مدیرکل انتقال خون استان تهران عنوان کرد:

عدم تناسب بین اهدا و درخواست خون در تهران

مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر میزان اهدای خون‌مان در تهران با میزان درخواست خون متناسب نیست، گفت: انتقال خون استان تهران، پایگاه‌های اهدای خون را در ساعات شب نیز فعال کرده است تا روزه‌دارانی که تمایل به اهدای خون دارند، بتوانند در ساعات بعد از افطار به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.
کد خبر: ۱۴۰۳۱۳۹

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر سید منتظر شبَّر در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت اهدای خون در تعطیلات نوروزی و بعد از آن، گفت: در تعطیلات نوروزی از آنجایی که معمولا تهران جزو استان‌هایی است که مردم در سفرهای نوروزی از آن خارج می‌شوند، همیشه در این ایام کاهش اهدای خون را داریم. البته در این شرایط معمولا اعمال جراحی هم کمتر می‌شود و بیمارانی که نیاز به خون دارند نیز به دلیل سفر و ... از تهران خارج می‌شوند و به همین دلیل تناسبی بین اهدای خون و نیاز به خون ایجاد می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که با پایان تعطیلات نوروزی به یکباره تعداد جراحی‌ها بالا می‌رود، بیماران نیازمند خون و فرآورده‌های آن مانند بیماران تالاسمی و ... به تهران بازگشته و یکباره با درخواست زیادی برای دریافت خون و فرآورده‌های آن مواجه می‌شویم. در این شرایط متاسفانه هنوز اهدای خون در تهران متناسب با درخواست خونی که وجود دارد، بالا نرفته است. در عین حال یکی دیگر از دلایل کاهش اهدای خون مصادف شدن ماه مبارک رمضان با تعطیلات نوروزی است.

شبَّر با بیان اینکه در حال حاضر میزان اهدای خون‌مان در تهران با میزان درخواست خون متناسب نیست که این موضوع مقداری نگرانی بابت ذخایر خون ایجاد می‌کند، گفت: انتقال خون استان تهران، پایگاه‌های اهدای خون را در ساعات شب نیز فعال کرده است تا روزه‌دارانی که تمایل به اهدای خون دارند، بتوانند در ساعات بعد از افطار به مراکز اهدای خون مراجعه کنند. در روزهای عادی ماه مبارک رمضان مراکز جامعه اهدای خون تهران که شامل مرکز وصال، تهران‌پارس، ستاری و شهر ری هستند، تا ساعت ۲۴ بامداد فعالند و پایگاه‌های معمولی اهدای خون نیز در تهران تا ۱۰.۳۰ شب فعالند. بنابراین مردم می‌توانند بعد از افطار برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

وی گفت: برای شب‌های قدر نیز اعلام کرده‌ایم که مراکز اهدای خون در تهران تا پایان مراسم احیا فعال باشند تا مردم بتوانند نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

شبَّر با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های آن مستمر و همیشگی است، ‌گفت: باید توجه کرد که تنها منبع دریافت خون، انسان‌ها هستند و به هیچ عنوان ماده‌ دیگری قابل جایگزینی با خون نیست. در عین حال بحث اهدای پلاکت نیز بسیار مهم است و برخی بیماران مانند مبتلایان به سرطان نیاز حیاتی به پلاکت دارند. باید توجه کرد که عمر پلاکت سه روز است و تقریبا ما به صورت روزانه پلاکت را دریافت و توزیع می‌کنیم. بنابراین مردم به بحث اهدای پلاکت هم توجه داشته باشند. در عین حال یکی از فرآورده‌هایی که از خون اهدایی جدا می‌شود، پلاکت است که به صورت روزانه استفاده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها