جنگل ابر در استان سمنان از زیستگاه‌های منحصر به فرد کشور و جهان است که سال‌هاست در مورد احداث جاده در این جنگل بحث‌هایی وجود دارد.
جنگل ابر در استان سمنان از زیستگاه‌های منحصر به فرد کشور و جهان است که سال‌هاست در مورد احداث جاده در این جنگل بحث‌هایی وجود دارد.
کد خبر: ۱۴۰۸۷۳۷
نویسنده سجاد مرسلی | گروه ایران

با توجه به این که محور ترانزیت مشهد - گرگان از این جنگل می‌گذرد، بحث بر سر احداث جاده و طبیعتا مخالفت سازمان حفاظت محیط‌زیست همیشه مطرح بوده است. یکی از مهم‌ترین عواقب احداث جاده، تلف‌شدن گونه های مختلف جانوران و به‌خصوص تعدادی گونه پلنگ است.نمونه بارز صدمه‌خوردن حیوانات را باید در جاده گلستان جست‌وجو کرد؛ جایی که جاده از دل جنگل گلستان می‌گذرد و بیشترین تلفات جانوران در این منطقه ثبت شده است. ناگفته نماند سال‌های زیادی است که گروهی می‌خواهند جاده‌ای را از دل جنگل ابر عبور دهند، اما در اوایل دهه ۹۰ هم فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با احداث جاده در این منطقه مخالفت کرد. در آن زمان نماینده مردم علی‌آباد برای احداث جاده حدفاصل این شهر و شاهرود نامه‌ای را تنظیم و به امضای ۱۵۱نفر از نمایندگان رساند، اما پس از طرح احداث این جاده در جنگل ابر به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری مهم در این جنگل بحث‌هایی پیرامون این پروژه مطرح شد. با این که وجود جاده‌ای برای ارتباط بین شهرهای علی‌آباد در استان گلستان و شاهرود در استان سمنان جزو دغدغه‌های مردم است اما باید جاده به صورتی احداث شود که به محیط‌زیست آسیبی نرسیده و در عین حال مسیر ارتباطی شکل بگیرد. در آن زمان پس از بازدید میدانی نمایندگان از جنگل ابر و مسیرهایی که برای احداث جاده در این جنگل در نظر گرفته شده بود ضمن احترام به دغدغه برای احداث جاده، نظر قطعی کمیسیون این شد که به استناد قانون صیانت جنگل‌ها، جاده‌ای در این جنگل احداث نشود.

حفاظت از جنگل توسط گردشگران
با این که بیش از یک دهه است برخی نمایندگان به دنبال کشیدن جاده در جنگل هیرکانی هستند، اما یک بار دیگر رئیس سازمان محیط‌زیست به صراحت مخالفت خود را برای انجام این کار اعلام کرد.
علی سلاجقه در خصوص شرایط جنگل ابر شاهرود و شائبه جاده‌کشی در آن توضیح داد که سال ۸۹ که برخی نمایندگان به دنبال ادامه جاده بودند به صراحت مخالفت خود را اعلام کردیم و اجازه جاده‌کشی در جنگل هیرکانی داده نشد، لذا معتقدیم طبیعت‌گردی باید مبتنی بر شرایط حاکم بر منطقه باشد و چیزی به آن اضافه نکنیم. وی با بیان این که در حوزه مدیریت بهتر این مجموعه از بُعد فرهنگی می‌بایست ورود کرد ابراز داشت: در این خصوص می‌توان شرایطی را در جنگل ابر ایجاد کرد که آموزش نیروهای موجود در موضوع حفاظت از جنبه‌های مختلف در اولویت قرار گیرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها