تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای خانواده‌هاست تا در کنار یکدیگر روزهای خوبی را تجربه کنند. اما اگر خانواده‌ها برنامه مناسبی برای ایام تعطیل نداشته باشند، ممکن است شرایط را برای ایجاد تنش فراهم کنند. در ادامه  از یک روانشناسان و مشاور خانواده پرسیده‌ایم که اعضای خانواده چگونه می‌توانند تعطیلات نوروزی مناسبی را تجربه کنند؟
تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای خانواده‌هاست تا در کنار یکدیگر روزهای خوبی را تجربه کنند. اما اگر خانواده‌ها برنامه مناسبی برای ایام تعطیل نداشته باشند، ممکن است شرایط را برای ایجاد تنش فراهم کنند. در ادامه  از یک روانشناسان و مشاور خانواده پرسیده‌ایم که اعضای خانواده چگونه می‌توانند تعطیلات نوروزی مناسبی را تجربه کنند؟
کد خبر: ۱۴۰۱۷۸۵

به گزارش جام جم آنلاین، ‌وقتی کاری را هنوز شروع نکرده‌ایم، تصور می‌کنیم برای انجام آن ‌ فرصت زیادی در اختیار داریم. برای نمونه این روزها که هنوز وارد تعطیلات نوروزی نشده‌ایم، خیلی‌ها تصور می‌کنند‌‌، تعطیلاتی طولانی را در پیش‌رو دارند. چنین طرز تفکری ‌اما ممکن است، سبب شود که برخی افراد از همین حالا حوصله‌شان سر برود، چراکه برنامه‌ای برای تعطیلات خود‌ تدارک ندیده‌اند.

افزون بر این ‌آنهایی نیز که برای سفر برنامه‌ریزی ‌کرده‌اند،‌ ممکن است، تصور کنند زمان کمی در اختیار دارند و این احتمال وجود دارد که به همه کارهای‌ خود نرسند. به همین دلیل معمولا این افراد نیز دچار استرس می‌شوند.

کارشناسان توصیه می‌کنند برای اینکه از تعطیلات پیش‌رو نهایت استفاده را ببرید، قبل از هرچیزی در خصوص کارهایی که دوست دارید در تعطیلات انجام دهید، برنامه ریزی کنید. اما پیش از برنامه‌ریزی نیز مساله مهمی قرار دارد که نباید از کنار آن آسان گذشت. در واقع باید به این پرسش پاسخ دهید که هدف‌تان در تعطیلات نوروزی چیست؟

هدف خود را مشخص کنید

تعطیلات نوروزی بدون تنش | اهمیت برنامه‌ریزی برای تعطیلات | چرا تعطیلات زود تمام می شود؟

به این ترتیب برای استفاده بهتر از تعطیلات نوروزی ابتدا باید برنامه‌ریزی مناسبی انجام داد و مشخص کرد که چگونه‌ می‌خواهیم تعطیلات خود را پشت سر بگذاریم؟

دکتر لیلا کریمی فرشی، روانشناس نیز در گفت‌وگو با جام جم آنلاین چنین راهکاری را پیشنهاد می‌کند و تاکید می‌کند: برای داشتن تعطیلات مناسب و برنامه‌ریزی در این خصوص ابتدا باید هدف گذاری کرد. باید مشخص کنیم که به قول معروف آیا قرار است از این فرصت ‌برای ریلکس شدن استفاده کنیم؟ ‌

آن طور که او توضیح می‌دهد، وقتی هدف مشخص شد، بهتر می‌توان برای رسیدن به آن برنامه ریزی کرد.‌

اگر قرار است در تعطیلات نوروزی سرمان خیلی شلوغ باشد، یعنی به مسافرت برویم و دید و بازدید انجام بدهیم با برنامه‌ریزی می‌توانیم کارهایمان را دسته‌بندی  و به این شکل آرامش بیشتری پیدا کنیم.

‌افزون بر این برنامه‌ریزی به افرادی که برنامه خاصی برای تعطیلات ندارند نیز کمک می‌کند تا حوصله‌شان به قول معروف سر نرود و کارهایی برای انجام دادن داشته باشند.

‌تنش ایجاد نکنید

تعطیلات نوروزی بدون تنش | اهمیت برنامه‌ریزی برای تعطیلات | چرا تعطیلات زود تمام می شود؟

برنامه‌ریزی برای تعطیلات نوروزی علاوه بر اینکه سبب می‌شود افراد راحت‌تر به اهداف‌شان دست پیدا کنند، زمینه را نیز برای کاهش تنش در خانواده فراهم می‌کند، زیرا از قبل همه چیز مشخص شده و نظر افراد خانواده‌ را جویا شده‌اید. به عبارت دیگر به این شکل دیگر اعضای خانواده غافلگیر نخواهند شد.

دکتر کریمی فرشی در این باره توضیح می‌دهد: توصیه می‌شود که افراد خودشان را تحت فشار قرار ندهند، برای نمونه برخی تصور می‌کنند در ایام تعطیلات نوروزی حتما باید دید و بازدیدها را در چند روز اول و به صورت فشرده انجام دهند. اما برای  چنین کاری نیاز است که اعضای خانواده زودتر از خواب بیدار شوند و  چنین مساله‌ای در روزهای تعطیل ممکن است برای برخی چالش برانگیز باشد.

این روانشناس ادامه می‌دهد: در چنین شرایطی ممکن است برخی اعضای خانواده مانند کودکان همراهی نکنند و یا ‌ مرد خانواده بگوید در روز تعطیل می‌خواهد بیشتر استراحت کند در واقع چنین مسائلی می‌تواند سبب ایجاد تنش در خانواده شود.

بنابراین بهتر است، اعضای خانواده از قبل برای انجام دید و بازدیدها برنامه‌ریزی کرده‌ باشند.

البته در ماه مبارک رمضان نیز می‌توان بعد از افطار به دید و بازدید پرداخت و به این شکل همه دید و بازدیدها را به شکل فشرده در چند روز ابتدایی تعطیلات انجام نداد.

 همراهی با نوجوانان

مساله دیگری که برخی خانواده‌ها در ایام تعطیلات نوروز با آن رو به رو می‌شوند، این نکته است؛ برخی نوجوانان تمایل ندارند در دید و بازدیدهای نوروزی خانواده را همراهی کنند.

برای نمونه تصور کنید،‌ تصمیم گرفته‌اید که در تعطیلات به اقوام یا دوستانی سر بزنید که در طول سال آنها را ندیده‌اید در چنین شرایطی ‌برای برخی نوجوانان سخت است که به دیدار چنین افرادی بیایند، چراکه آنها تمایل دارند بیشتر در جمع دوستان خود باشند‌.

دکتر کریمی فرشی در این باره توضیح می‌دهد: بهترین کار این است که اعضای خانواده با توافق یکدیگر برنامه‌های دید و بازدید را بچینند، مثلا قبل از تعطیلات بایکدیگر حرف بزنند و فهرست افرادی را که باید به دیدنشان بروند مشخص کنند. به این ترتیب از نوجوانان خانواده نیز نظر خواهی می‌شود که تمایل دارند به دیدن کدام یک از این افراد بروند در  چنین شرایطی معمولان نوجوانان ‌در تعدادی از دید و بازدیدها با خانواده همراه خواهند شد‌.

آن طور که کارشناسان توضیح می‌دهند، ضرورت ندارد که والدین نوجوانان را مجبور کنند در همه دید و بازدیدها آنها را همراهی کنند، زیرا نوجوانان نیز دوست دارند در روزهای تعطیل به علایق خود بپردازند و آرامش داشته باشند.‌

این روانشناس ادامه می‌دهد: نباید نوجوانان را در برابر عمل انجام شده قرار داد، زیرا آنها معمولا در  چنین شرایطی‌ مقاومت می‌کنند.

آرامش و دورهمی

تعطیلات نوروزی بدون تنش | اهمیت برنامه‌ریزی برای تعطیلات | چرا تعطیلات زود تمام می شود؟

‌بنابراین باید سعی کرد تا در تعطیلات نوروزی آرامش در خانواده برقرار باشد و از ایجاد تنش دوری کرد.‌ در واقع نباید با فشار وارد کردن به سایر اعضای خانواده زمینه را برای ایجاد تنش فراهم کنیم.

‌البته هستند خانواده‌هایی که تمایل ندارند در تعطیلات نوروزی دید و بازدیدهای زیادی انجام دهند. اما چنین خانواده‌هایی نباید فراموش کنند که بیکار ماندن در خانه نیز زمینه را برای ایجاد اختلاف فراهم می‌کند.

‌دکتر کریمی فرشی در این باره عنوان می‌کند: مثلا  خانواده‌ای را در نظر بگیرید که در روزهای تعطیل پدر ‌می‌خواهد بیشتر استراحت کند. اما بچه‌ها می‌گویند‌ حوصله‌شان سر رفته است و در نهایت این مساله سبب کشمکش و ‌تنش در خانواده می‌شود.

بنابراین بهتر است برنامه‌‌ای برای اوقات فراغت داشته باشید، مثلا  برنامه ریزی کنید که دست‌کم کنار هم فیلم ببینید یا کتاب بخوانید. به این شکل‌ می‌توان از قبل نام فیلم و کتاب‌ها را مشخص کرد. علاوه بر این تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی است تا خانواده‌ها از جاذبه‌های دیدنی شهر خود نیز دیدن کنند. برای نمونه به موزه‌ یا پارک‌‌ بروند.

افزون بر این تعطیلات پیش‌رو بهترین فرصت برای این است که خانواده‌ها در کنار کودکان و سالمندان باشند و با در کنار هم قرار گرفتن زمینه را برای کاهش اضطراب و تنش فراهم کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها