انجمن مستکبران
نگاهی به ۷کشوری که مولد بحران‌های جهانی محسوب می‌شوند

انجمن مستکبران

دورنمای تمدید توافق غلات، تکذیب اطلاعات ارسال سلاح از اسرائیل به اوکراین، عدم قصد بلغارستان برای اهدای جنگنده های میگ -۲۹ خود به کی‌یف و نقض هنجارهای بین الملی انتقال تسلیحات توسط آمریکا، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.
دورنمای تمدید توافق غلات، تکذیب اطلاعات ارسال سلاح از اسرائیل به اوکراین، عدم قصد بلغارستان برای اهدای جنگنده های میگ -۲۹ خود به کی‌یف و نقض هنجارهای بین الملی انتقال تسلیحات توسط آمریکا، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.
کد خبر: ۱۴۰۳۷۴۴

به گزارش جام جم آنلاین، "جان کربی"، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید بامداد امروز، سه شنبه، اعلام کرد که ایالات متحده هنوز نمی تواند به این سؤال پاسخ دهد که آیا افشای اسناد محرمانه پنتاگون تمام شده یا ممکن است برخی اطلاعات دیگر در این شبکه ظاهر شود. کربی در یک نشست خبری گفت: "ما واقعاً نمی دانیم".

وی همچنین یادآور شد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، همان هفته گذشته از افشای این اطلاعات مطلع شده بود.

این مقام کاخ سفید افزود که هنوز هیچ تئوری واحدی از افشای اطلاعات پنتاگون وجود ندارد. به گفته کربی، برخی از اسناد فاش شده اصلاح شدند. وی تاکید کرد که اسنادی که در اختیار عموم قرار گرفته «به طور کلی نمی بایست عمومی می شد». کربی همچنین افزود که واشنگتن در مورد نشت اطلاعات"در سطح بالایی" با کی‌یف تماس گرفته است.

البته هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک کاخ سفید، صحت هیچ سندی را تایید نکرد. در حال حاضر این امر توسط ادارات مربوطه تعیین شده است. وی همچنین از رسانه ها خواست تا به طور دقیق عمل کنند. وی افزود: "بدون تایید صحت این مطالب، آنها نباید در فضای عمومی قرار می گرفت، نباید در صفحه اول روزنامه ها یا در گزارش های تلویزیونی ظاهر می شد."

پیش از این، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خبری در پنتاگون گزارش داد که این درز اطلاعات می تواند مخرب ترین انتشار اطلاعات دولت ایالات متحده از زمان انتشار اسناد ویکی لیکس در سال 2013 باشد.

افشای دو دسته بزرگ از اسناد محرمانه پنتاگون درباره اوکراین به یکباره در تاریخ 6 آوریل مشخص شد. صحبت بر سر 100 سند است که به توانایی های رزمی کی‌یف، حمایت از ناتو و آسیب پذیری ارتش اوکراین مربوط می شود. همچنین از اسناد «نشت‌ یافته» در اینترنت برمی‌آید که ایالات متحده به مکالمات در کره جنوبی، اسرائیل و اوکراین «گوش می‌دهد». در این زمینه، چند کشور خواستار توضیح از سوی ایالات متحده شدند.

روز شنبه، وزارت دادگستری ایالات متحده تحقیقاتی را در مورد این نشت اطلاعاتی آغاز کرد. به گفته یک منبع در واشنگتن پست، برخی از اسناد در اواخر زمستان برای مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده و سایر پرسنل نظامی تهیه شده است. البته در همان زمان، "صدها، اگر نگوییم هزاران نفر" از کارکنان وزارت دفاع آمریکا به این اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی داشتند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و دوازدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

دیدگاه دیپلمات روس در مورد چشم انداز تمدید توافق غلات

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا که صبح امروز منتشر شده، بیان کرد که در حال حاضر، شانس تمدید توافقنامه صادرات غلات پس از تاریخ 18 ماه مه به 50 درصد رسیده است.

وی گفت: شانس تمدید توافقنامه غلات 50 در50 است: یا خواهد شد یا نخواهد شد. ما از نحوه اجرای بخش دوم توافقنامه کاملاً ناراضی هستیم. در مورد اول همه چیز روشن است - در مورد صادرات غلات اوکراین، این موضوع در مرکز توجه است، اما مورد دوم، وضعیت صادرات محصولات کشاورزی و کودهای کشاورزی روسیه، در ابهام باقی مانده است.

به گفته این دیپلمات، مسکو "با قاطعیت هشدار داد" که انتظار پیشرفت قابل توجهی در این زمینه دارد. با این حال، از زمان تمدید توافق نامه در اواسط ماه مارس، هیچ تغییر شدیدی وجود نداشته است. پولیانسکی یادآور شد که در عین حال زمان زیادی تا پایان ضرب الاجل در 18 ماه مه باقی نمانده است.

امکان ایجاد کمیسیونی برای بررسی انفجارها در خطوط لوله گاز نورد استریم

معاون اول نماینده روسیه در سازمان ملل، در بخش دیگری از این مصاحبه ابراز امیدواری کرد که در آینده ممکن است یک کمیسیون بین المللی ایجاد شود تا خرابکاری در نورد استریم را بررسی کند.

دیمیتری پولیانسکی ادامه داد: من آن را رد نمی کنم. به سختی می توان گفت که وضعیت بین المللی در آینده نزدیک چگونه تغییر خواهد کرد. پیش بینی خیلی سخت است اما می بینم درخواستهایی وجود دارد.

به گفته این دیپلمات روس، اکثر کشورهای سازمان ملل متحد نگران وقوع انفجارهای نورد استریم هستند، هیچ یک از آنها دوست ندارند در چنین وضعیتی قرار بگیرند. به همین دلیل است که در مرحله ای ممکن است دوباره موضوع ایجاد کمیسیون بین المللی مطرح شود.

وضعیت اوکراین و خلع سلاح هسته‌ای موضوع مذاکرات بلینکن با همتایانش در گروه G7

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، قصد دارد در نشست وزرای خارجه گروه 7 در ژاپن، موضوعات مربوط به روند اوضاع در اوکراین، خلع سلاح هسته ای، و امنیت غذایی و انرژی را مورد بحث و بررسی قرار دهد.این موضوع را بامداد امروز، سه شنبه، ودانت پاتل، معاون دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست ویژه خبرنگاران که به سفر بلینکن به ویتنام و ژاپن در تاریخ 14 تا 18 آوریل اختصاص داشت، بیان کرد.

وی گفت: "وزیر امور خارجه با همتایان خویش در مورد راه پیش رو در مورد تعدادی از مسائل مهم بین المللی گفتگو خواهد کرد." از جمله آنها، پاتل به وضعیت اوکراین، "خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه، امنیت غذایی و انرژی، و ترویج مفهوم منطقه آزاد و باز هند و اقیانوس آرام" اشاره کرد.

نتانیاهو اطلاعات مربوط به ارسال سلاح به اوکراین را تکذیب کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شب گذشته، در اظهار نظری درباره افشای پرونده های پنتاگون اعلام کرد که اسرائیل تصمیمی در مورد تامین تسلیحات به اوکراین نگرفته، اما کمک های بشردوستانه به آن ارائه کرد.

یکی از اسنادی که در اینترنت به بیرون درز پیدا کرد، مربوط به انتقال احتمالی تسلیحات به کی‌یف توسط اسرائیل بود.

وی گفت: «در مورد گزارش‌های مربوط به ارسال سلاح‌های مرگبار برای اوکراین، من نمی‌دانم این گزارش‌ها بر چه اساس است. ما تنها در مسائل بشردوستانه و در زمینه دفاع مدنی به آنها کمک می کنیم.»

نتانیاهو افزود که از تصمیمات دولت در مورد تامین تسلیحات مرگبار برای اوکراین بی اطلاع است.

بلغارستان خبر قصد اهدای هواپیماهای جنگنده به اوکراین را تکذیب کرد

وزارت دفاع بلغارستان گزارش برخی رسانه ها مبنی بر برنامه انتقال جنگنده های میگ 29 به اوکراین را تکذیب کرد. این مسئله در بیانیه منتشره از سوی این وزارتخانه بیان شده است.

طبق این اطلاعات، وزارت دفاع درباره اهدای جنگنده های بلغاری میگ 29 به اوکراین مذاکره نکرده است. در این گزارش آمده که چنین تصمیمی منجر به کمبود توانایی نیروهای مسلح این کشور می شود که مغایر با قانون اساسی جمهوری بلغارستان و قوانین دفاعی است.

پیشتر رسانه های محلی به نقل از شبکه CNN گزارش داده بودند که بلغارستان در اواخر ماه فوریه آمادگی خود را برای اهدای جنگنده های میگ-29 خود به اوکراین اعلام کرده است.

روسیه، آمریکا را به نقض هنجارهای بین المللی انتقال تسلیحات متهم کرد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته در نشست شورای امنیت اعلام کرد که ایالات متحده کشورهای ثالث را به نفع اوکراین مجبور می کند تا هنجارهای مربوط به تامین تسلیحات را زیر پا بگذارند، زیرا آنها نیاز به تولید تسلیحات ساخته شده مشابه شوروی و روسیه بدون اجازه مسکو دارند.

این دیپلمات تاکید کرد: نقض مداوم قراردادهای دوجانبه، که شامل ممنوعیت صادرات مجدد یا تولید برای عرضه سلاح به کشورهای ثالث بدون اجازه کشور تامین کننده سلاح یا فناوری است، مغایر با برخوردهای شناخته شده و معتبر در زمینه عرضه سلاح است.

به ویژه، نبنزیا یادآور شد که در نوامبر 2022، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، از سرگیری تولید سیستم های رزمی به سبک شوروی در شرکت های برخی از کشورهای اروپای شرقی خبر داد. در عین حال، نماینده دائم یادآور شد که طبق توافقات بین دولتی با این کشورها، محصولات تولیدی نباید بدون رضایت کتبی روسیه به عنوان جانشین اتحاد جماهیر شوروی به کشورهای ثالث عرضه شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد که پمپاژ تسلیحات به اوکراین توسط کشورهای غربی به وضوح "فرسودگی قوانین بین المللی در زمینه تامین تسلیحات" را نشان می دهد./تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها