چرایی ابتلا به کبد چرب در گفت‌وگو با کارشناس تغذیه

کبد چرب تحفه سبک زندگی نادرست

تعطیلات نوروزی شروع شده است و برخی‌ می‌ترسند این روزها دچار اضافه وزن شوند و سلامت‌شان به خطر بیفتد. کارشناسان تغذیه به این افراد توصیه می‌کنند با رعایت نکاتی می‌توانند از این خطر پیشگیری کنند و از دید و بازدیدهای نوروز نهایت بهره را ببرند.
تعطیلات نوروزی شروع شده است و برخی‌ می‌ترسند این روزها دچار اضافه وزن شوند و سلامت‌شان به خطر بیفتد. کارشناسان تغذیه به این افراد توصیه می‌کنند با رعایت نکاتی می‌توانند از این خطر پیشگیری کنند و از دید و بازدیدهای نوروز نهایت بهره را ببرند.
کد خبر: ۱۴۰۱۸۹۹

به گزارش جام جم آنلاین، کارشناسان تغذیه تاکید می‌کنند که شهروندان باید در تعطیلات نوروزی توجه بیشتری به‌ تغذیه خود داشته باشند، زیرا در این ایام شهروندان با‌ تنوعی از مواد غذایی رو به رو می‌شوند که بیشتر آنها ‌ در گروه پرخطر قرار می‌گیرند، مانند انواع شیرینی.

دکتر کوروش جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی  نیز چنین نظری دارد. او در این خصوص به خبرنگار جام‌جم آنلاین می‌گوید:‌‌‌ می‌دانیم که برای تهیه بسیاری از شیرینی‌هایی که خارج از منزل تهیه می‌شود، ممکن است از روغن‌های نامناسب استفاده شود.

 افزون بر این شرینی‌ها حاوی مقدار قابل توجهی‌ قند و  چربی هستند. البته ‌ بحث کهنگی و ماندگی شیرینی‌ها نیز در این بین مطرح است و نباید فراموش کرد که برخی مواقع برای تهیه شیرینی‌ها ‌ از رنگ‌های مصنوعی ‌استفاده می‌شود که برای سلامت شهروندان آسیب جدی به همراه دارد.

بنابراین کارشناسان توصیه می‌‌کنند که در  تعطیلات نوروزی خیلی مراقب  تغذیه خود باشید و دست‌کم این روزها در مصرف شیرینی افراط نکنید.

مراقب تنقلات باشید

حد مجاز مصرف آجیل و میوه | تغییر رژیم غذایی در مهمانی‌ | راهکار پیشگیری از اضافه وزن در تعطیلات

در ایام نوروز علاوه بر شیرینی شهروندان باید هنگام استفاده از تنقلات نیز نکاتی را رعایت کنند، زیرا مصرف زیاد این مواد نیز پیامدهایی برای سلامت افراد دارد.

دکتر جعفریان در این باره  توضیح می‌دهد: در ایام تعطیل تنقلات زیادی نیز ممکن است در دسترس افراد باشد. نکته اینجاست که بر خلاف اینکه ما مغزها را به عنوان منبعی خوبی از انرژی و  چربی سالم می‌شناسیم، افراط در مصرف آنها می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

آن طور که او توضیح می‌دهد حتی اگر این تنقلات خام و بهداشتی باشند حاوی مقادیر قابل توجهی چربی و انرژی هستند. به همین دلیل مصرف زیاد آنها می‌تواند منجر به چاقی و بیماری های مزمن شود.

این درحالی است که مصرف تنقلات شور نیز آسیب‌هایی مانند‌ فشار خون، پوکی استخوان و افزایش ریسک ابتلا به سرطان را در پی دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره دیگر نکاتی که باید مورد توجه شهروندان قرار بگیرد، عنوان می‌کند: اگر در تنقلات از طعم دهنده و ‌ رنگ‌های غیر استاندارد استفاده شده باشد،‌ خطر ابتلا به سرطان افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این  مصرف تنقلات کهنه نیز ‌خطراتی را به دنبال دارد.

تغذیه در مهمانی‌ها

حد مجاز مصرف آجیل و میوه | تغییر رژیم غذایی در مهمانی‌ | راهکار پیشگیری از اضافه وزن در تعطیلات

برخی افراد می‌گویند که آنچه سبب می‌شود در تعطیلات نوروزی دچار اضافه وزن شوند، حضور درمهمانی‌های مختلف است که زمینه را برای مصرف بیشتر مواد غذایی ‌فراهم می‌کند.

دکتر جعفریان در این باره می‌گوید: در مهمانی‌ها نیز که‌ معمولا غذا و شیرینی فراهم است باید افراد‌ ‌به آداب تغذیه‌ای توجه کنند. برای نمونه اگر می‌دانیم، قرار است برای شام به مهمانی برویم، می‌توانیم سعی ‌کنیم در طول روز کمتر غذا بخوریم. البته هنگام شام نیز باید نکاتی را رعایت کرد؛ برای نمونه بخش قابل توجه بشقاب خود را به سالاد و پروتئین‌ها اختصاص بدهید و سعی کنید‌‌ کربوهیدرات‌های کمتری ‌مانند نان و برنج ‌بخورید.

این درحالی است که برخی بحث حرمت گذاشتن به میزبان را مطرح می‌کنند. اما با رعایت نکاتی می‌توان شرایطی ایجاد کرد که میزبان نیز ناراحت نشود. در واقع هنگام مصرف مواد غذایی نباید دچار افراط و تفریط شد، برای نمونه در مهمانی‌ها می‌توان مقداری نوشابه نوشید یا مقداری بستنی و کیک خورد البته به این شرط که در منزل خودتان از مصرف چنین موادی خودداری و مصرف آنها را به مناسباتی مانند مهمانی‌ها محدود کنید.‌

تغذیه و تغییر ساعت خواب

حد مجاز مصرف آجیل و میوه | تغییر رژیم غذایی در مهمانی‌ | راهکار پیشگیری از اضافه وزن در تعطیلات

مساله دیگری که در تعطیلات نوروزی می‌تواند زمینه را برای آسیب دیدن شهروندان فراهم کند، تغییر ساعت خواب و مصرف وعده‌های غذایی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره عنوان می‌کند:‌ تغییر ساعت‌ خواب‌ و بیداری ‌در سلامت شهروندان تاثیرگذار است و بی توجهی به نظم در مصرف  وعده‌های غذایی می‌تواند پیامدهایی برای شهروندان داشته باشد، چراکه زمینه را برای پرخوری یا کم‌خوری آنها فراهم می‌کند‌.

آن طور که او توضیح می‌دهد بهم ‌خوردن ریتم‌های شبانه‌روزی به ویژه برای افراد منظم می‌تواند سلامت آنها را به خطر انداخته و سبب کوتاه شدن طول ‌عمرشان بشود.

‌کارشناسان معتقدند ‌‌ افرادی که ساعت خواب منظمی دارند و وعده‌های غذایی خود را در ساعات مشخصی میل می‌کنند و از میان وعده نیز غافل نیستند از دیگر افراد‌ جامعه سالم‌تر هستند و کمتر دچار چاقی می‌شوند.

بنابراین بهتر است شهروندان ساعت منظم خواب، بیداری و مصرف وعده‌های غذایی را جدی بگیرند. البته نشانه‌های بی‌توجهی به این مهم در افراد سالم در کوتاه مدت ظاهر نمی‌شود و در بلند مدت آسیب‌های آن در افراد مشخص‌خواهد شد.

حد مجاز مصرف آجیل و میوه

حد مجاز مصرف آجیل و میوه | تغییر رژیم غذایی در مهمانی‌ | راهکار پیشگیری از اضافه وزن در تعطیلات

هرچند این روزها با افزایش قیمت آجیل و میوه شهروندان مانند گذشته به این مواد دسترسی ندارند. اما اگر به دنبال پاسخ این پرسش هستید که حد مجاز مصرف آجیل برای هر شخص چقدر است؟ دکتر جعفریان می‌گوید: این میزان با توجه به ویژگی‌های هر شخص متفاوت است. اما در کل می‌توان گفت اگر فردی ‌لاغر است و می‌خواهد وزن اضافه کند، می‌تواند آجیل زیادی مصرف کند. اما چنین فردی نیز نباید قبل از وعده‌های غذایی آجیل بخورد، زیرا سبب کاهش اشتهای او می‌شود.

او درباره افراد سالمی که دچار اضافه وزن هستند نیز عنوان می‌کند: این افراد نیز نباید در مصرف آجیل‌ افراط کنند. اما می‌توانند در روز ‌به اندازه یک مشت آجیل بخورند‌. البته این میزان برای آدم‌های نرمال و سالم پیشنهاد می‌شود، زیرا‌ اگر شخص دچار بیماری کلیوی باشد یا فشار خون داشته باشد باید نکات بیشتری را در نظر بگیرد. ‌علاوه بر مصرف آجیل شهروندان باید هنگام مصرف میوه نیز ‌ احتیاط کنند، زیرا مصرف زیاد میوه نیز پیامدهایی برای سلامت شخص دارد.

دکتر جعفریان در این باره توضیح می‌دهد: میوه برای بدن مفید است. اما اگر شخص در مصرف آن افراط کند، سلامتی‌اش به خطر می‌افتد.‌

آن طورکه او می‌گوید هر شخص معمولی می‌تواند در روز دو یا سه واحد میوه بخورد.؛ یک سیب یا پرتقال متوسط یک واحد در نظر گرفته می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در باره مصرف بیش از اندازه میوه‌های خشک نیز هشدار می‌دهد و می‌افزاید:‌ نباید فراموش کرد که انرژی میوه خشک خیلی بیشتر از  خود میوه است.

آن طور که او توضیح می‌دهد میوه‌‌ خشک حاوی مواد ارزشمندی است. اما زیاده روی در مصرف آن سبب  افزایش وزن و اوره شخص می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها