مسیر ناوگروه۸۶ در دور دنیا چه سختی‌هایی داشت؟

عبور دنا از توفان مرگ

ایران از سال۸۶ با اتفاقاتی که برای شناور کشورمان رخ داد و دزدان دریایی شناور ما را سرقت کردند، با دستور فرمانده کل قوا به سمت برقراری امنیت کشتیرانی رفت و از آن روز تاکنون حدود ۵۰۰۰ شناور خودی را اسکورت کرده‌ایم، نکته مهم این است که حضور نیروهای مسلح در عمق اقیانوس‌ها فقط برای برقراری امنیت خودمان نیست بلکه به هر شناوری که درخواست کمک داشته باشد، کمک می‌کنیم.
ایران از سال۸۶ با اتفاقاتی که برای شناور کشورمان رخ داد و دزدان دریایی شناور ما را سرقت کردند، با دستور فرمانده کل قوا به سمت برقراری امنیت کشتیرانی رفت و از آن روز تاکنون حدود ۵۰۰۰ شناور خودی را اسکورت کرده‌ایم، نکته مهم این است که حضور نیروهای مسلح در عمق اقیانوس‌ها فقط برای برقراری امنیت خودمان نیست بلکه به هر شناوری که درخواست کمک داشته باشد، کمک می‌کنیم.
کد خبر: ۱۴۰۷۸۲۷
نویسنده مریم عاقلی - گروه سیاسی

حالا با چنین راهبردی ناوگروه۸۶ نیروی دریایی ارتش مهر سال۱۴۰۱حرکت خود را به دور کره زمین آغاز کرد و پیام این ناوگروه هم صلح و دوستی برای همه ملت‌های جهان بوده است. در حال حاضر ناوگروه۸۶ نه تنها توانسته ماموریت خود را به خوبی و با موفقیت انجام دهد بلکه توانسته در حین دریانوردی به اقدامات و دستاوردهای مهمی دست یابد که این موضوعات را در گفت‌و‌گو با دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش بررسی کردیم.

دریادار شهرام ایرانی معتقد است: ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش نقطه عطفی برای صنعت دریایی کشور محسوب می‌شود چون فرمانده معظم کل قوا طی چهار دهه اخیر تاکیدات فراوانی در حوزه دریا داشته‌اند. ایده ماموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش از فرمانی مبنی بر لزوم انجام دریانوردی‌‌های طولانی ‌مدت ناشی می‌شود و اولین پیام آن اعلام اقتدار شما در عرصه دریاست. از سوی دیگر نیروی دریایی در جهان ویترین یک کشور است که می‌تواند همه توانمندی‌های مردم آن کشور را در یک قاب ارائه کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: مهم‌ترین اعزامی که نیروی دریایی تا کنون در صحنه بین‌المللی توانسته‌ انجام دهد این بوده که برای نخستین مرتبه در تاریخ ایران قادر شدیم با به کارگیری دانش‌های نوین و تجهیزات به‌روز یک ناوگروه را متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا که حاصل تلاش همه دانشگاهیان و دانشمندان ایران است به دور کره زمین چرخیده و ۲۱۳ روز عملیاتی را پشت سر بگذاریم و این ناوگروه هم اکنون در مسیر خلیج عدن ماموریت اسکورت نفتکش‌ها را در دستور کار دارد.
وی با یادآوری این نکته که این ماموریت برای ناوگروه ۸۶ از مهرماه ۱۴۰۱ آغاز شد و از بندرعباس به سمت شرق حرکت و برای اولین مرتبه بیشترین عرض اقیانوس آرام را بدون هیچ حادثه‌ای طی کرده است، گفت: مسیری که این ناوگروه عزیمت کرد، برای نخستین بار بود و توانسته رزمایش مشترک ارتش انقلابی را در سال ۱۴۰۱ با اجرای تمام تمریناتی که برایش مشخص شده بود، اجرایی کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در عین حال افزود: مسیر ناوگروه۸۶ بسیار سخت بود؛ هرچند سختی این مسیر این‌گونه نبود که نشود آن را طی کرد بلکه تجهیزاتی که برای انجام این ماموریت استفاده شد اگر با هوشمندی در محیط قرار نمی‌گرفت، ممکن بود آسیب ببیند و این تجربه اکنون در جهان وجود دارد و اگر ناوشکن دنا در این ماموریت از توفانی عبور کرد، شناور کشور دیگری در همان توفان غرق شد.
دریادار ایرانی تصریح کرد: در حوزه اقیانوس آرام، مسیر دریانوردی که ایرانی‌ها در آن حضور دائم داشته باشند را نداشته و نداریم، از این رو ما نمی‌توانستیم درباره چگونگی این مسیر و شرایط اقیانوس آرام با خارجی‌ها مشورت کنیم لذا مطالعات ما با استفاده از منابع موجود انجام شد و در بررسی‌های خود فقط توانستیم دو کاپیتان ایرانی پیدا کنیم که با نفتکش‌های سنگین بخشی از این مسیر را طی کرده بودند هرچند این مشورت برای ما چندان امیدبخش نبود چون این دو نفر وقتی تناژ واحدهای ما را متوجه شدند، گفتند اصلا فکرش را نکنید چراکه امکان عبور وجود ندارد. به گفته وی اورهال دنا و مکران در مسیر دریانوردی به دور کره زمین دستاورد مهم بعدی بود؛ چراکه کار مهم کارکنان ناوگروه در طول مسیر، انجام کارهای اورهال و باز آمادی تجهیزاتی بود که نکته بسیار مهمی است و این مساله کمک کرد تا تجهیزات برای ادامه مسیر سرحال شوند. دریادار ایرانی درباره توقفگاه‌های بعدی ناوگروه ۸۶ هم گفت که این موضوع بستگی به شرایط عملیاتی آینده ما دارد، زیرا این ناوگروه یک ناوگروه رزمی، اطلاعاتی و عملیاتی است اما تا این لحظه مسافتی بیش از ۷۰ هزار کیلومتر پیموده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها