگانگان صرف شد و این وضعیت در دوره پهلوی هم ادامه داشت، البته در آن زمان نیروی دریایی ایران با خرید تجهیزات مدرن از آمریکا و انگلیس قدرت گرفت اما توان آن در راستای حفظ منافع آمریکا و تبدیل شدن ایران به ‌ژاندارم منطقه و خلیج‌فارس بود و پهلوی دوم هم با خیانتی تاریخی بحرین را از ایران جدا کرد.

انقلاب در توان دریایی

انقلاب اسلامی ایران سبب شد نخستین گام‌های بومی شدن قدرت دریایی ایران برداشته شود و قدرت نوپای دریایی ایران در دهه ۶۰ پس از پیروزی انقلاب اسلامی با جنگ تحمیلی عراق و حملات ناوهای آمریکایی در خلیج‌فارس مواجه شد. هرچند در این دوره ضرباتی به نیروی دریایی ایران وارد شد اما مقاومت نیروهای دریایی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مانع از توقف رشد توان دریایی ایران شد. داستان اصلی اما پس از پایان جنگ تحمیلی شروع شد که سپاه به نیرویی قوی در دفاع از مرزهای آبی ایران در خلیج‌فارس تبدیل شد و ارتش هم نقش قدرت برون‌مرزی دریایی را به‌عهده گرفت.

در باب توانمندی و دست برتر ایران اگر خاطرتان باشد فقط یک مورد دستگیری ملوانان متجاوز و توقیف نفتکش انگلیسی بود که نتیجه قدرت‌ و اقتدار دریایی ایران سبب شد دشمن به‌دلیل تجاوز به حریم آبی ایران شکست‌خورده و خجالت‌زده شود. یا مورد دیگر دستگیری ملوانان متجاوز آمریکایی و انگلیس در مرزهای آبی ایران بود تا اقدام تفنگداران نیروی دریایی سپاه در مرداد ماه پیشین برای توقیف نفتکش انگلیسی متخلف که باعث شد نفتکش ایرانی آزاد شود، نشان‌دهنده اقتدار نیروی دریایی کشورمان است.

عبور از ۳ توفان سهمگین

بنابراین اکنون نیروی دریایی کشورمان به چنان عظمت و قدرتی دست یافته که نه‌تنها ناوبندر می‌سازد و در بندرگاه‌های دنیا پهلو می‌گیرد بلکه سبک جدیدی از اقتدار دریایی یک کشور را پایه‌گذاری کرده است و شنیدن جزئیات این اقتدار از زبان فرمانده نیروی دریایی ارتش نکته‌های قابل‌تامل بسیاری دارد.‌ بنا به گفته دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، ناوگروه ۳۶۰ از سه توفان سهمگین با موفقیت گذشت؛ توفان‌هایی که در یکی از آنها، یکی از ناوشکن‌های کشور‌های همسایه غرق شد.

ناوشکن دنا که برای «۲۸ درجه کجی» طراحی شده است، در مأموریت خود به دور کره زمین، «۴۸ درجه کجی» را در شرایط توفان تجربه کرد و از میدان مواجهه با شرایط سخت، سربلند بیرون آمد.

این موفقیت بزرگ و طی کردن مسیری به طول بیش از ۶۵ هزار کیلومتر در دریا‌ها و اقیانوس‌های جهان که باعث شد نام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ردیف قدرت‌های دریایی جهان قرار گیرد، علاوه بر تدابیر فرمانده معظم کل قوا، تمهیدات فرماندهان نداجا و تلاش‌های جهادگونه کارکنان دریادل ناوگروه ۸۶، مرهون زحمات دانشمندان، متخصصان و تک‌تک تکنیسین‌ها و کارکنان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است.

آن‌طور که دریادار ایرانی می‌گوید متخصصانی که با طراحی و تولید ناوشکن تمام‌ایرانی دنا زمینه انجام مأموریت‌های بزرگ و افتخارآفرینی را برای دریادلان نیروی دریایی کشورمان فراهم کردند.

این توفیق، زمانی بزرگ‌تر جلوه می‌کند که در نظر داشته باشیم کشورمان سال‌هاست در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه نظامی در تحریم به‌سر می‌برد و دشمنان ملت ایران با مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی در مسیر پیشرفت این ملت، همواره تلاش کرده‌اند تا ایران اسلامی را کشوری ضعیف و وابسته نگه‌دارند.

صنعت دفاعی علاوه بر تجهیز نیروی دریایی کشورمان به پیشرفته‌ترین و به‌روزترین سامانه‌ها و تجهیزات مورد نیاز، در تجهیز سایر مجموعه‌های نیروهای مسلح در حوزه‌های مختلف زمینی، هوایی و پدافندی نیز عملکرد درخشانی داشته است و درمجموع می‌توان گفت تحقق شعار «ما می‌توانیم»، خوداتکایی و خودکفایی نیرو‌های مسلح کشورمان ماحصل اطمینان به جوانانی است که با مجاهدت علمی خود، راه رسیدن به قله‌های افتخار و پیشرفت را برای ملت ایران هموار کردند.

عملیات ۳۶۰ درجه ارتش، سرآغاز تاریخ قدرت دریایی

سرلشکر محمد باقری هم در مراسم استقبال از ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی گفت: ایران برای نشان دادن عزت و سربلندی و تحقق اهداف خود راهی جز طی کردن مسیر اقتدار ندارد و در این مسیر، اقتدار دریایی مهم‌ترین عامل اقتدار کشور است. وی ادامه داد: ایران برای تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین قدرت دریایی جهان چیزی کم ندارد و سواحل طولانی، صنایع توانمند داخلی، مردمی با فرهنگ دریایی و رزمندگان و دلاوران و فرماندهانی که بدون خوف دل به دریا می‌سپارند بخشی از مواهبی است که ایران از آنها برخوردار است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: هم‌اکنون کشورهایی هستند که با ثروت و تسلیحات خود می‌توانند چنین اقدامی را انجام دهند اما اراده و جسارت آن را ندارند و این نیروی دریایی دلاور ایران است که در اوج تحریم‌ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی و تبلیغی و نظامی، چنین مسیری را طی می‌کند. به گفته این فرمانده عالی نظامی، آمارهای این عملیات استثنایی و بی‌نظیر است و کشورهایی که در ابتدا می‌‌ترسیدند ناوگروه ۸۶ در سواحل کشورشان پهلو بگیرد با مشاهده اقتدار آنان، برای استقبال از این ناوگروه آغوش باز کردند.سرلشکر باقری تصریح کرد: جوانانی که در مدت هشت‌ماه با ایمان و شجاعت و ایثار و وطن‌پرستی چنین افتخاری را رقم زدند یک سرمایه بزرگ معنوی هستند که در آینده می‌‌توانند مسئولیت‌های مهم‌تری را به‌عهده بگیرند.

وی تاکید کرد: این سرآغاز یک تاریخ جدید برای رشد قدرت دریایی جمهوری اسلامی است که با اقتدار تداوم خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها