با وجود اعلام آتش‌بس اعلام شده به مناسبت عید فطر در‌سودان، درگیری‌های شدید در این کشور همچنان ادامه دارد و کشورها به‌سرعت در حال خارج کردن اتباع خود هستند.
با وجود اعلام آتش‌بس اعلام شده به مناسبت عید فطر در‌سودان، درگیری‌های شدید در این کشور همچنان ادامه دارد و کشورها به‌سرعت در حال خارج کردن اتباع خود هستند.
کد خبر: ۱۴۰۵۱۴۶
نویسنده ​​​​​​​سعید سبحانی | گروه بین‌الملل

درگیری‌های شدید در سودان میان نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع ادامه دارد و بنا بر آمار سازمان ملل، به‌دنبال آغاز درگیری‌های نظامی در سودان بیش از ۴۰۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۳۵۰۰‌نفر زخمی شدند. آمریکا یکی از کشورهایی است که مبادرت به خروج دیپلمات‌های خود از سودان کرده و در حالی که به گزارش رسانه‌ها یک شهروند آمریکایی در درگیری‌های سودان کشته شده است رسانه‌های محلی بامداد دیروز از عملیات هوایی و پرواز گسترده بالگردهای آمریکایی بر فراز سفارتخانه این کشور در خارطوم برای تخلیه دیپلمات‌ها از سودان خبر دادند. بر‌اساس گزارش‌ها، شش فروند هواپیمای ترابری نظامی و‌بالگرد تهاجمی، در عملیات تخلیه ۷۰ کارمند سفارتخانه آمریکا در خارطوم شرکت داشتند.
به گزارش شبکه سی‌بی‌اس، این عملیات فقط شامل کارمندان سفارت آمریکا بود و دیگر شهروندان این کشور در سودان را پوشش نداد. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: ارتش آمریکا عملیات تخلیه کارکنان سفارت خود در سودان را با موفقیت به پایان رساند.
یک دیپلمات ارشد سودانی هم به شبکه الجزیره گفت: روند تخلیه کارکنان سفارت آمریکا در خارطوم، با هماهنگی ارتش و مقامات هواپیمایی کشوری انجام شد.
پیش از این گزارش شده بود که صدای شلیک ضد‌هوایی مدام در خارطوم شنیده می‌شود و درگیری‌های شدیدی در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری سودان در منطقه حله حمد و مرکز فرماندهی کل نیروهای مسلح این کشور در گرفته است.
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم در رایزنی تلفنی با علی الصادق، همتای سودانی خود درباره درگیری‌ها در این کشور و خارج کردن دیپلمات‌های ترکیه‌ای رایزنی کرد.
در همین حال رسانه‌ها در ترکیه و همچنین وزارت خارجه این کشور از آغاز عملیات خروج اعضای سفارت و شهروندان ترکیه‌ای از سودان خبر دادند.
وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد: پس از ارزیابی امنیتی، تصمیم گرفتیم شهروندان خود را به‌ویژه از مناطق درگیری در سودان از طریق یک کشور ثالث و از راه زمینی به ترکیه بازگردانیم. وزارت خارجه مصر نیز با اعلام این‌که فرآیند خارج کردن شهروندان این کشور از سودان نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است، خبر داد که یک عضو سفارت قاهره در درگیری‌های سودان مجروح شده است. احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرد: یکی از اعضای سفارت مصر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و این یک‌بار دیگر لزوم رعایت حداکثر احتیاط برای حفظ امنیت شهروندان و اعضای هیأت‌های‌مان در سودان را تایید می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه مصر در پاسخ به سؤالی درباره خروج اتباع این کشور از سودان نیز گفت کشورهایی که بیش از ۱۰هزار شهروند در سودان دارند، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و فرآیندی امن برای خارج کردن شهروندان‌شان از سودان هستند. این اظهارات در حالی بیان شده است که وزارت خارجه مصر دیروز در بیانیه‌ای دیگر از اتباع خود در سودان خواست که در خانه‌های‌شان بمانند و تا زمان بهبود اوضاع امنیتی از خانه خارج نشوند.

آخرین وضعیت درگیری‌ها
به‌دنبال عدم توافق سیاسی مقامات نظامی سودان بر سر قدرت، حدود ۱۰ روز پیش، نیروهای ارتش این کشور به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمیدان معروف به حمیدتی وارد درگیری شدند و این درگیری‌ها ادامه دارد. به‌گفته منابع سودانی عمده درگیری‌ها در اطراف کاخ ریاست‌جمهوری و شهر ام درمان و خارطوم بحری در اطراف پایتخت جریان دارد و همزمان جنگنده‌های ارتش نیز مدام در آسمان این مناطق در حال پرواز هستند. در شهر ام درمان بر اثر سقوط یک خمپاره شش غیر‌نظامی جان خود را از دست داده‌اند. در همین حال عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان و فرمانده ارتش این کشور در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در مقر فرماندهی نیروهای مسلح این کشور مستقر است.
او در گفت‌و‌گو با شبکه العربیه گفت که هرگز این مقر را ترک نخواهد کرد مگر این‌که جنازه‌اش را از آن خارج کنند. این در حالی است که پیش از این اطلاعاتی از مکان حضور عبدالفتاح البرهان و همچنین محمد حمدان دقلو (حمیدتی) در دست نبود. در همین حال یک منبع در ارتش سودان اعلام کرد که نیروهای پشتیبانی سریع به زندان الهدی در ام درمان یورش برده و تعدادی از نیروهای پلیس را زخمی کردند.
شبکه الجزیره گزارش کرد که نیروهای پشتیبانی سریع تمامی زندانیان را فراری دادند. یک منبع در ارتش سودان نیز گفت که ۲۸ نفر از این زندانیان متهم به قتل عمد هستند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها