گفت‌وگوی اختصاصی «جام‌جم» با رئیس پلیس فتای کشور

کاهش فعالیت قماربازان در فضای مجازی

با گسترش استفاده از فضای مجازی، کوچ مجرمان به این فضا هم بیشتر شده و آنها با مخفی شدن پشت نقاب این فضا، جرایم خود را انجام می‌دهند و برای اجرای نقشه‌های مجرمانه خود هر روز از شگردی جدید استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۰۱۶۶۶
نویسنده محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث

شگردهایی که اغلب با طعم طمع و اضطراب همراه است. این در حالی است که پلیس فتای فراجا با رصد عام‌، بررسی شکایت‌ها و آموزش همگانی سعی کرده آمار وقوع جرایم را کاهش داده و از سوی دیگر کشف جرایم را بیشتر کند. در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ رو در روی سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتای کشور نشستیم و درباره آخرین وضعیت جرایم در فضای مجازی صحبت کردیم.

پس از فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی تغییری در جرایم سایبری رخ داده است؟

در حوزه کلاهبرداری که اغلب در زمینه فروش پوشاک و محصولات دیگر است‌‌، کاهش جرایم داشته‌ایم. همچنین مزاحمت‌های اینترنتی هم کاهش پیدا کرده‌است.

مجرمان به پلتفرم‌های ایرانی کوچ نکرده‌اند؟

جرایم در پلتفرم‌های داخلی جدی نیست و تعدادش کم است. البته لینک‌های آلوده از طریق پلتفرم‌های داخلی و خارجی می‌تواند ارسال شود. شهروندان همیشه باید اقدامات پیشگیرانه را رعایت کنند و اقداماتی مانند حفظ اطلاعات کاربری و کلیک نکردن روی لینک‌های آلوده باید همیشه و همه جا رعایت شود. مجرمان سایبری اغلب با سیمکارت و کارت‌های بانکی دیگران کلاهبرداری می‌کنند و در پی‌جویی‌های پلیسی به اولین مظنونانی که می‌رسیم‌، صاحبان این کارت‌های بانکی و سیمکارت‌ها هستند. شهروندان باید توجه داشته باشند سیمکارت و کارت بانکی، جزو دارایی حساب می‌شود و باید از آن مراقبت کنند. برخی از این مجرمان این مدارک را کرایه می‌کنند تا خود گمنام بمانند. تعدادی از مجرمان هم با اطلاعات افراد دیگر کیف پول الکترونیک ایجاد کرده و برای پولشویی از آن استفاده می‌کنند. آگهی‌های در خانه بمانید و حقوق ثابت بگیرید، یکی از شگردهای این مجرمان است.

پلیس فتا به ماجرای کانال‌های تلگرامی دلار فردایی ورود کرده است؟

رسیدگی به این موضوع در حوزه پلیس امنیت اقتصادی است اما اگر در رصد‌های عام خود به موضوعی رسیدیم، آن را به واحد رصد فضای مجازی این پلیس
اعلام می‌کنیم.

امسال همزمان با موج آنفلوآنزا، شاهد کمبود داروهای آنتی‌بیوتیک و فعالیت دلالان مجازی بودیم‌، پلیس فتا برای برخورد با این افراد که با جان بیماران بازی می‌کنند، چه برنامه یا طرحی دارد؟

پلیس فتا در طرح بین‌المللی نپانجی آ» با سوداگران دارو و اقلام پزشکی برخورد می‌کند. در مدت یک هفته اجرای این طرح‌، ۷۰ هزار قلم داروی غیرمجاز‌، تقلبی‌، تاریخ مصرف گذشته و اقلام پزشکی غیراستاندارد کشف شد. هرگاه در فضای مجازی روی موضوعی تمرکز کنیم‌، یعنی آلودگی درباره این موضوع بالا رفته است. از ابتدای امسال بحث لینک‌های آلوده را داشتیم‌ که در این زمینه با کمک رسانه‌ها شروع به اطلاع‌رسانی کردیم‌. حتی هشدارهایی را در پلتفرم‌های داخلی و خارجی منتشر کردیم. این آگاهی‌بخشی باعث شد در روند تماس‌ها با مرکز فوریت‌های پلیس سایبری تغییری ایجاد شود. در سه ماهه نخست تماس‌ها با مرکز فوریت‌های پلیس فتا بیشتر در این مورد بود که روی لینک آلوده کلیک کرده‌اند و بعد با افراد در دفترچه تلفن‌شان تماس گرفته شده یا حساب‌شان خالی شده است. حالا اغلب تماس‌ها درباره این است که از این شماره برای ما لینک آلوده ارسال شده و شماره ارسال کننده را برای پیگیری به ما می‌دهند. این دستاورد خوبی است.

وضعیت سایت‌های قمار همچنان نگران‌کننده است.

نمی‌توانیم بگوییم این شبکه‌ها فعالیتی ندارند اما با همکاری بانک مرکزی و معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور کاهش فزاینده‌ای پیدا کرده و در حال حاضر چالش جدی ما نیست. در ۱۰ ماه نخست امسال فقط ۱۱ پرونده کثیر‌الشاکی در حوزه قمار رسیدگی شد و ۱۳۴ متهم دستگیر شدند.

چرا با سرشاخه‌های شبکه قمار در خارج کشور که هویت‌شان هم مشخص است‌، برخوردی نمی‌شود؟

برای این افراد اعلان قرمز داده‌ایم اما قمار و شرط‌بندی در برخی کشورها جرم نیست و در برابر درخواست استرداد ما، به حوزه‌های حقوقی خود استناد می‌کنند و این افراد به پلیس ایران تحویل نمی‌شوند. البته برخی کشورها با پیگیری پلیس ایران مجرمانی را تحویل دادند.

میانگین سنی مجرمان سایبری چند سال است؟

با توجه به جرایمی که با آن رو‌به‌رو هستیم‌، بازه سنی اغلب مجرمان سایبری از ۱۷ تا ۳۵ سال است و بیش از ۸۰ درصد آنها مرد هستند. گردانندگان سایت‌های قمار که اغلب هم مجرمانی حرفه‌ای هستند‌، سن بالایی دارند و مجرمانی که مرتکب جرایمی مانند کلاهبرداری‌، فیشینگ و حملات سایبری هستند، حدودا ۱۸ ساله بوده که این تقسیم‌بندی گاهی استثنا پیدا می‌کند.

امسال سوالات کنکور لو رفت؟
​​​​​​​
در موضوع کنکور برخی سایت‌ها و صفحات برای کلاهبرداری ادعای فروش سوالات کنکور را داشتند که با آنها برخورد شد‌. اما حین توزیع پرسش‌نامه‌ها از درز سوالات به بیرون، موردی پیدا نکردیم.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها