قرارداد کمپ دوید اولین گام سازش در برابر رژیم صهیونیستی بود
یک کارشناس حوزه غرب آسیا در گفتگو با جام جم آنلاین:

قرارداد کمپ دوید اولین گام سازش در برابر رژیم صهیونیستی بود

هفتاد و پنجمین سالگرد روز نکبت با چاشنی ضعف و استیصال صهیونیست‌ها

فروپاشی یک نکبت

رژیم اشغالگر قدس در هفتاد و پنجمین سالگرد روزنکبت، دچار ترس مزمنی درخصوص تحولات داخلی، منطقه‌ای و پیرامونی خود شده است.
رژیم اشغالگر قدس در هفتاد و پنجمین سالگرد روزنکبت، دچار ترس مزمنی درخصوص تحولات داخلی، منطقه‌ای و پیرامونی خود شده است.
کد خبر: ۱۴۰۷۸۲۰
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

از یک سو، موشک‌های مقاومت یکی پس از دیگری در حال فرود به تل‌آویو و دیگر مناطق اراضی اشغالی بوده و از سوی دیگر، بحران‌های داخلی لحظه‌ای صهیونیست‌ها را رها نمی‌کند و آنها را به سوی سقوطی ابدی و اضمحلالی همیشگی رهنمون می‌سازد. اخراج دسته‌جمعی فلسطینیان از منازل و سرزمین مادری خود در سال۱۹۴۸ یا «روز نکبت» زخمی باز در تاریخ و حافظه فلسطین است. زخمی که البته در آینده‌ای نزدیک و با سقوط رژیم اشغالگر قدس، شاهد بهبود آن خواهیم بود.

آغاز یک نکبت
شکست اعراب در جنگ شش روزه با رژیم اشغالگر قدس، کشتار جمعی دهشتناک صبرا و شتیلا، انعقاد پیمان صلح اسلو و نسل‌کشی فلسطینیان در غزه و کرانه باختری، جملگی منبعث از همان روز اشغال فلسطین یا روز نکبت هستند. بی‌دلیل نیست که از این روز، با عنوان یک پرونده تاریک بشری و منطقه‌ای یاد می‌شود. روزنکبت، برخلاف نام‌گذاری آن محدود به یک روز یا ۲۴ ساعت نمی‌شود. در حقیقت، ما از یک دوره تاریک چند ماهه سخن می‌گوییم که مصادف با اخراج اجباری ۷۵۰ هزار فلسطینی از سرزمین‌شان است که این تعداد در آن زمان دو سوم جمعیت کشور فلسطین را تشکیل می‌داد. بنابراین روز نکبت، دوره‌ای زمانی است که در آن صهیونیست‌ها دست به نسل‌کشی فلسطینیان، آواره سازی آنها از سرزمین آبا و اجدادی و تثبت حضور نامشروع و غیرقانونی خود در فلسطین زدند. هری ترومن، رئیس جمهور وقت آمریکا، سریعا رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت شناخت و تاکید کرد که حمایت از اسرائیل، یک راهبرد کلان و ثبات در سیاست خارجی کشورش محسوب می‌شود. از آن زمان تاکنون، سران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه نه‌فقط حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی را سرلوحه و شاخصه سیاست مذاخله گرایانه خود در جهان قرار داده‌اند، بلکه خود نیز به متغیری وابسته به تل‌آویو تبدیل شده‌اند! مانور بی و حد و حصر لابی صهیونیستی آیپک در آمریکا و فعالیت لابی‌های سوسیال ـــ‌ صهیونیست و محافظه کارـــ صهیونیست درکشورهای گوناگون اروپایی نشان دهنده سلطه اختاپوسی صهیونیست‌ها بر جریانات قدرت در غرب است.

پیمان‌های ننگین
در این میان، آمریکا و بازیگران اروپایی تلاش زیادی در راستای تثبیت صهیونیست‌ها در فلسطین و به رسمیت شناختن آنها در جهان صورت دادند اما با سدی محکم به نام ملت‌های آگاه و جبهه مقاومت مواجه شدند. پیمان اسلو با نام رسمی بیانیه اعلام اصول اولویت‌های موقت دولت خودگردان (نخستین موافقت‌نامه رودرروی حکومت اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) بود که سال ۱۹۹۳ به امضای دو طرف رسید. پیمان اسلو تلاشی برای تعیین یک چارچوب مشخص بود که به حل‌وفصل کامل منازعه رژیم صهیونیستی و فلسطین بینجامد. مذاکراتی که منجر به امضای این پیمان شد به‌طور مخفیانه در اسلو، پایتخت نروژ انجام شد و در ۲۰آگوست۱۹۹۳ به پایان رسید. با وجود خوشبینی رهبران سازمان آزادیبخش فلسطین، سران رژیم صهیونیستی به هیچ کدام از تعهدات‌شان عمل نکردند و هر روز درخواست دریافت امتیازات بیشتری را مطرح کردند. سرنوشت این پیمان چیزی جز شکست نبود.کمپ‌دیوید۲ نیز به رشته مذاکرات به اصطلاح صلح خاورمیانه در سال ۲۰۰۰ که در کمپ‌دیوید برگزار شد، اطلاق می‌شود.طرف‌های این مذاکرات بیل کلینتون رئیس‌جمهور وقت آمریکا، ایهود باراک نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی و یاسر عرفات رئیس وقت تشکیلات خودگردان فلسطین بودند. این مذاکرات در نهایت با شکست مواجه شد.

شکست گفتمان سازش با دشمن صهیونیستی
مقامات صهیونیستی، آمریکایی و برخی کشورهای عربی مخالف گفتمان مقاومت در طول سال‌های اخیر، نهایت تلاش خود را برای ترسیم و عملیاتی کردن منظومه‌سازش به کار گرفتند تا این شاکله و ساختار تهی از حقیقت و انسانیت را در میان افکار عمومی دنیا تثبیت کنند. عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم اشغالگر قدس نیز معطوف به همین هدف صورت گرفت. تثبیت گفتمان سازش، معنایی جز وادادگی و تباهی برای مسلمانان نخواهد داشت. از این رو هرگونه اقدام‌جمعی در دفاع از حریم قدس‌شریف و آزادی آن از لوث وجود اشغالگران، گامی در مسیر نقض و ابطال کلیت و اجزای شکل‌دهنده منظومه‌سازش و در مقابل، تقویت ارکان و اتصالات منظومه ‌مقاومت محسوب می‌شود.

غلبه گفتمان مقاومت بر گفتمان سازش
در اینجا با کلید واژه‌ای تحت عنوان گفتمان مقاومت مواجه هستیم. قدس‌شریف به‌عنوان قبله‌گاه اول مسلمانان جهان، نه صرفا حکم یک مکان مقدس بلکه نماد یک حرکت جمعی در مسیر پاکسازی منطقه از لوث دشمن غاصب صهیونیستی محسوب می‌شود. تاکید می‌شود آزادی قدس‌شریف منبعث و مولود گفتمان مقاومت محسوب می‌شود. رژیم اشغالگر قدس و حامیان آن، بارها تلاش کرده‌اند با تسخیر قدس‌شریف و تثبیت این اقدام اشغالگرایانه، گفتمان مقاومت را به حاشیه رانده و حتی تلاش کنند تصاحب مسجد‌الاقصی و بیرون‌راندن فلسطینیان از سرزمین‌شان را به مثابه یک حقیقت غیرقابل‌تغییر جلوه دهند. بدیهی است تکیه بر گفتمان مقاومت و بازتولید آن از طریق حضور در راهپیمایی روز قدس و دیگر تحرکات جمعی در حمایت از قدس‌شریف، این نقشه دشمنان قسم‌خورده جهان اسلام را با شکست و تباهی مواجه خواهد کرد. امروز در هفتاد و پنجمین سالگرد فرا رسیدن روز نکبت، موشک‌های مقاومت یکی پس از دیگری آسمان تل آویو و حیفا را می‌شکافد و پیام پیروزی نهایی ملت فلسطین بر دشمن غاصب صهیونیستی را به جهانیان مخابره می‌کند. آری! این یک سرنوشت محتوم است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها