برای نخستین بار جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعلام رئیس شورای حقوق بشر، به عنوان رئیس نوزدهمین اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد.
برای نخستین بار جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعلام رئیس شورای حقوق بشر، به عنوان رئیس نوزدهمین اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد.
کد خبر: ۱۴۰۷۷۶۲

علی بحرینی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در ژنو قرار است ریاست این جلسه را در روزهای ۱۱ و ۱۲ آبان ۱۴۰۲ برعهده خواهد داشت و در این جلسه، موضوع نقش علم، فناوری و نوآوری در ارتقای حقوق بشر بویژه در دوره پسا کرونا بررسی خواهد شد.

مجمع اجتماعی یکی از سازوکارهای شورای حقوق بشر است که سالانه با انتخاب یک موضوع نگران کننده در حوزه حقوق بشر، ابعاد مختلف آن را واکاوی کرده و راهکار ارائه می‌دهد. در ارتباط با این موضوع نکات زیر قابل توجه است:
۱. این تحول یک دستاورد مهم در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی تلقی شده و نشان از عدم تاثیر تبلیغات گسترده آمریکا، اروپا و شبکه‌های ضد ایرانی بر جامعه بین‌الملل است. این دستاورد مهم دیپلماتیک نشان می‌دهد که اقدامات هوشمندانه و صبورانه ایران برای تنش زدایی و حل اختلافات با همسایگان و کشورهای مسلمان، جواب داده و تفوق همکاری سازنده بر رقابت‌های غیرضروری می‌تواند در آینده نیز بر دستاوردهای دیپلماتیک کشور بیافزاید.
۲. حمایت و همراهی کشورهای دوست ایران از جمله در قاره پهناور آسیا و کشورهای عرب همچون عربستان، نشان از تقویت جبهه چندجانبه گرایی علیه استبداد بین‌المللی غرب داشته و آغاز دوره تازه‌ای از تعاملات مثبت این کشورها با ایران دارد. رویکردهای ضد یکجانبه گرایی که چشم انداز نظم آینده جهان را ترسیم می‌کند بیانگر انزوای آمریکا، اسرائیل و تروئیکای اروپا در جهان آینده است.

۳. انتخاب ایران برای ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر، ناقض طرح‌های غرب و استفاده ابزاری از حربه حقوق بشر بوده و ثابت می‌کند که بهره‌گیری ابزاری از نهادهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل، تاثیر خود را از دست داده است. به عبارت دیگر جامعه جهانی، آمریکا و اروپا را به عنوان ناقض حقوق بشر با اعمال تبعیض نژادی علیه رنگین پوستان، نقض فاحش حقوق بشر در افغانستان و عراق پس از اشغال این کشورها، حمایت از جنایات صهیونیستها در فلسطین اشغالی و... شناخته و بتدریج آنها را از زمره حامیان حقوق بشر حذف می‌نماید.

۴. معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از این تحول ابراز نارضایتی کرده و آن را «عمیقا نگران کننده» خوانده است. ظاهرا از آثار دوران ابرقدرتی آمریکا فقط همین «ابراز نگرانی» باقی مانده است. آمریکا از بهبود روابط ایران و عربستان، عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب، سفر رئیس جمهور ایران به سوریه، اجلاس چهارجانیه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو، حملات موشکی فلسطین علیه اسرائیل و... ابراز نگرانی می‌کند. این قبیل ابراز نگرانی‌های بی‌تاثیر،گویای انزوای آمریکا و از نشانه‌های افول این کشور است. سخنگوی کشوری که خود ناقض فاحش و دائم حقوق بشر است، اعلام داشته که«ما از تصمیم رئیس شورای حقوق بشر برای انتخاب ایران ناامید هستیم». وزارت امور خارجه آمریکا نیز این مجمع را نهادی بی‌فایده خوانده است. سیاستمداران آمریکا فراموش کرده اند که انتخاب سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران با اجماع کشورها صورت گرفته و مخالفت آمریکا با این روند، تنها به انزوای بیشتر این کشور در عرصه بین‌المللی کمک خواهد کرد.

۵. ریاست ایران بر مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر فرصت مناسبی است تا جمهوری اسلامی ایران همکاری سازنده‌ای با ساختار حقوق بشری سازمان ملل داشته و به عنوان یک مدعی در دفاع از حقوق انسانها، برای ارتقاء جهانی حقوق بشر، مشارکت و نقش آفرینی کند. امروز ایران در شاخص تولیدات علمی و مستندات رتبه نخست را در منطقه و رتبه ۱۵ را در سطح دنیا دارد و طبق اعلام موسسه شاخص جهانی نوآوری، جایگاه جهانی ایران در حوزه فناوری و نوآوری از سال ۲۰۱۴ تاکنون ۶۷ پله ارتقاء یافته است. با بهره گیری از این تجارب، جمهوری اسلامی ایران می‌بایست در زمان ریاست بر مجمع اجتماعی با طرح موضوعات مبتکرانه‌ برای استفاده از علم و فناوری در دوره پس از کرونا، ایفای نقش نموده و به پاسخ مثبتی به اعتماد جامعه جهانی نسبت به خود، بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها