شیوع 75 نوع آفت در هیرکانی | منابع‌طبیعی و محیط‌زیست در خواب
شیوع آفات و بیماری بیش از گذشته جنگل‌های هیرکانی را تهدید می‌کند

شیوع 75 نوع آفت در هیرکانی | منابع‌طبیعی و محیط‌زیست در خواب

‌تعطیلات نوروزی ایام خوبی برای طبیعت نیست، زیرا زباله‌های بیشتری در دل جنگل دفن می‌شود و گونه‌های جانوری بیشتری ‌ زیر چرخ خودروها جان می دهند. در این بین اما برای اینکه به قول معروف یک مسافر نوروزی سبز باشید و سبب تخریب بیشتر محیط زیست نشوید‌ باید نکاتی را رعایت کنید، نکاتی که در ادامه محمد درویش، فعال محیط زیست درباره آنها بیشتر توضیح می‌دهد.
‌تعطیلات نوروزی ایام خوبی برای طبیعت نیست، زیرا زباله‌های بیشتری در دل جنگل دفن می‌شود و گونه‌های جانوری بیشتری ‌ زیر چرخ خودروها جان می دهند. در این بین اما برای اینکه به قول معروف یک مسافر نوروزی سبز باشید و سبب تخریب بیشتر محیط زیست نشوید‌ باید نکاتی را رعایت کنید، نکاتی که در ادامه محمد درویش، فعال محیط زیست درباره آنها بیشتر توضیح می‌دهد.
کد خبر: ۱۴۰۲۱۴۱
نویسنده مهدی آیینی

به گزارش جام جم آنلاین، تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی است برای آنها که می‌خواهند از شهرها فاصله بگیرند و از زیبایی‌های طبیعت استفاده کنند. در اینکه چنین مساله‌ای حق انسان‌هاست، هیچ شکی نیست. اما باید به گردشگران نکاتی را نیز یادآور شد، زیرا طبیعت فقط به انسان‌ها تعلق ندارد و شهروندان باید به شکلی رفتار کنند که حق گیاهان، گونه‌های جانوری و نسل‌های آینده نیز ضایع نشود.

فقط ردپا

خاک را به آتش نکشید | حیات وحش را قربانی نکنید | سوغاتی نحس نخرید

فعالان محیط زیست به مسافران نوروزی توصیه می‌کنند که اگر وارد طبیعت می‌شوند، مراقب باشند بجز ردپا چیزی از خود بجا نگذارند.

محمد درویش، فعال محیط زیست نیز  چنین نظری دارد. او در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تاکید می‌کند: باید تلاش کرد که در سفرهای نوروزی به ویژه وقتی وارد طبیعت می‌شویم، چیزی بجز ردپا بجا نگذاریم. به عبارت دیگر اگر ‌خوراکی همراه‌مان است، بقایای آن را به شهرها برگردانیم و زباله‌هایمان را در محل مناسب تخلیه کنیم.

 آن طور که درویش توضیح می‌دهد مسافران نوروزی نباید انتظار داشته‌ باشند که در هر گوشه از طبیعت سطل زباله‌ای وجود داشته باشد.

علاوه بر این مسافرانی که استان‌های شمالی کشور را به عنوان مقصد انتخاب می‌کنند باید آگاه باشند که مدیریت زباله را فقط مخصوص بودن در دل طبیعت ندانند، زیرا زباله‌هایی که در مناطق شهری و روستایی این استان‌ها تولید می‌شود نیز در نهایت در دل جنگل یا کنار ساحل دفن می‌شود و به این شکل سبب آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی و مرگ درختان می‌شود.

 نگران کننده‌تر اینکه در تعطیلات نوروزی میزان تولید زباله در استان‌هایی مانند مازندران تا هفت برابر افزایش پیدا می‌کند و به حدود 21 هزار تن زباله در روز می‌رسد، این درحالی است که در بهترین شکل این استان توانایی مدیریت 1300 تن زباله در روز را دارد.‌

به همین دلیل محمد درویش به مسافران نوروزی توصیه می‌کند از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنند و هنگام خرید به میزان زباله‌ای که قرار است، تولید شود نیز فکر کنند.

خاک را به آتش نکشید

خاک را به آتش نکشید | حیات وحش را قربانی نکنید | سوغاتی نحس نخرید

مساله دیگری که کارشناسان محیط زیست نسبت به آن هشدار می‌دهند پیامدهای روشن کردن آتش در طبیعت است.

 درویش در این باره توضیح می‌دهد: تا آنجا که امکان دارد از آتش افروزی با چوب و بقایای گیاهان خودداری کرده و از گاز‌های کوچک پیک‌نیکی استفاده کنیم. در این بین ‌اگر هیچ راه دیگری نبود می‌توانیم زغال آماده همراه داشته باشیم.‌ البته به این شرط که از زغال نیز در ظروف مخصوص استفاده کنیم. فراموش نکنیم که این ظروف باید ‌دست‌کم حدود 5 سانتی‌متر با زمین فاصله داشته باشد تا آتش و گرما  سبب تخریب  خاک نشود‌.

 آن طور که او توضیح می‌دهد حرارت آتش و زغال سبب از بین رفتن باکتری‌های مفید سطح خاک می‌شود.

علاوه بر این پس از اتمام کار حتما از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنید‌، تا ناخواسته زمینه را برای آتش سوزی طبیعت فراهم نکنید.

حیات وحش را فراری ندهید

خاک را به آتش نکشید | حیات وحش را قربانی نکنید | سوغاتی نحس نخرید

نکته دیگری که کارشناسان محیط زیست روی آن دست می‌گذارند احترام به حریم حیات وحش است و نباید زمینه را برای آسیب دیدن آنها فراهم کرد.

محمد درویش در این باره توضیح می‌دهد: انسان تا حدود 60 دسی بل صدا را تحمل می کند. اما حیوانات بین 5 تا 25 دسی بل ‌ بیشتر را نمی توانند تحمل کنند. بنابراین گردشگرانی که به طبیعت می‌روند نباید با ایجاد آلودگی صوتی به حیات وحش آسیب برسانند. برای نمونه پخش موسیقی با صدای بلند در دل طبیعت می‌تواند سبب آسیب دیدن حیات وحش شود.

افزون بر این برخی افراد در طبیعت اقدام به تیر اندازی با تفنگ بادی می‌کنند. هرچند این روزها دیگر کمتر شخصی لوله‌ اسلحه‌اش را به سمت حیات وحش نشانه می‌رود. اما لازم به یادآوری است که صدای سلاح بادی نیز می‌تواند سبب فرار و خارج شدن حیات وحش از زیستگاه شود و زمینه را برای آسیب دیدن آنها فراهم کند.

خطر تصادف با حیات وحش

خاک را به آتش نکشید | حیات وحش را قربانی نکنید | سوغاتی نحس نخرید

براساس آمارهایی که سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون منتشر کرده است، هر سال حدود 80 هزار جاندار در اثر تصادف با خودروها کشته می‌شوند. نگران کننده‌تر اینکه بسیاری از جاده‌های کشور از دل زیستگاه‌های حیات وحش عبور می‌کند.

محمد درویش در این باره توضیح می‌دهد: شهروندان هنگام تردد در جاده‌هایی که از کنار و یا قلب مناطق حفاظت شده می‌گذرد باید مراقب باشند تا با گونه‌های جانوری تصادف نکنند، برای نمونه هنگام رانندگی در اطراف تنگه صیاد یا پارک ملی گلستان باید با سرعت کمتر از 40 کیلومتر در ساعت رانندگی کنیم تا احتمال تصادف با حیات وحش به حداقل برسد. فراموش نکنیم که در چند سال اخیر 9 یوزپلنگ در اثر تصادف با خودرو کشته‌ شده‌اند و نگران کننده‌تر اینکه بیشتر این تصادف‌های مرگبار در روزهای تعطیل و به ویژه تعطیلات نوروزی اتفاق افتاده است.‌

نکته دیگری که کارشناسان محیط زیست نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کنند، رعایت نکردن حریم طبیعت از سوی برخی رانندگان است.

درویش در این باره می‌گوید: حتما نباید تا آنجا که امکان دارد با خودرو به محل مورد نظرمان نزدیک شویم، دیده می‌شود که برخی افراد تلاش می‌کنند خودروی خود را به نزدیک‌ترین نقطه‌ به یک آبشار، پرتگاه، رودخانه و ساحل برسانند و از اینکه توانسته‌اند تا آنجا رانندگی کنند به خود افتخار می کنند. اما این رویکرد اشتباه است، زیرا ‌با ورود خودرو به محلی که جاده‌ای ‌ندارد، سبب آسیب دیدن خاک، گونه‌های گیاهی و در نهایت محیط‌زیست می‌شویم. به همین دلیل بهتر است به حریم طبیعت احترام بگذاریم و برای لذت بردن از آن  بخش‌هایی از مسیر‌ را هم پیاده‌روی کنیم.

سوغاتی نحس نخرید

خاک را به آتش نکشید | حیات وحش را قربانی نکنید | سوغاتی نحس نخرید

مسافران نوروزی برای مراقبت از طبیعت باید مسائل زیادی را رعایت کنند، نخریدن سوغاتی‌هایی که به محیط زیست آسیب می‌زند نیز یکی از همین موارد است.

برای نمونه این روزها در جنوب کشور عده‌ای بقایای حیات وحش را می‌فروشند، مانند ماهی بادکنکی و ستاره دریایی. علاوه بر این برخی نیز با فروش مرجان‌های دریایی یا صدف‌ها به محیط زیست آسیب می‌زنند.

این درحالی است که مسافران نوروزی نیز با خرید از این فروشندگان سودجو به آتش تخریب محیط‌زیست می‌دمند.

افزون بر این  عده‌ای سودجو نیز در شمال کشور با تخریب سرخدارها به ساخت لوازمی مانند تنه قلیان یا ظروف آشپزخانه می‌پردازند. به همین دلیل شهروندان باید آگاه باشند که از چنین افراد سودجویی خرید نکنند.

درویش در این باره  عنوان می‌کند: مسافران نوروزی باید آگاه باشند که با خرید سوغاتی‌هایی مانند خاک سرخ هرمز سبب تخریب محیط زیست نشوند. افزون بر این آنها باید بدانند که جمع آوری دانه‌های بلوط در جنگل‌های زاگرس نیز پیامدهایی برای محیط زیست دارد.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها