سرپرست شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سرانه مصرف ماهی در آذربایجان شرقی برای هر نفر سالانه ۸.۱ کیلوگرم بوده که در مقایسه با سرانه کشور پایین‌تر است.
کد خبر: ۱۴۰۷۴۹۰

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: جواد گوزلی در نشست خبری رونمایی از محصول جدید فرآوری شده ماهی قزل‌آلا برای اولین بار در کشور گفت: سرانه مصرف ماهی در جهان برای هر نفر در سال ۲۰ کیلوگرم است و سرانه مصرف در کشورهایی مثل ژاپن ۷۰ کیلوگرم است. این آمار در کشورمان ۱۳.۸ کیلوگرم در سال و در استان آذربایجان شرقی ۸.۱ کیلوگرم است.

وی در خصوص فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه شیلات کشور نیز گفت: ۶۷ شرکت دانش‌بنیان در حوزه شیلات در کشور فعال است که سهم آذربایجان شرقی ۸ شرکت است.

وی افزود: ۲۰ باب در استان رستوران طبخ ماهی داریم که کم بوده و حمایت از سرمایه‌گذاران در این خصوص در اولویت است. ۶۷ مجوز برای تأسیس مرکز زنده فروشی و طبخ به‌تازگی صادر شده است.

گوزلی در خصوص قیمت بالای ماهی نیز گفت: قیمت ماهی در مقایسه با قیمت مرغ و گوشت قرمز بالا نیست و افزایش قیمت نهاده و هزینه‌های جاری در کنار حقوق کارگر و هزینه برق و آب باعث رشد اندک قیمت ماهی شده است.

وی در خصوص راهکار کنترل قیمت ماهی اظهار داشت: افزایش تولید باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود، برای همین تلاش می‌کنیم به‌زودی و در سال آینده مرکز پرورش ماهی قزل‌آلا به میزان یک هزار و 500 تن توسط بخش خصوصی در خداآفرین افتتاح می‌شود.

گوزلی ادامه داد: تلاش می‌کنیم مصرف آبزی در استان افزایش یابد، مصرف ماهی هزینه نیست و سرمایه‌گذاری برای حفظ سلامتی بدن است. مصرف هفته‌ای دو بار ماهی باعث افزایش طول عمر انسان می‌شود.

وی ابراز داشت: برای تولید یک کیلوگرم گوشت گوساله ۱۵ هزار لیتر آب، برای تولید همین میزان گوشت مرغ چهار هزار لیتر آب و برای تولید یک کیلوگرم گوشت ماهی تنها ۴۰۰ لیتر آب موردنیاز است.

گفتنی است مرتضی مختاری مشاور کسب‌وکار این شرکت نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سرانه مصرف آبزیان در استان پایین است و باید رسانه‌ها در جهت گسترش فرهنگ مصرف ماهی تلاش کنند.

مختاری گفت: برای افزایش مصرف ماهی نگاه ویژه‌ای به بحث بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ و بلاک چین و تولید محصولات جدید داریم .

امیر روشنی فعال عرصه صنعت آبزی نیز در این جلسه گفت: ماهی بدون تیغ برای اولین بار در کشور فرآوری شده است. تمام استخوان‌های ماهی و همچنین سر، چربی اضافی و پوست از ماهی جداشده است.

وی افزود: مصرف ماهی تیلاپیای چینی در بین مردم ایران گسترش یافته و باعث خارج شدن ارز از کشور می‌شود. درحالی‌که این ماهی قزل‌آلا فرآوری شده رقیب جدی برای تیلاپیا است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها