ماهیت بازی غرب با ماجرای فروش پهپادها سیاسی است
یك كارشناس مسائل روسیه در گفت و گو با جام‌جم آنلاین:

ماهیت بازی غرب با ماجرای فروش پهپادها سیاسی است

آمریکایی‌ها گرچه در بحران اوکراین تلاش دارند از اقداماتی که منجر به درگیری مستقیم واشنگتن و مسکو شود، بپرهیزند اما هر چند وقت یک‌بار شاهد انتشار اخبار و گزارش‌هایی هستیم که نشان می‌دهد اقدامات آمریکا علیه روسیه در شرایط فعلی، تنها محدود به حمایت‌های نظامی و مالی و دیپلماتیک نیست بلکه آمریکا در جبهه‌های مختلف در حال فعالیت علیه روسیه است.
آمریکایی‌ها گرچه در بحران اوکراین تلاش دارند از اقداماتی که منجر به درگیری مستقیم واشنگتن و مسکو شود، بپرهیزند اما هر چند وقت یک‌بار شاهد انتشار اخبار و گزارش‌هایی هستیم که نشان می‌دهد اقدامات آمریکا علیه روسیه در شرایط فعلی، تنها محدود به حمایت‌های نظامی و مالی و دیپلماتیک نیست بلکه آمریکا در جبهه‌های مختلف در حال فعالیت علیه روسیه است.
کد خبر: ۱۴۰۸۲۰۲
نویسنده ​​​​​​​سعید سبحانی | گروه بین‌الملل

آن‌طور که در گزارش‌ها آمده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در اقدامی کاملا آشکار، تلاش جدیدی را برای جذب جاسوس در روسیه آغاز کرده‌است. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در این چارچوب با انتشار ویدئوهای تبلیغاتی در تلگرام تلاش می‌کند روس‌ها را برای جاسوسی برای آمریکا جذب کند. سیا در معرفی کانال تلگرامی جدید خود که با این هدف ایجاد شده، گفت: عوامل سیا کانال خودِ آژانس را در برنامه پیام‌رسان محبوب ایجاد کردند. در یک ویدئوی تبلیغاتی به زبان روسی که در تلگرام منتشر شده، سیا اعلام کرد که به ویژه به دنبال جمع‌آوری اطلاعات درباره اقتصاد روسیه یا مقامات ارشد این کشور است. به گزارش تاس، مقامات سیا در گفت‌وگو با خبرنگاران سی‌ان‌ان تایید کردند که انتظار دارند محتوا و ویدئوهای آنها در تلگرام به ترغیب روس‌ها برای ارائه اطلاعاتی که آمریکا نیاز دارد، کمک کند. پیشتر در ماه مارس هم روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد سیا در تلاش برای استخدام کارکنان سفارت روسیه در واشنگتن تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی را به تلفن‌های هوشمند فعال در سفارت روسیه یا مکان‌های مجاور آن ارسال می‌کند.
به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند که فرصتی بی‌سابقه برای متقاعد کردن روس‌های ناراضی از جنگ اوکراین برای به اشتراک گذاشتن اسرارشان ایجاد شده‌است. ویدئوی به اشتراک گذاشته‌شده با دستورالعمل‌هایی درباره چگونگی ارتباط با سیا به صورت ناشناس و ایمن به پایان می‌رسد. ویدئوی مذکور بعد از تلگرام در سایر رسانه‌های اجتماعی سیا مثل یوتیوب، توییتر، اینستاگرام و فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شده‌است.
طبق گزارش شبکه آمریکایی، مقام‌های دخیل در این پروژه گفتند «حمله روسیه به اوکراین گشایشی تاریخی ایجاد کرده تا روس‌ها به طرف ما بیایند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیارمان قرار دهند.» این اقدام پس از تلاش استخدامی قبلی در پی آغاز درگیری‌ها در اوکراین صورت می‌گیرد که مقامات آمریکایی مدعی هستند موفقیت‌آمیز بوده‌است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به ویدئوی تبلیغاتی سیا گفت همه ما به خوبی می‌دانیم سیا و سایر سرویس‌های اطلاعاتی غربی فعالیت خود را در خاک کشورمان کاهش نمی‌دهند.
وی تاکید کرد: سرویس‌های ویژه روسیه فعالیت‌های اطلاعاتی غرب را رصد و پیگیری می‌کنند.

برنامه آمریکا برای ترور فرماندهان واگنر
انتشار ویدئوی جنجال برانگیز در شرایطی صورت گرفته که تنش‌های مسکو و غرب همچنان خبرساز است؛ تنش‌هایی که با جنگ اوکراین و حمایت‌های همه‌جانبه تسلیحاتی، اطلاعاتی و اقتصادی آمریکا و متحدانش از اوکراین و فشارهای بی‌سابقه آنها علیه روسیه به نقطه اوج خود رسیده‌است. از جمله اقدامات ضد روسی دیگری که در هفته‌های اخیر علنی شده برنامه مخفیانه آمریکا برای ترور فرماندهان گروه واگنر است. واگنر، یک شرکت نظامی خصوصی روسیه است و طبق گزارش‌ها مقام‌های آمریکایی برای جلوگیری از نفوذ این شرکت در آفریقا، قصد کشتن فرماندهان آن را داشته‌اند. روزنامه آمریکایی واشنگتن پست این موضوع را با استناد به اسنادی که یک افسر گارد ملی نیروی هوایی آمریکا به بیرون درز داده، گزارش کرده‌است. در بخشی از این مجموعه اسناد، سناریوهایی که در آنها مقام‌های پنتاگون درباره روش‌های مختل کردن فعالیت‌های گروه واگنر پیشنهاد کرده‌اند، تشریح شده‌است. از جمله این سناریوها کشتن فرماندهان این گروه بوده‌است. آمریکایی‌ها علاوه بر این درباره ارائه اطلاعات به اوکراین درباره فرماندهان این گروه در آفریقا هم بحث کرده‌اند.

تحرکات در آسیای‌میانه
همزمان با شدت گرفتن تنش‌های مسکو و غرب بر سر جنگ اوکراین، یک مقام ارشد روسیه در سخنرانی برای اندیشکده «باشگاه گفت‌و‌گوی والدای» این کشور درباره تحرکات ضد روسی غربی‌ها در منطقه آسیای‌میانه هشدار داد.
به گزارش اسپوتنیک، میخائیل گالوژین، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد آمریکا و ناتو در تلاش هستند در آسیای مرکزی جای پا باز کرده و از این منطقه، مرزهای جنوبی روسیه را تهدید کند. این دیپلمات ارشد مسکو به حاضران در نشست دیروز باشگاه گفت‌و‌گوی والدای گفت: آمریکا و ناتو در تلاش هستند کشورهای آسیای مرکزی را در برنامه‌ها و آموزش‌های به اصطلاح «شریک» وارد کنند و آنها از صحبت کردن درباره احیای رزمایش‌های مشترک در منطقه و استقرار زیرساخت‌های نظامی خود دست نمی‌کشند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها