‌ معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی تهران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

همه شگردهای سارقان منازل‌ | کدام جاسازها تابلو شده؟ |ساعت 19 تا 23 اوج سرقت 

مسافران نوروزی امسال بیش از گذشته دغدغه امنیت خانه‌هایشان را دارند، زیرا مشکلات اقتصادی افزایش پیدا کرده است و با توجه به افزایش قیمت طلا و ارز سارقان بیش از گذشته برای سرقت از منازل نقشه می‌کشند.
کد خبر: ۱۴۰۲۰۸۶

همه شگردهای سارقان منازل‌ | کدام جاسازها تابلو شده؟ |ساعت 19 تا 23 اوج سرقت از منازل 

به گزارش جام جم آنلاین، هرسال در تعطیلات نوروزی مسافرت شهروندان به روزهای اوج خود می‌رسد و با خالی شدن بسیاری از منازل در شهرهای بزرگ فرصت برای فعالیت بیشتر سارقان منازل مهیا می‌شود. درچنین شرایطی   شهروندان چگونه می‌توانند، احتمال سرقت از منازل خود را کاهش دهند‌؟

سرقت از منازل زیر ذره‌بین

همه شگردهای سارقان منازل‌ | کدام جاسازها تابلو شده؟ |ساعت 19 تا 23 اوج سرقت از منازل 

سارقان منازل شگردهای خاصی برای سرقت دارند. آنها از سهل انگاری شهروندان سوء استفاده می‌کنند و در زمانی که صاحبخانه‌ها انتظارش را ندارند، وارد منازل آنها می‌شوند.

سرهنگ یوسف‌وند، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی تهران در این باره به خبرنگار جام جم آنلاین می‌گوید: با توجه به شرایط این روزهای کشور حجم ارز و طلایی که شهروندان در منازل خود نگهداری می‌کنند، افزایش یافته است و همین مساله سبب شده سارقان توجه بیشتری به سرقت از منزل داشته باشند.

آن طور که او توضیح می‌دهد سرقت‌های منازل حدود 6 درصد از جرایم را به خود اختصاص می‌دهد. اما به دلیل اینکه تاثیر روانی قابل توجهی در جامعه دارد، بیشتر به چشم می‌آید.

سرهنگ یوسف‌وند در پاسخ به این پرسش که سارقان منازل این روزها بیشتر از چه طریقی وارد خانه‌ها می‌شوند؟ عنوان می‌کند: بیشترین سرقت منازلی که این روزها انجام شود از طریق تخریب توپی قفل درها یا ورود از طریق بالکن و پنجره‌ها‌ انجام می‌شود.

 به این ترتیب می‌توان گفت حدود 55 درصد از سرقت‌های منازل از طریق تخریب توپی‌ قفل در انجام می‌شود. ورود از طریق بالکن و پنجره نیز در این بین حدود 30 درصد سهم دارد.

15 درصد باقیمانده نیز به روش‌های دیگری مربوط می‌شود که سهل‌انگاری شهروندان زمینه را برای وقوع بیشتر آنها فراهم می‌کند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی تهران در این باره توضیح می‌دهد: بی‌توجهی شهروندان نیز نقش قابل توجهی در سرقت از منازل دارد. برای نمونه کم نیستند افرادی که پس از خروج از منزل در اصلی خانه‌ را قفل نمی‌کنند و به بستن ساده در اکتفا می‌ کنند. در  چنین شرایطی سارقان به راحتی زبانه قفل در را کنار زده و وارد منازل شهروندان می‌شوند.

سرهنگ یوسف‌وند در پاسخ به این پرسش که سرقت از منازل در چه ساعتی از شبانه روز بیشتر انجام می‌شود؟ نیز عنوان می‌کند: این روزها بیشتر سرقت از منازل بین ساعت 19 تا 23 انجام می‌شود.

 مانع ورود سارقان شوید

همه شگردهای سارقان منازل‌ | کدام جاسازها تابلو شده؟ |ساعت 19 تا 23 اوج سرقت از منازل 

به این ترتیب می‌‌توان گفت که سارقان از سهل انگاری شهروندان و ضعف‌های امنیتی منازل مسکونی نهایت بهره را می‌برند. به همین دلیل اگر شهروندان به این مسائل بیشتر توجه کنند، می‌توانند احتمال سرقت از منازل خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی تهران در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: بهتر است شهروندان بالکن و پنجره‌های خود را به حفاظ‌های مناسبی مجهز کنند تا راه ورود سارقان بسته شود.

 فراموش نکنید که اگر از حفاظ مقاومی استفاده نکنید، سارقان با استفاده از ابزاری مانند جک می‌توانند حفاظ را خم کرده و وارد منازل شما شوند.

افزون بر این سارقان به راحتی درهای دوجداره و پی‌وی سی را نیز باز می‌کنند. به همین دلیل شهروندان باید برای چنین درهایی نیز از حفاظ مناسب استفاده کنند.

 علاوه بر این کم نیستند خانه و آپارتمان‌هایی که دیوارهای کوتاهی دارند. در چنین شرایطی شهروندان می‌توانند با استفاده از موانعی که روی دیوارها نصب می‌شود، احتمال ورود سارقان را کاهش دهند.

 معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی تهران درباره اهمیت نصب دوربین‌های مدار بسته نیز عنوان می‌کند: استفاده از دوربین نیز می‌تواند احتمال سرقت از منازل را کاهش دهد. اما شهروندان باید از دوربین‌های باکیفیتی استفاده کنند و هنگام نصب آنها دقت داشته باشند تا دوربین‌ درها و پنجره‌های ساختمان را پوشش دهد.

نکته دیگری که در این بین کارشناسان روی آن دست می‌گذارند، این است که اگر برای مدتی منزل خود را ترک می‌کنید، نبود خود را به همسایه‌ها اطلاع دهید تا آنها متوجه ترددهای مشکوک به ساختمان بشوند.

‌لازم به یادآوری است که این روزها بسیاری از همسایه‌ها یکدیگر را نمی‌شناسند و از یکدیگر بی‌اطلاع هستند. به همین دلیل اگر سارقان در آسانسور دیده شوند نیز شخصی به حضور آنها شک نمی‌کند.

 سرهنگ یوسف‌وند درباره اهمیت استفاده از حفاظ آکاردئونی نیز عنوان می‌کند: این حفاظ‌ها نیز می‌تواند مانع مناسبی برای ورود سارقان باشد، البته می‌توان با در نظر گرفتن نکاتی ایمنی این ‌حافظ‌ها را بالاتر برد. برای نمونه از جنس مقاوم آنها استفاده کرد و یا لولاهای آن را به شکلی نصب کرد که سارقان نتوانند حفاظ را از لولا خارج کنند. علاوه براین اگر گوشواره‌های قفل نیز رو به داخل باشد، سارقان دیگر نمی‌توانند با تخریب گوشواره‌ها در را باز کنند.

 جاسازهای تابلو

همه شگردهای سارقان منازل‌ | کدام جاسازها تابلو شده؟ |ساعت 19 تا 23 اوج سرقت از منازل 

مساله دیگری که این روزها ذهن برخی شهروندان را درگیر کرده این پرسش است که چرا سارقان پس از ورود به منازل خیلی زود اشیای قیمتی را کشف کرده و با خود می‌برند؟

این مساله آنقدر جدی است که برخی تصور می‌کنند، سارقان از فلزیاب استفاده می‌کنند. به همین دلیل ما این پرسش را نیز با معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی تهران در میان می‌گذاریم.

‌او در این باره توضیح می‌دهد: سارقان منازل دستگیر شده فلزیاب نداشته‌اند. مساله اینجاست که آنها از سهل‌انگاری و عادات شهروندان سوء استفاده می‌کنند و می‌دانند بیشتر خانم‌ها طلا و جواهرات خود را در کشوی میز آرایش یا دیگر کمدهایی که در اتاق خواب وجود دارد، می‌گذارند. به همین دلیل این محل‌ها را زودتر جست‌وجو و معمولا هم این اشیاء را پیدا می‌کنند.

آن طور که‌ سرهنگ یوسف‌وند توضیح می‌دهد سارقان منازل از محل‌های دیگری نیز که این روزها شهروندان اشیای گرانبهای خود را آنجا پنهان می‌کنند، آگاهی دارند. برای نمونه شهروندان نباید اشیای با ارزش خود را داخل ظروف چای، مواد غذایی، یخچال و یا پشت سینک ظرف شویی پنهان کنند.

کارشناسان معتقدند بهترین محل برای نگهداری از اشیای گرانبها صندوق امانات بانک‌های معتبر است.

این درحالی است که برخی شهروندان ترجیح می‌دهند اشیای گرانبهای خود را در سفر همراه داشته باشند.

‌معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی تهران در این باره توضیح می‌دهد: ما چنین توصیه‌ای به شهروندان نمی‌کنیم، زیرا بسیاری از شهروندان در چنین شرایطی مدام اجناس با ارزش خود را بررسی می کنند و چنین رفتاری ممکن است توجه سارقان را به آنها جلب کند.

بنابراین بهتر است شهروندان نکات ایمنی لازم را برای افزایش ایمنی منازل مسکونی در نظر بگیرند و با رعایت نکاتی که کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند راه ورود سارقان به منازل را دشوارتر کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها