ناآرامی‌های سیاسی در پاکستان

ببینید | عمران‌ خان بازداشت شد

رئیس قوه قضائیه پاکستان (دیوان عالی) در جریان بررسی دادخواست حزب تحریک انصاف درباره بازداشت «عمران‌ خان» نخست وزیر برکنار شده این کشور، حکم آزادی فوری وی را صادر کرد.
کد خبر: ۱۴۰۷۵۴۵

به گزارش جام جم آنلاین، قاضی «عمر عطار بندیال» طی حکمی اقدام نیروهای امنیتی در بازداشت عمران‌ خان نخست وزیر سابق این کشور را غیرقانونی اعلام کرد.

وی گفت که روشی که طی آن عمران‌ خان در داخل دادگاه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد، هرگز قابل دفاع نیست.

رئیس دیوان عالی پاکستان دستور آزادی فوری نخست وزیر سابق این کشور را صادر کرد و متعاقبا از عمران‌ خان خواست تا در جلسه فردا در دادگاه اسلام‌آباد حاضر شود.

عمران‌ خان نخست وزیر سابق پاکستان روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت در ارتباط با پرونده فسادمالی در اسلام‌آباد بازداشت و روز گذشته قاضی دادگاه مبارزه با اختلاس بنا بر درخواست ماموران دیوان ملی محاسبات پاکستان جهت بازجویی از عمران‌خان و تکمیل مراحله تحقیقات وی را برای ۸ روز روانه زندان کرد. اما دیوان عالی پاکستان امروز دستور داد تا پلیس عمران‌ خان را در دادگاه حاضر کند.

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان شب گذشته در نطق تلویزیونی هشدار داد که عناصر ضدکشور از اقدامات و دشمنی خود دست بکشند در غیر این صورت قانون و نظام کشور با اغتشاشگران برخورد قوی خواهد داشت.

وی بازداشت عمران خان را مطابق با قانون دانست و افزود که عناصری که مرتکب حمله به اماکن دولتی، عمومی و نظامی شده در واقع اقدام تروریستی کرده‌اند و دولت لحظه‌ای در شناسایی، بازداشت و مجازات آنان کوتاه نخواهد آمد.

رسانه‌های پاکستانی در آخرین گزارش‌های خود به نقل از مسئولان پلیس در ۲ ایالات پنجاب و خیبرپختونخوا اعلام کرد که بیش از ۱۴۰۰ نفر از معترضان بازداشت شده و طی دو روز اخیر دست کم ۱۰ نفر نیز کشته و صدها نفر از حامیان نخست وزیر سابق پاکستان نیز زخمی شدند.

برخی از رهبران ارشد حزب تحریک انصاف به ویژه وزیر سابق امور خارجه که نفر دوم حزب عمران‌خان است، نیز طی امروز و روز گذشته به اتهام تحریک مردم به اعتراضات خشونت آمیز، تلاش برای برهم زدن نظم عمومی و ترغیب معترضان برای یورش به ساختمان‌های مهم دولتی و نظامی بازداشت شده‌اند.

سازمان ملل، انگلیس، اتحادیه اروپا و آمریکا به بازداشت نخست وزیر سابق پاکستان و رخدادهای پس از آن واکنش نشان داده و خواستار حل و فصل مسالمت آمیز مسائل و اجتناب از خشونت شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها